Det här med bakdateringar...

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
tomlin
Posts: 851
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Det här med bakdateringar...

Post by tomlin » Fri Jun 11, 2010 7:07 pm

En -87:a "bakdaterad" till -73 RS till salu på Blocket för sexhundrafemtionio tusen kronor:
http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... ca=1_9&w=3

Jag är personligen inget större fan av vare sig bakdateringar eller framdateringar. För mig skulle det kännas konstgjort, liksom inte på riktigt, att köra omkring i något som byggt tillbaka i utseende en eller flera generationer. Vill man ha en gammal bil så köper man en gammal bil och renoverar den eller bygger den i det stuk som var i den tidseran. Pengarna drar ju iväg rätt mycket hur som helst. Det kostar ju ansenliga summor även att bakdatera (inköp av en G-modell, lång bagagehuv, framskärmar, rostlagning som förmodligen krävs även på utgångsobjektet, anodiserade rutramar, inredning, Fuchs, m.m. Det enda man har gratis är bakskärmarna.) Och det blir aldrig en early 911 hur du än gör.

Att behöva rostlaga en -73 eller äldre 911 i stor omfattning kanske många ryggar för, men det går att leja bort om man verkligen hatar det. Och till hyfsade pengar om man letar lite. Finns otroligt mycket duktiga plåtisar runtom i Sverige.

Visst, vissa (som bilen i Blocket-annonsen) är säkert byggd på att tjäna en rejäl hacka på att -73 RS är heta och eftertraktade, men hur bra investering är det för köparen är det att lägga 660.000 kr på en bil som i bästa fall egentligen är värd en tredjedel?

För mig är detta ingen skillnad på en bakdaterad nyare 911 mot de idag så bespottade 935-byggena som florerade för 20-25 år sedan. Kommer vi inte fnissa lika mycket åt bakdateringar i framtiden?

Uppdateringar och moderniseringar av en gammal bil, hot rod-grejen (som R Gruppe-gubbarna i USA gör), är en helt annan sak. Då finns den rätta känslan i bilen där, och med tillfredställesen av att ha en lätt bil på under 1.000 kg som går utav h-vete och ger krockbalksförsedda, airbagarmerade, AC-svalkade bilar en rejäl match. Att modifiera tidstypiskt med hårdare stavar, grövre hämmare, sänkning, Scheel-stolar, Momo-ratt, störtbåge, 2.7 liters cylindersats, Webrar, m.m. är ju så mycket roligare, ballare, fränare, coolare... Och du har dina pengar kvar, även i framtiden.

Mina 2 cent. :)

User avatar
tigerman67
Posts: 429
Joined: Mon Aug 15, 2005 11:28 am
Location: Luleå

Post by tigerman67 » Fri Jun 11, 2010 7:33 pm

Eftersom jag själv varit inne i tankarna med bakdatering så håller jag förstås inte riktigt med dig. Om man vill ha en modernare bil men föredrar de tidiga bilarnas utseende så faller det sig rätt naturligt att man bakdaterar.

Just denna bilen verkar vara ett väldigt seriöst hopplock, men jag skulle förstås inte betala 659 papp för den, för de pengarna får man ju en lika fin 2,4S och det smäller ju högre. Men en tredjedel? Nej, då skulle man nog bara bli utskrattad av ägaren. Troligen är bara byggkostnaden någonstans i den regionen, kanske högre, och då har man inte räknat in att grundbilen kostat minst ett par hundra tusen, om det nu är en -87:a. Någonstans mellan 350-400 kkr vore ett mer vettigt bud. Och egentligen är det ju ett väldigt bra köp om man vill ha en RS-73, eftersom äkta vara kostar minst det femdubbla och denna bilen de facto är bättre.
Jonas Thiger
964 turbo -91

User avatar
Sven
Posts: 584
Joined: Tue Jul 03, 2007 6:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven » Fri Jun 11, 2010 11:37 pm

En skruv- & mutterrenoverad -87 för bara 220'? :shock:
Jag hade köpt den på fläcken, men jag tror inte att jag hade hunnit först... :)

Om vi ska vara petiga, så är -87ans bakskärmar inte lika som en -73 RS.

tomlin
Posts: 851
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin » Sat Jun 12, 2010 9:03 am

Ett tankeexempel på bakdatering av en svensk modell vi alla känner till:
Ta en Volvo 242 DL -84 som har B23, insprutning, femväxlat och McPherson-framvagn och bygg om till utseende som en Volvo 142 S -68.

Kapa bakskärar och skarva i en gammal bakdel, byt framskärmar, grusplåt och huv, byt dörrar, rutor, instrumentering och konvertera till lång växelspak. Givetvis mycket jobb, men det går att göra.

Låter kanske som en löjlig jämförelse, men kanske lockande om en Volvo 142 S -68 endast var tillverkad i 500 ex och kostade X miljoner kr... Och ansågs vara det tuffaste man kan åka omkring i :)

User avatar
Rickard M
Posts: 1013
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Sthlm / Gustafs

Post by Rickard M » Sat Jun 12, 2010 2:17 pm

Håller med tigerman67. Skulle själv gärna ha en bakdaterad, de välrenomerade porscheingenjörerna har nog inte bara rullat tummarna sedan början av sjutiotalet så det är ju garanterat en "bättre" bil egentligen. Personligen prioriterar jag att det ser snyggt ut och fungerar mekaniskt, sen om alla skruvar är original eller inte tycker inte jag är något plus. Undra om inte det där är den fina bilen som var på Habo-träffen ifjol, grymt fint bygge. Ior-dekalen ser ut att stämma iaf.
Image
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Typ 1 1964 2110cc (Såld)
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo

Jakob
Posts: 25
Joined: Mon May 04, 2009 5:46 pm

Post by Jakob » Mon Jun 14, 2010 9:26 pm

är det den 87an som är ombyggd i Habo så är den så seriöst ombyggd så det till och med är de små torsionshålen på bakskärmarna!

tomlin
Posts: 851
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin » Wed Nov 07, 2012 5:56 pm

Har inte ändrat inställning till det här med bakdateringar, men eftersom jag tycker om att det finns olika synsätt på saker och ting här i världen postar jag en inspirationsbild till Jonas (med tanke på hans signatur): en välmaskerad 964 från Schloss Dyck-träffen jag besökte i somras.

Image

Johannes
Posts: 1167
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Post by Johannes » Fri Nov 16, 2012 6:15 pm

En riktigt cool bakdatering kanske skulle vara att ta en lättviktare -73 RS och bygga om till SWB 911S.

Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 12:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 » Fri Nov 16, 2012 6:34 pm

Jag vet inte, känns nästan som om det redan är gjort. Vi ökar svårighetsgraden, en ännu coolare bakdatering hade varit en "901" från 1964 med chassinummer 300001 till en 356 C från september 1964, förstås. Helt klart svårare.

Jag tycker dock att folk ska få göra som man vill med sina bilar, det finns värre problem i livet.

Fritte
Posts: 140
Joined: Tue Apr 18, 2006 7:28 am

Post by Fritte » Fri Nov 16, 2012 7:21 pm

Type12 wrote:Jag vet inte, känns nästan som om det redan är gjort. Vi ökar svårighetsgraden, en ännu coolare bakdatering hade varit en "901" från 1964 med chassinummer 300001 till en 356 C från september 1964, förstås. Helt klart svårare.

Jag tycker dock att folk ska få göra som man vill med sina bilar, det finns värre problem i livet.
Vadå?
964 i RS-73 skepnad
356 S90-61 i carrera stuk
Fiat 500 -59 orörd

Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 12:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 » Fri Nov 16, 2012 7:26 pm

Fritte, du menar vad som kan tänkas att vara värre än att att bakdatera en 901:a till en 356:a, eller?

User avatar
felix83
Posts: 770
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 » Fri Nov 16, 2012 9:14 pm

Type12 wrote:Fritte, du menar vad som kan tänkas att vara värre än att att bakdatera en 901:a till en 356:a, eller?
996 coupe till soft window-targa? :lol:
/Felix
911SC kupé -82, 655 Platinametallic

Instagram: @orebro.classics

Type12
Posts: 68
Joined: Fri Sep 16, 2011 12:14 pm
Location: Helsingborg

Post by Type12 » Fri Nov 16, 2012 10:16 pm

det där var roligt :D :D

tomlin
Posts: 851
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Det här med bakdateringar...

Post by tomlin » Thu Dec 20, 2018 2:36 pm

f29fb6c0c649dca9698894f9bdd4133b.jpg
f29fb6c0c649dca9698894f9bdd4133b.jpg (43.41 KiB) Viewed 1875 times
81e5bb5a81419903a4758018bc3bf371.jpg
81e5bb5a81419903a4758018bc3bf371.jpg (41.37 KiB) Viewed 1875 times

User avatar
MagnusW
Posts: 1979
Joined: Thu Aug 28, 2008 2:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Det här med bakdateringar...

Post by MagnusW » Thu Dec 20, 2018 3:50 pm

Snyggaste 996an (?) jag sett. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.

Johannes
Posts: 1167
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Det här med bakdateringar...

Post by Johannes » Thu Dec 20, 2018 7:18 pm

Det där borde ge Porsches formgivare något att ta lärdom av.

Helrätt! Kunde ha varit en ny 911R

I mina ögon står såklart en SWB högst med korta styrväxeln. Men Carreran 87 med sportstolar i softläder har sina poänger även om körsträckan blir alldeles för låg varje år.

Det är ju 21 häst mer än RS 73...

JMB
Posts: 379
Joined: Sat Oct 16, 2010 1:16 pm

Re: Det här med bakdateringar...

Post by JMB » Thu Dec 20, 2018 7:50 pm

Johannes wrote:
Thu Dec 20, 2018 7:18 pm


Det är ju 21 häst mer än RS 73...
Hur många KG skiljer? :)

Johannes
Posts: 1167
Joined: Sun Oct 09, 2005 10:04 am

Re: Det här med bakdateringar...

Post by Johannes » Fri Dec 21, 2018 6:24 am

Gissar på lite drygt 100.

G modellens clubsport ungefär mitt emellan.

Vill minnas att en sextiotalare med rally viss rallyspec hade 185 hk för att släpa på 960 kg.

Värdet av låg vikt kan aldrig underskattas.

Up datering, bak datering, R datering, hopplock, super original. Det viktigaste är nog att ägaren är nöjd.

Visst är det fascinerande att vagnarna kan se så olika ut. Ta bara stötfångare på 60 talet smal list, S list eller rent av ingen list alls eller målad fartrand på listen. Kulör, fälg etc

tomlin
Posts: 851
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: Det här med bakdateringar...

Post by tomlin » Fri Dec 28, 2018 6:17 pm

36D7D242-80A8-4ABE-8B26-6694AF0F74E5.jpeg
36D7D242-80A8-4ABE-8B26-6694AF0F74E5.jpeg (71.27 KiB) Viewed 1601 times

petter
Posts: 432
Joined: Tue Jun 17, 2008 8:37 pm

Re: Det här med bakdateringar...

Post by petter » Fri Dec 28, 2018 6:27 pm

Nu snackar vi 👌😆

Post Reply