Tips om gulkromaterad bult på lösvikt?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
gtBen
Posts: 669
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Post by gtBen »

MagnusW wrote:
Dr P. wrote:Kom bara ihåga att ha vantarna på vid hantering av det gula. Innehåller ju lite 6-värt krom som är både allergi och cancerframkallande.
6-värt krom är förbjudet och används inte längre, så vitt jag vet om det inte finns undantag.
Bengt vet nog mer om processen som använts.
Den mesta elförzinkningen som utförs i Sverige idag använder 3-värt krom och även ett sealer-skikt (finns även vax-skikt). Man får inte längre den sträva konstiga känslan när man tar i nyligen ytbehandlade bitar, tidigare med 6-värt krom så kändes att man nog gjorde bäst i att tvätta händerna på stubinen.
Jag tror inte 6-värt är förbjudet, men seriösa företag (fordonsindustri mfl) tillåter det inte och de företag som ytbehandlar på lego har därmed inte haft så mycket att välja på.

Handskar på är nog inte så dumt :roll:
De som jobbar med elförzinkning säger att de inte blir förkylda :shock:

Bengt
User avatar
felix83
Posts: 905
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

gtBen wrote: De som jobbar med elförzinkning säger att de inte blir förkylda :shock:
Studier har ju visat att kombinationen zink och C-vitamin kan motverka förkylning, eller åtminstone snabba på sjukdomsförloppet. Så det kan mycket väl stämma! :)
/Felix
911 SC coupe -82
924 Targa -77

Instagram: @orebro.classics och @924.resurrection
JMB
Posts: 534
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om gulkromaterad bult på lösvikt?

Post by JMB »

Uppar denna om någon letar skruv

Beställde för en vecka sedan från http://www.wegertseder.com/

Billigt, snabb leverans, allt i guld som utlovat 😁
User avatar
JoakimB
Posts: 40
Joined: Wed Dec 28, 2016 9:06 pm

Re: Tips om gulkromaterad bult på lösvikt?

Post by JoakimB »

@JMB

Hittade du någonsin en förteckning över behovet till en gammelelva?
//
Jocke
JMB
Posts: 534
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Tips om gulkromaterad bult på lösvikt?

Post by JMB »

Nej tyvärr inte
Johannes
Posts: 1420
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Tips om gulkromaterad bult på lösvikt?

Post by Johannes »

Några enstaka kan man finna i en sortimentslåda hos Jula!

Porsche har dokumentation över vilka skruvar som används som reservdelar. I den gamla reservdelskatalogen med vinröda pärmar som är ihopskruvad med maskinskruvar så hittar man:

Dimension
Längd
Hållf klass ibland
DIN standard nummer
Ytbehandling

Det är alldeles för mycket jobb att sammanställa så jag kan inte åtaga mig det. Det var inte så mycket gulkrom på den tiden utan försinkat! Fast det är sällan man ser på renoverade showbilar.

Sen kan man ju fråga sig vad som ser snyggast ut, renoverade skruvar i rätt modell med rätt fabrikat när man tittar i motorrummet. Eller nya som ser ut att komma från nån OBH Nordica (riskokare) typ toyota, Volvo eller nåt annat framhjulsdrivet modernt fordon.

Hur som så finns det gott om instruktioner på you tube hur man fixar det hemma på gräsmattan...

Gulkromet kom till för att vagnen skulle se snygg ut i försäljningshallen efter en transport över atlanten. Show room appearance som de säger på den kontinenten.

Tittar man på tex kåporna över svärden före och efter en rengöring med avfettning så kommer man att märka att gulkromet inte klarar avfattningsmedel från nån tillbehörsaffär. Så skyddet är i sig inte så mycket att hurra för. Det sitter ju även såna på de störa tröskellisterna G modellerna och de blir fort dassiga.

Skruv från Porsche som reservdel blir moderna som definitivt inte passar in för den kräsne...
Post Reply