Hur försäkrar man en tidig 911?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
PostVW
Posts: 2
Joined: Fri Dec 31, 2010 2:44 pm

Hur försäkrar man en tidig 911?

Post by PostVW »

Tänkte kolla lite allmänt om försäkring av en 911 även fast jag ännu inte skaffat någon?
Om man skulle vilja ha en sk MHRF-försäkring (det som brukar kallas veteranbilsförsäkring) på bilen så måste man vara medlem i en klubb som är accepterad av, och ansluten till MHRF. Svenska Porscheklubben är t.ex inte det.
Jag hade tidigare en 911 SC-83 som jag hade MHRF-försäkrad, men då genom medlemskap i Mercedes-Benzklubben (lite udda, jo jag vet!).
Fördelen med HMRF-försäkringen är att den är mkt billig och dessutom täcker skador på ett ärligt sätt eftersom bilen genomgått en ordentlig besiktning av kunnig person. Nackdelen är möjligen att användandet är något begränsat, nyttjandet av fordonet ska vara kopplat till nöjeskörning. Man får alltså inte använda bilen till-och-från jobbet eller ta den som backupp-bil då den ordinarie är trasig.
Hur gör ni, vilken typ av försäkring har ni?
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Jag har alla mina hobbyfordon MHRF försäkrade, finns ingen bättre med tanke på vad du själv påpekar, billig, rätt bedömning mm, visst bara nöjeskörning, men det är väl alla åkturer i "gammel Porschen"? OM du skulle ta den till jobbet någon dag kan ju det vara förknippat med en tur efteråt! eller kanske visa arb kompisar din hobbybil? Tror tom att det står så i försäkringsvillkoren. Kravet är ju minst 20 år, men om du har en sådan och kanske en 964 som i mitt fall, kan du då försäkra även denna nyare ( t om) -97års modell till ett mycket förmånligt pris, betalar 1800 sek/ år för min 964 turbo - 93, ganska svårslaget!!!
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Samma här, har mina tre hobbyfordon försäkrade hos MHRF. Klockrent!
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag har en helt vanlig försäkring, kostar under 3000 kr helår, utan några som helst krav och begränsningar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Att hamna runt 3-4000 på en "vanlig" försäkring på en äldre 911a e nog inga problem för oss som bor på "landet" men tror att våra vänner i storstäderna får upp med lite till? Och 964 Turbo är inte billig, innan min blev MHRF godkänd skulle den ligga på 24000/år i Klippan skåne.........
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

PMartinR wrote:Att hamna runt 3-4000 på en "vanlig" försäkring på en äldre 911a e nog inga problem för oss som bor på "landet" men tror att våra vänner i storstäderna får upp med lite till? Och 964 Turbo är inte billig, innan min blev MHRF godkänd skulle den ligga på 24000/år i Klippan skåne.........
/ Martin
Det är en VÄLDIG skillnad på om bilen är 30år eller inte, min försäkring sjönk från 8000 till 2500kr den månad bilen fyllde 30 och blev veteran.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Exakt!!
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag har också "vanlig" försäkring på min, helförsäkring hos Atava, 500 mil körsträcka. Jag är 27 år och bor utanför Stockholm och betalar runt 4 000 per år. Men priserna varierar väldigt beroende på bolag, när jag kollade var Trygg Hansa billigast (4') och Folksam dyrast, har jag för mig (25' (sic)).
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Och MHRF 625!!! oavsett ålder på ägarn
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Läste precis MHRF senaste bestämmelser, from 1/5 ändrar man gränsen på blivande klassiker från -97 års modell till 2001!!! detta innebär att har man ett minst 20 år gammalt fordon, kan man även numera försäkra typ en Boxter S -01, eller kanske en GT 3a för 1750sek/år detta måste väl ändå vara bra???
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Håller också med om att MHRF är väldigt prisvärt. Har haft min bil försäkrad där sedan första dagen. Har dock inga erfarenheter ifall något händer och man faktiskt behöver utnyttja försäkringen. Värt och nämna är också att man får lägga till kostnaden för att vara med i en MHRF-ansluten klubb varje år, i mitt fall Norrlands Motorhistoriker.
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Helt rätt vad gäller att vara med i en MHRF ansluten klubb, men som i mitt fall 500/ år i klubbavg, delat med 8 försäkringar totalt bil/mc så e det rätt ok ändå! Vad gäller ersättning har jag haft turen att inte behöva utnyttja den, men bl a min bror har haft otur och det var inga problem alls,
/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
tommy-SC
Posts: 63
Joined: Tue Jun 24, 2008 9:10 am
Location: Nälsta - Stockholm

Post by tommy-SC »

Vilka klubbar finns att rekommendera för oss som bor i Stockholm då?
Vore såklart trevligt om man fick ut något mer av medlemskapet än bara en billig försäkring :)
Tommy Malmström, PCS#11717
Porsche 911SC 1979 :twisted:
Porsche Boxster 2000 :oops:
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Numera är även lite nyare Porsche välkomna i 356-klubben:

http://www.porsche356klubb.se/
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har genom PCS. Det är inte så värst billigt, men det är ganska fint att veta att försäkringen gäller vi banmöten. Det verkar inte vara helt självklart att alla försäkringar gör nämligen.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
tommy-SC
Posts: 63
Joined: Tue Jun 24, 2008 9:10 am
Location: Nälsta - Stockholm

Post by tommy-SC »

Problemet med Bilsport & MC Specialförsäkring, som är den jag kunde hitta på hemsidan för PCS, är att de verkar vara så otroligt petiga på bilen skick. Inte ens en liten rostbubbla verkar få finnas ... Stämmer det verkligen?

Min bil är en nöjesmaskin först och främst, inte ett utställningsexemplar :twisted:
Tommy Malmström, PCS#11717
Porsche 911SC 1979 :twisted:
Porsche Boxster 2000 :oops:
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Har ingen erfarenhet av Bil o Mc, men om du har en bil via MHRF ska den vara i "gott skick" Vad är då det? En bil med för många det du kallar rostbubblor blir inte godkänd, då får man ta en sk rullande renoverings försäkring, kostar ca 1200sek i stället, då har man 2 år på sig att åtgärda felen, Om man har en -82 SC som man bakdaterar tror jag inte den blir godkännd, ej heller om man bygger om den till en 993a

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
gtBen
Posts: 837
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

Hej
tommy-SC wrote:Problemet med Bilsport & MC Specialförsäkring, som är den jag kunde hitta på hemsidan för PCS, är att de verkar vara så otroligt petiga på bilen skick. Inte ens en liten rostbubbla verkar få finnas ... Stämmer det verkligen?
Jag hade detta på min förra bil, nu har jag deras garageförsäkring. De är mycket kunniga bilentusiaster och gör tillsammans med dig en värdering efter bedömning av foton och det underlag du skickar till dem, i vissa fall gör de nog en besiktning. Du kan undan för undan be dem uppdatera värderingen om du förbättrar bilen/värdet förändras. Det kändes bra att ha en värdering gjord ifall något skulle hända.
Nu hade inte min bil nån rostbubbla, men det är nog inga problem med det.
För mig är det bilens motsvarighet till Sockenbolagen är för hemförsäkringen - du får i det närmaste att göra med en personlig försäkringsman.

Premien för MHRF lockar dock, det blir nog en koll där ...när det nu blir aktuellt

Bengt
User avatar
t80196
Posts: 46
Joined: Tue Jan 16, 2007 3:43 pm
Location: Stockholm

Post by t80196 »

En annan fördel med MHRF försäkringen är att den är ett "slutet" system, dvs skadeutfallet på vanliga svensson bilar påverkar inte premien, utan endast skadeutfallet bland gammel och entusiastbilarna.

Premiehöjningarna de senaste åren har varit ytterst blygsamma.

Jag har alla mina entusiastbilar försäkrade hos MHRF. Dels via AHK (automobilhistoriska klubben, AHK) och dels via 356-klubben
Mats

fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
Post Reply