Några "tillbaka till dåtiden" i krokarna?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Några "tillbaka till dåtiden" i krokarna?

Post by 911Bastard »

Hej alla,

Även om termometern och snödjupet säger motsatsen är faktiskt våren på väg...

Som vissa av er kanske vet har jag en "uppgraderad" -72T Targa. D.v.s. G-modell på skärmar, stötfångare m.m. Eftersom jag hänger på den här sidan med jämna mellanrum så är det förmodligen rätt uppenbart att jag skulle föredra en bil som den såg ut när det begav sig 1972, men så är alltså inte fallet.

Eftersom den här typen av ombyggnationer var rätt vanlig för ett antal år sedan borde det finnas fler i min situation som överväger att bygga tillbaks den till något som i alla fall påminner om hur den en gång sett ut och det är just dessa tankar och funderingar jag är nyfiken på.

1. En -72T Targa är knappast en av de mest åtråvärda modellerna, tvärtom. Därför kan det inte bli tal om en renovering till originalskick. Kostnaderna för en sådan skulle bli en 3-5ggr värdet på bilen och även om pengar inte är allt så.... betyder det faktiskt en hel del.

2. En glasfiber variant är BETYDLIGT billigare, men frågan är om detta gör bilen bättre eller sämre. Designen blir klart bättre, men jag har sett flera exempel på dålig passform på glasfiber så utförandet blir kanske sämre.

3. Ett lockande alternativ är en RS-liknande historia. Då kan jag behålla befintliga SC skärmar bak och får en bil som är grymt trevlig design på, men helt plötsligt så har jag en bil som är ännu mindre original än idag. (Fabriken i Stuttgart glömde som bekant att tillverka RS Targa 1972...)

Finns det fler än jag som hänger på den här sidan med liknande tankar och funderingar att dela med sig utav? Eller är ni alla lyckliga ägare av originalbilar? Alla förslag, åsikter, sågningar och uppmuntrande tillrop välkomnas!

/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns en sak som lockar när jag ser en bil som din. Bygg en -73 RS Speedster.

Köp en Speedsterruta, plastskärmar fram och RS bakkofångare. Bygg HotRod! <Högt bruxvärde och kanske tom ett skapligt säljvärde!

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag tycker (såklart) att du skall återställa den! Såg att www.nioelva.se har en komplett bakkofångare till salu för 4.500, sen är det ju bara fronten kvar!

Angående kostnaderna så har jag märkt att det är smart att alltid slänga kvitton på inköp för då är det helt omöjligt att hålla ordning på hur mycket man gör av med. :P

PS Till alla som inte hittat Christians "renoverings blogg", kolla här: www.fahlen.se
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Har ni sett Karl heinz Feustels (Waldbröl, Tyskland,)gulfblå 911 speedster? Den valsade runt i pressen för en del år sedan. Fin inspirationskälla för den som har tid över.
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Rent ekonomiskt skulle man nog tyvärr dissa ditt projekt direkt men det vet du nog redan.. :cry:

Men ALLA här (även om vi brukar använda jonas struts taktik) har nog nâgon gâng i sitt bilintresserade liv köpt en "fixer up" för x antal pengar, lagat den för Y , spenderat Z antal timmar i garaget, svurit 20 miljoner gànger och sedan sâlt den för X igen (ivärsta fall utan att ha kört en meter).

Men mânga gânger sâ var det liksom inte det man var ute efter, den ekonomiska rationaliteten.

Har du mer tid än pengar, GO!

Men skulle du kunna sälja en njure och älskar att äta nudlar (som vi andra) och pà det sáttet skrapa ihop tillräckligt för en "rätt klädd" pre -73, sâ är det nog det bästa! Dom behöver ju sina timmar i garaget även om de är fina....

Eller köp den här eller en annan 912 helst med rutten motor (har sett sâ billigt som 5-6000 dollar), ta alla delar du behöver, sälj de du inte behöver (du gör garanterat en vinst) http://www.craigslist.org/sfc/car/137598111.html och vips du allt du behöver "gratis"!

Antagligen hjälpte detta inlägg inte ett dyft, men va f-n har man trâkigt pà jobbet sâ har man....!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Hej igen!

Kul att se att frågan väckte intresse.... (har man tråkigt på jobbet så har man).

Jag tänkte roa mig med att svara på valda citat:

mposch:
Har du mer tid än pengar, GO!
Ja det ligger nog lite sanning i det... de få korvören som ligger på banken vill gumman bygga badrum av. Men å andra sidan gör det projektet slut på tiden också... hmm

Jonas Y
Jag tycker (såklart) att du skall återställa den! Såg att www.nioelva.se har en komplett bakkofångare till salu för 4.500, sen är det ju bara fronten kvar!
Tro mig... jag har kastat lystna blickar på den kofångarn många gånger redan... men för att få den att passa måste jag också byta bakskärmar så en RS kofångare lockar mera.

Pär
Det finns en sak som lockar när jag ser en bil som din. Bygg en -73 RS Speedster
Jag kanske skulle tillägga att förutom brist på tid och pengar har tummarna hamnat mitt i handen... så man ska nog passa sig för allt för avancerade projekt (men din idé är strålande!!!!)

Just nu ägnar jag de få timmarna jag har i garaget för att försöka reda ut elsystemet. Det kommer troligtvis sluta med att jag slitit mitt hår alternativt eldat upp hela bilskrället med tillhörande garage i samband med någon kreativ koppling....

/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

"friskt kopplat - hälften brunnet" 8)
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Eftersom det verkligen verkar som efterfrågan är betydligt större än tillgången på originalbilar pre 73, håller jag med Jonas om att du borde försöka återställa den, ialla fall till original look, sen om det är lite plast här och där är väl inte hela världen.

Det verkar som myntet vänt och ialla fall i England är grejen att bakdatera G-seriebilar.

Så länge du inte har bråttom är det väl bara att ta en sak i taget. Det verkar ju inte helt lätt att hitta fina originalbilar billigt - inte i Sverige i alla fall.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Hej

Jag gjorde en återbyggnad av utsidan på bilen förra året. Om man räknar in att man kan sälja av delarna som sitter på innan så blir det inte så ruskigt dyrt.
Materialkostnaden för utsidan blev då "bara" ca 16.000 kr plus lack.

Mvh
Stefan
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Parced911 wrote:...Köp en Speedsterruta, plastskärmar fram och RS bakkofångare. ...
Pär, är det här vad du menar med "G-Serie-Targa-Speedster-HotRod"? :?

mvh

/Nyfiken i en strut

Image
Last edited by Jonas Y on Fri Mar 03, 2006 8:43 am, edited 1 time in total.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

:-) Cool!

Jag tycker att de blir än finare med pre-G kofisar. Bygger man en HotRod gör det inget att de är i plast. Med Turbo-bredd eller utan är en smaksak.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
NioElva
Posts: 97
Joined: Tue Feb 21, 2006 1:12 pm
Location: Åsa (Göteborg)
Contact:

Post by NioElva »

Är man inne på hotrod så går det att använda en speedster hardtop ifrån Strosek.

Se bifogad bild ifrån mitt speedsterbygge.
Basen är en 911 E targa 1972

Image
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Inte dumt, inte dumt alls!

Även om det kanske skulle vara lite snyggare med pre-G blinkersar.

Sur-Pär

:-)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply