Page 1 of 1

912 prisbild och möjligt projekt..?

Posted: Fri Jul 02, 2010 3:19 pm
by gegge
Funderar lite på nästa Porsche och läste en köpguide i Classic Porsche.

Det jag drömmer om är en till utseendet kromad orginal 912 med smala däck och turbomatad 912E (VW typ 4) motor. Fördelarna är bättre viktfördelning, lägre vikt, lägre inköpspris och billigare motorbygge.

Vad säger expertisen?

Posted: Fri Jul 02, 2010 4:48 pm
by Sven
Mycket jobb, mycket pengar - och i alla fall ingen 911...
Dessutom svårsålt i slutänden.

Fanns ett gäng som hängde i Rover/Buick V8:or i 911T/912 på åttiotalet av liknande skäl.
Mycket svårt att få igen ens projektkostnaden när de tröttnade.

356:or med trimmande VW-motorer och 5-växlade VW-lådor går liknande öden till mötes.
Snäppet bättre än rena replikor, men bara snäppet.

Gemensamt är att det kan vara "bättre" bilar utifrån någon form av teknisk synvinkel, men fullständigt iskallt när det är dags att sälja.
De är säljbara på hotrodmarknaden, men där är priserna å andra sidan väldigt låga.

Lägg pengarna på en 911 istället - t o m en -75 150hk är skojigare...
:D

Posted: Sun Jul 04, 2010 9:48 pm
by Jesper von Wowern
912E är nog svårare att hitta än förgasarbilarna, dessutom har de impact-bumpers. En gammeltolva bör man nog kunna skrämma upp originalmotorn till 130-140 hästar utan att den blir oanvändbar på gatan och utan att den skulle tappa i värde. Vill man sätta en toktrimmad folkamotor i den så kan man ju samla på originalmotorn i garaget för återförsäljningsvärdet. Fördelen med fyran är väl mest viktfördelningen, priset för en elva eller tolva i samma skick skiljer nog inte så fasligt, men det är förmodligen lättare att hitta en tolva i billigare skick.

Posted: Sun Jul 04, 2010 9:54 pm
by Jesper von Wowern
Köp gärna Duane Spencers "The Complete Porsche 912 Guide"! (Eller låna min)