RS matta
Finns på Ferdinand http://www.ferdinand.se/pop_up.php?id=1799
Eller så gör du något eget typ som "IQ-tunning" visade ifrån sin -68 "964" på rejsa.nu idag
Eller så gör du något eget typ som "IQ-tunning" visade ifrån sin -68 "964" på rejsa.nu idag
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Mattsats har gett mig en del ågren. Jag har pratat runt en del. Porsches egna till 73 går inte att köpa. Om man är rik kan man köpa till 964 och 993. De är ju dok lite väl lyxiga.
Jag köpte en från England som gav ett bra intryck. Jag har inte monterat det ännu så jag vet inte hur det passar. Vad jag förstår så är det rätt bökigt att på till det. Det är bra att ha bilder samt lite hum om vilken ordning de skall sättas i. Jag rapporterar när vi sätter igång.
Pär S-ederholm
Jag köpte en från England som gav ett bra intryck. Jag har inte monterat det ännu så jag vet inte hur det passar. Vad jag förstår så är det rätt bökigt att på till det. Det är bra att ha bilder samt lite hum om vilken ordning de skall sättas i. Jag rapporterar när vi sätter igång.
Pär S-ederholm
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
En del av de olika piratmattsatser som jag har sett har haft extremt dåliga kantband. Tygband har ersatts av plast och när originalen var sträckta runt radien i hörnet så har pirat varit vikt. Det där vecket har aldrig blivit snyggt. Och på en del satser har kantbandet inte skarvats så det kommer under framstolen utan har suttit på sidan.
Men jag tror att detta förmodligen inte är något problem för alla...
Att det sedan har funnits några olika typer av mattor är en annan femma
Men jag tror att detta förmodligen inte är något problem för alla...
Att det sedan har funnits några olika typer av mattor är en annan femma
Jag är igång att renovera en targa från -71. Inom kort ska jag byta mattor i bilen. Idag ligger det svarta mattor. Om man tittar noga så är det svarta "trådar" med en och annan grå. Det är inga öglor som i vissa andra bilmattor.
Vad kallas denna mattyp? I vissa beskrivningar skrivs det "Velour". Är denna beskrivning Velour?
Var hittar man de mest prisvärda mattsatserna? Söker både till i bil och i bagaget.
Hittade denna beskrivning på ebay:
Florgewicht min. 550g/qm / Gesamtgewicht 2600g/qm
20-teilig
für Fahrzeuge mit Notsitze (nicht RS Version)
Passgenau für Ihr Fahrzeug, reproduziert nach original Teppichteilen
für die Baujahre von 1963-1973
höchste Verarbeitungsqualität
Absatzschoner aus Kunstleder abgesteppt
In der Ausführung Velour Schwarz
Vad kallas denna mattyp? I vissa beskrivningar skrivs det "Velour". Är denna beskrivning Velour?
Var hittar man de mest prisvärda mattsatserna? Söker både till i bil och i bagaget.
Hittade denna beskrivning på ebay:
Florgewicht min. 550g/qm / Gesamtgewicht 2600g/qm
20-teilig
für Fahrzeuge mit Notsitze (nicht RS Version)
Passgenau für Ihr Fahrzeug, reproduziert nach original Teppichteilen
für die Baujahre von 1963-1973
höchste Verarbeitungsqualität
Absatzschoner aus Kunstleder abgesteppt
In der Ausführung Velour Schwarz
- tommyrecaro
- Posts: 698
- Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det du beskriver låter som en S matta. Kalla på engelskspråkiga forum för "Salt & Pepper".HenrikW wrote:Jag är igång att renovera en targa från -71. Inom kort ska jag byta mattor i bilen. Idag ligger det svarta mattor. Om man tittar noga så är det svarta "trådar" med en och annan grå. Det är inga öglor som i vissa andra bilmattor.
Vad kallas denna mattyp? I vissa beskrivningar skrivs det "Velour". Är denna beskrivning Velour?
Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Tar upp en gammal tråd.
Jag ska köpa RS-mattsats till min 69:a, funderar på två alternativ på Pelican
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... SRSBF-911E
Den ena är
Black Perlon Felt och den andra är Black Plush, någon som vet vad skillnaden är? Erfarenheter av dessa?
Jag ska köpa RS-mattsats till min 69:a, funderar på två alternativ på Pelican
http://www.pelicanparts.com/cgi-bin/kse ... SRSBF-911E
Den ena är
Black Perlon Felt och den andra är Black Plush, någon som vet vad skillnaden är? Erfarenheter av dessa?
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Inga egna erfarenheter, men Perlon har jag för mig är en billigare kvalitet. Tror att våra bagagerumsmattor är Perlon?
Här står lite
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... plush.html
/Calle
Här står lite
http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... plush.html
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Hallå! Har själv forskat lite i detta, skillnaden mellan Perlon och Plush är lugglängden och kvalitén, inte bättre och sämre mig veterligen utan olika känsla.
Plush är mer åt hållet som satt i 70-80-talsbilarna och känns mer lyxbil medan perlon är mer kortluggig och sportig i min mening.
Plush är mer åt hållet som satt i 70-80-talsbilarna och känns mer lyxbil medan perlon är mer kortluggig och sportig i min mening.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Så här tror jag att det är:
de första åren var det en velorliknande matta.
hösten 66 när S modellen kom så blev det speciella mattor, korta / små öglor som lyxmatta i S modellen
T fick nålfilt
RS touring har S mattor
RS Leichtbau har lättviktsmattor i nålfilt utan "Backing" som det heter på fackspråk. Det går väldigt lätt att blåsa med lungorna genom den mattan. Det är lösa fibrer som har tovatsihop med hjälp av två plattor försedda med nålar.
Efter early modellerna är det hallickstuk med långa fibrer som man får dammsuga i en riktning - det går inte att röra runt med munstycket om de skall vara snygga.
Jubileumsbilarna hade den där avskyvärda lila kulören som vi inte nämner vid namn.
De allra första bilarna hade kantade mittre bagagerumsmattor och läder remmar.
Att ha nålfilt sparar en hel del vikt på golvet även om man inte byter de limmade.
de första åren var det en velorliknande matta.
hösten 66 när S modellen kom så blev det speciella mattor, korta / små öglor som lyxmatta i S modellen
T fick nålfilt
RS touring har S mattor
RS Leichtbau har lättviktsmattor i nålfilt utan "Backing" som det heter på fackspråk. Det går väldigt lätt att blåsa med lungorna genom den mattan. Det är lösa fibrer som har tovatsihop med hjälp av två plattor försedda med nålar.
Efter early modellerna är det hallickstuk med långa fibrer som man får dammsuga i en riktning - det går inte att röra runt med munstycket om de skall vara snygga.
Jubileumsbilarna hade den där avskyvärda lila kulören som vi inte nämner vid namn.
De allra första bilarna hade kantade mittre bagagerumsmattor och läder remmar.
Att ha nålfilt sparar en hel del vikt på golvet även om man inte byter de limmade.