Fick mitt COA idag. Fråga.

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Fick mitt COA idag. Fråga.

Post by Calle »

Image

Extra utrustning 416 - steering wheel with elevated hub. Det är möjligt att jag har detta, det ska jag kolla och det vore ju skoj för det har jag aldrig hört talas om. Men det som förvånar mig är att det inte står något om komfortpaket eller S-utrustning när bilen har S-paket och luftfjädringen fram, knappast eftermonterat. Var det standardspec på en E i Sverige? Liksom 15" Fuchs? Någon som vet? Övriga kommentarer på intyget?

För övrigt har jag bokat besiktningstid :D

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Heter det inte authenticity förresten? :roll:
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Tror det innebär att navet/ratten satt lite högre! (längre förare)

Sett att man kunde få det som tillval iaf.

Mvh
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Calle wrote:Heter det inte authenticity förresten? :roll:
Vilken blunder! Men om trettio år kommer det bara öka på charmfaktorn...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Jag hittade lite info om ratt med förlängt nav och en sån har jag ju faktiskt. Skoj!

http://www.early911sregistry.org/forum/ ... tended+hub

Men jag förstår fortfarande inte varför det inte står något om S-utrustning och Fuchs?
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Fick mitt COA idag. Fråga.

Post by MagnusW »

Calle wrote: Men det som förvånar mig är att det inte står något om komfortpaket eller S-utrustning när bilen har S-paket och luftfjädringen fram, knappast eftermonterat. Var det standardspec på en E i Sverige? Liksom 15" Fuchs? Någon som vet? Övriga kommentarer på intyget?

/Calle
Luftfjädringen fram var väl standard på E modellen. 15" fuchs var nog också standard. 14" fuchs fanns som komfort tillval.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har inte hundra koll men förr sade vi att fram till 1971 var en E som en S men med svagare motor. Från 1972 var det en T med starkare motor. Sedan hade ju E-n sina konstigheter med 14" Fuchs och luftfjädring osv.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Tack för era svar!

Då kan man gissa att S-utrustningen (bromsar, mätare, lister) samt 15-Fuchs och luftfjädring helt enkelt var standard på en E 1971. Det förklarar saken och då stämmer intyget också.
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Post Reply