Forumets köp och sälj

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Sam
Posts: 18
Joined: Wed Oct 13, 2010 8:21 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Sam »

Det verkar som priserna går upp ?! , finns det ingen känd person som har ägt en SC som jag kan härleda till vid en eventuell försäljning :roll:
PCS:8989
Porsche 911 SC -81 Vit(nuvarande)

Porsche 911 SC -80 Svart
Porsche 911 Carrera 3,0 -77 Grön
Porsche 911 SC -81 Gul
Porsche 924 -86 Silver/grå
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Loa Falkman har en snygg 3,2 cab i turkos. 8)
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Bert Karlsson hade en 81:a 911SC Targa som han lät lackera i vit "mirra"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Bert Karlsson, Sveriges Steve Mcqueen, har ägt en likadan kan du ju alltid skriva i en ev annons...

:wink:

Image
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Grubban
Posts: 42
Joined: Tue Feb 23, 2010 6:41 pm

Post by Grubban »

...då har man dubblat priset, inte dumt.

Den var ute ifjol för under 100.000sek
Sam
Posts: 18
Joined: Wed Oct 13, 2010 8:21 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Sam »

Finns det någon som har en bild på Bert Karlsson och sin 911 ??
PCS:8989
Porsche 911 SC -81 Vit(nuvarande)

Porsche 911 SC -80 Svart
Porsche 911 Carrera 3,0 -77 Grön
Porsche 911 SC -81 Gul
Porsche 924 -86 Silver/grå
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Grubban wrote:...då har man dubblat priset, inte dumt.

Den var ute ifjol för under 100.000sek
115.000:- var tidigare begärt pris.
Ringde på bilen för en väns räkning, då fick jag beskedet att en Porsche entusiast ifrån Skåne satt in en handpenning.
Den "entusiasten" har redan tröttnat, och vill ha lite extra för sitt "felköp"
:lol:
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

tommyrecaro wrote:Loa Falkman har en snygg 3,2 cab i turkos. 8)
Nja, en annorlunda grön nyans skulle jag vilja kalla den.
En special färg beställd utav första ägaren "farbe nach wahl"
Därefter köpte Loa bilen, ganska ensam om den.
Snygg? Ball ? Ganska .. :)
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Känns inte priset en smula i överkant? Även om den är matching numbers så är den ju fortfarande förfulad med ett 935-kit...

Edit: Inte Loas bil alltså, den vet jag inget om! :)
Last edited by felix83 on Thu Mar 10, 2011 6:50 am, edited 1 time in total.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

RS Jesper wrote:
tommyrecaro wrote:Loa Falkman har en snygg 3,2 cab i turkos. 8)
Nja, en annorlunda grön nyans skulle jag vilja kalla den.
En special färg beställd utav första ägaren "farbe nach wahl"
Därefter köpte Loa bilen, ganska ensam om den.
Snygg? Ball ? Ganska .. :)
Bild? Någon?
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Såvitt jag vet har priset dubblats först när den sålts för 200.000 kr.... :)

Vi får väl se, S coupéer ombyggda till 935 har sålts för helt andra pengar tidigare, så jag är väl försiktigt skeptiskt även om jag hoppas den går iväg för dessa pengar. Å andra sidan verkar den ovanligt komplett med matching numbers, samt att den verkar seriöst ombyggd. Det brukar vara lättare att bygga tillbaks då.


mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

"Tough call"

För att vara en matching numbers 911S -69 är ju priset faktiskt inom rimlighetens gränser, även om det är smådyrt (och gått upp en ofantlig summa på kort tid!). Och ombyggnaden verkar förhållandevis seriös, håller med JS där. Men likväl vet man ju att det kommer att kosta duktigt med flis om man vill ha den till originalskick igen. Inredningsdetaljer och plåtbitar ersätts ju tyvärr inte för en spottstyver numera, och visar sig motorn i behov av renovering är det nästan på gränsen till att det vore lönsamt överhuvudtaget. Lätt att tvingas kasta iväg 2-300 papp om man har otur och vill göra det seriöst.

Jag skulle nog faktiskt rekommendera en köpare till att bara se till att den är mekaniskt tip-top, och köra vidare med 935-looken och inredningen ett tag till. Känna 80-talsvibbarna :)

Vill man senare bygga om till original kan man göra det då. D.v.s. ta det hela som ett tvåstegs-projekt där steg två är option!

Jag skulle nog även försöka pruta duktigt på priset ;)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Alltid lika kul att väcka starka känslor...Men sluta ”negga” nu, bilen har helrenoverad motor verifikation finns, går som en dröm och precis som Jonas skriver; köp och åk med 80-talskostymen (den är faktiskt riktigt ball) och samla delar till rätt pris och bygg om så småningom. Tjing!
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Sven wrote:
RS Jesper wrote:
tommyrecaro wrote:Loa Falkman har en snygg 3,2 cab i turkos. 8)
Nja, en annorlunda grön nyans skulle jag vilja kalla den.
En special färg beställd utav första ägaren "farbe nach wahl"
Därefter köpte Loa bilen, ganska ensam om den.
Snygg? Ball ? Ganska .. :)
Bild? Någon?
Kanske kan fixa bild/er vid nästa Sverige besök, har en "indirekt" tillgång till garaget där den befinner sig i Danderyd
/J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Lars J, du får gärna PM:a vad den såldes för om du skulle vilja. Jag har en tom 69 S-kaross stående, ex. Martin G, så jag har ett litet speciellt intresse i modellen.


Mvh Johan
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Som sagt, alltid lika kul att väcka starka känslor...Och som säljare ska man visst tåla gliringar, och varför inte dra på lite extra vid kort innehav, hissade priser etc. Men det ”lustiga” är att det är lite av samma gäng som alltid vill göra sin stämma hörd så fort någon ska sälja sin bil. Kollade igenom ett antal ”säljes” och visst det är inte bara kort innehav som ska kommenteras och ägarna ska ”rådbråkas”. Här återfinner vi en panel som t.ex. inhåller messerschmitter-tyckaren som i egenskap av ägare till en av de högst rankade early-911 och därmed högt upp i näringskedjan vet allt om allt. Sen kommer rookie-gänget, gärna med innehav av SC-modeller och relativt nytaget kort på fickan. Även dessa herrar är ju givetvis skickade att göra tvärsäkra uttalande om olika modellers värde och skick kontra pris. Sen på toppen har vi gänget som tycker ”min bil är bäst och värd mest oavsett modell”. Och som t.ex. utrustar ”expeditioner” som grundligt undersöker 912:or för 150-180000 och därefter lägger pannan i djupa veck och analyserar den fantastiska prisutvecklingen på dessa fordon. Jag har alltid trott att högkvarteret för svenska avundsjukan har varit Sveavägen 68, kanske anledning att tänka om...
Sam
Posts: 18
Joined: Wed Oct 13, 2010 8:21 pm
Location: Kungsbacka
Contact:

Post by Sam »

"Svenska avundsjukan" :P ??????
PCS:8989
Porsche 911 SC -81 Vit(nuvarande)

Porsche 911 SC -80 Svart
Porsche 911 Carrera 3,0 -77 Grön
Porsche 911 SC -81 Gul
Porsche 924 -86 Silver/grå
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Puffar man för sin egen eller andras blocketannons här på sälj-sidan så får man nog räkna med att det genererar kommentarer. Så är det på alla andra diskussionforum också, så "if you can't take the heat...." :)

Att blanda in avundsjuka :shock:, ja, jag kommenterar inte ens det.


Mvh Johan
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Min åsikt, långt men i seriös välmening:

Skriver man om Steve McQueen i en bilannons som egentligen inte har det minsta med honom att göra så får man kallt räkna med gliringar. Det är ju liksom öppet mål där. Har inte det minsta med avundsjuka att göra, snarare med att folk älskar att ironisera om man får chansen.

Faktum är att folk som är villiga att betala >200k för en gammal Porsche oftast kan sin sak. Att lägga in paralleller till celebriteter är då helt oväsentligt för affären. Vad spelar det för roll för mig 2011 vad någon annan tyckte om bilen 1969? Min åsikt som köpare är den enda intressanta, ingen annans. Gillar jag bilen så gillar jag den oavsett vad andra tycker eller har tyckt.

Risotto är gott men jag gillar det inte mer bara för att Pavarotti gjorde det...

Mitt råd till en annons är därför att utelämna oväsentligheter (dit räknar jag sånt som att -69 hade lång hjulbas, 2-litersmotor och MFI. Och "samlarbil med stigande värde" är verkligt meningslös information) och skriv vad som verkligen är intressant att veta, så slipper man syrliga kommentarer och framstår dessutom som mer seriös. Att det t.ex. inte står det minsta om karossens och motorns status stör mig mest, sånt tolkar jag bara som att de är långt från 100% OK.

Bilen som sådan har jag redan pratat om ovan. Men jag kan förtydliga med att jag verkligen gillar den, även med 935-looken! Priset kan alltid debatteras men är på intet sätt tokfel, i synnerhet om nu motorn är frisk. Och vid en försäljning, vilken som helst, spelar det dessutom ingen roll vad nuvarande ägare köpt bilen för tidigare. Förutom att medvetna köpare kan ha tidigare inköpspris som prutmotiv, men om det är ett argument som håller beror ju i sin tur helt på säljaren.

MVH Jonas

P.S: Jag har också ägt en 69S. Den som önskar kan gärna använda mitt namn som referens i en annons. Men jag vill förstås ha royalty på affären ;)
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Ok, got the point, men för det första så tycker jag själv att det är kul med ironiska kommentarer, det var väl snarast det här lite ”grötmyndiga” sättet att skriva det på som irriterade. Och visst kan mcqeen-associationen vara ”corny” och ovidkommande men det är mycket som är ovidkommande i den här världen. Allt behöver inte vara ”bolts & nuts”. Dessutom tycker jag, tvärtemot Johan, att den som argumeterar/bjäbbar emot är den som ”can stand the heat”, det är väl snarare så att den som inte gillar hetluft viker ner sig och väntar på att det blåst över. Däremot var det lite förhastat av mig att dra in svenska avundsjukan, här skulle jag vilja backa filmen och göre en dubbel saltomortal med pudel. Om det nu är möjligt. Jag ser ju själv vilken fantastisk coaching och hjälpsamhet det finns på forumet. För övrigt har jag fått in tre bud, inte riktigt i närheten av vad jag tänkt mig men inte heller skammiga. Och för övrigt är inget sålt förrän det är sålt.
No911S-67
Posts: 34
Joined: Tue Nov 30, 2010 3:52 pm

Post by No911S-67 »

200 tusen er ikke dyrt om man har early deler liggende og kan bygge den tilbake. Mye enklere det enn om bilen er spist opp av rust....

Kanskje jeg må ringe og kjøpe denne og ta den til Norge.... 8)


B.A
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Lägger mig i debatten lite.
detta är ett öppet forum som jag tolkar det så är ett av syftena att ge riktlinjer om värdet på de olika modellerna. Detta inte minst till hjälp för blivade "bröder".
Därmed anser jag att kommentarer angående skick, utsatt pris och riktighet i annonser hör hemma här. Samt rekendemdatiioner till eventuella spekulanter
Dock så skall vi vara försiktiga och ej förolämpa, vilket jag anser ej skett här. (om det inte rör sig om rena lurendrejerier eller andra "buttholes").

Min syn på detta objekt:
Som -69S Ett bra objekt som kräver mycket arbete och pengar att återställa både extern och internt. därmed är 200' i mitt tycke mycket.
jämför med den -69E för 225' som ältades tidigare så tycker jag att tidigare nämnda pris på 115' plus inflation känns bättre i Sverige.

Som 935 look alike, är den inte så upphestsamde väger troligen mer med all plast, lite fel motor, Opel inredningen är väl heller inget som förhöjjer intrycket. Samt 935 / DP stilen är inte högsta Fashion ny (men det kommer nog)


-Bo utan ambition att veta mest och bäst
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Lars J.
Posts: 18
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:12 pm

Post by Lars J. »

Hej igen, anledningen till min lite lätt irriterade reaktion på uttalande om värde och skick är att ingen av ovanstående skribenter har varit i kontakt med mig för en utförligare presentation. Snarare utgår man ifrån att bilen är i ganska ”hängigt skick” och kräver stora arbets/kapital-insatser på snart sagt varje område. Och visst kunde marknadsföringen varit mer inriktad på tunga fakta, samtidigt så går ju en potentiell kunnig köpare igenom bilen minutiöst innan köp. Och den mesta infon finns på ett mejls avstånd. Kanske det är så att bilen har ett värde på 115000:- och då är det väl gott så. Samtidigt skulle jag själv handla ”en masse” om ett antal bilar som min marknadsfördes för det priset. Bilen har helrenoverad motor, verifikationer finns, den är i trafik och fungerar underbart, jag har själv inte funnit någon rost (den har stått i ventilerat varmgarage de senaste 23 åren) Vad jag kan se så är jag sjunde ägare och bilen har med största sannolikhet rullat drygt trettontusen mil. Den har inte opel-inredning, framstolarna är från Volvo och bakdynorna är omklädda med samma tyg. Fint innertak, osprucken och fin instrumentbräda med alla mätarfunktioner intakta, med andra ord så behöver bilen inte en helt ny inredning. I långa loppet kommer inte bilen framleva sitt liv som 935 derivat, men det fina är att bilen är 911S, går som en 911S och kan användas som sådan till den dag ägaren bestämmer något annat.
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Lars J. wrote:Hej igen, anledningen till min lite lätt irriterade reaktion på uttalande om värde och skick är att ingen av ovanstående skribenter har varit i kontakt med mig för en utförligare presentation. Snarare utgår man ifrån att bilen är i ganska ”hängigt skick” och kräver stora arbets/kapital-insatser på snart sagt varje område. Och visst kunde marknadsföringen varit mer inriktad på tunga fakta, samtidigt så går ju en potentiell kunnig köpare igenom bilen minutiöst innan köp. Och den mesta infon finns på ett mejls avstånd. Kanske det är så att bilen har ett värde på 115000:- och då är det väl gott så. Samtidigt skulle jag själv handla ”en masse” om ett antal bilar som min marknadsfördes för det priset. Bilen har helrenoverad motor, verifikationer finns, den är i trafik och fungerar underbart, jag har själv inte funnit någon rost (den har stått i ventilerat varmgarage de senaste 23 åren) Vad jag kan se så är jag sjunde ägare och bilen har med största sannolikhet rullat drygt trettontusen mil. Den har inte opel-inredning, framstolarna är från Volvo och bakdynorna är omklädda med samma tyg. Fint innertak, osprucken och fin instrumentbräda med alla mätarfunktioner intakta, med andra ord så behöver bilen inte en helt ny inredning. I långa loppet kommer inte bilen framleva sitt liv som 935 derivat, men det fina är att bilen är 911S, går som en 911S och kan användas som sådan till den dag ägaren bestämmer något annat.

Hmm, du kanske skulle skrivit lite mer som ovan i annonsen istället och gett ett seriösare intryck. Köparen av såna här bilar kan oftast sina saker och tyvärr så skriker annonsen "hästhandlare". Din annons hade t.o.m uppfattats som mer seriös om du bara skrivit: "911S -69 till salu, 200.000kr".
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply