Rostfritt avgas, erfarenheter?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Rostfritt avgas, erfarenheter?

Post by mposch »

Skall precis spendera julklappspengarna pâ nâtt vettigt! Jag vet att jag nog aldrig kommer att behöva byta igen även om jag köper ett "plàt" system men jag gillar looken pà rostfritt.

Komplett system rostfritt kostar:

Pelican 14709 skr
Mittelmotor 13710 skr (med packningar och fästen)
Ferdinand lite dyrare men ni slipper frakten men inte jag.....

är det nâgon som har erfarenhet av kvalitetskillnader mellan olika rostfria system, bàde pelican och mittel är SSI värmekammare. Sâ det skall väl vara lika?

Och mittel vill ha "bara" ha 2826 sek för ljuddämparen menas pelican vill ha 7043 sek, mâste vara nàn hake? Pelicans är "dansk" och mittels är opolerad men ingen är "sport"? är "dansk" dubbelt sà bra?

Har nâgon nân erfarenhet av de olika systemen eller förslag pà vad som är bra?! Vill inte ha nâtt "högeffekt" eller brummigt. Men vill ju heller inte tappa 10 hk pà att snubben som gjorde värmekamrarna inte kunde svetsa eller böja rör!

Kommer sedan att ha ett halv-lökigt "vanligt" system till salu för en mycket symbolisk summa+ett hutlöst porto e klart....
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
knut
Posts: 13
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:39 am
Location: skåne

Post by knut »

Tjena!
Jag monterade rostfritt förra året på min T (dansk) jag är mycket nöjd och det är helt klart värt pengen, blilen blev mycket 'vridigare'och förgasarna andades mycket bättre(rör förvisso inte dig). Om du inte vill ha för mycket ljud skall du välja 60mm utblås, jag monterade 70mm (sport) och det låter lite mer än orginal som jag hade tidigare. Jag kommer definitivt att montera samma på S:en om och när den blir klar
/knut
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag har SSI på min -73 E och det monterades i mitten av 90-talet och se ser helt OK ut efter 3000 mil. Det blir "torrt" och fint ljud. SSI's passform är som en dröm, helt underbara. Jag har sett "enklare" rostfria men de ser ut som #&%€ i jämförelse.

Image

Dessa hade jag över förut. Snygga nog att ha inne, tycker jag men inte min fru....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Tackar, det är SSI som gäller verkar det som, men prisskillnaden pà ljuddämparen? Var köpte du din "dansk" knut, är den "värd" dubbla pengen eller klarar jag mig med den som ingâr hos mittelmotor (ospecificerad tillverkare...), svâr frâga att svar pà kanske......

Otroligt snygga värmekammare Pär, jag har typ samma problem med mina fuchs fálgar ovanpà gardroben, jag blev "tvingad" att ta ner och damma dom, det kändes mycket tjejigt att damma fälgar! Men fick sedan lágga tillbaka dom sâ jag skall inte klaga!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Kanske något för mig

Post by SuperFly »

Hej

Precis hittat forumet (hela siten) och lagt in mig. Såg att du är på väg och byta systemet. Själv har jag mitt objekt stående i GBG i väntan på att jag ska få tag på "nya beg", så att jag äntligen kan köra upp ná till Stockholm. Om du tänker förverkliga dina planer är jag gärna spekulant på ditt avlagda...
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
knut
Posts: 13
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:39 am
Location: skåne

Post by knut »

Jag köpte dem i Malmö via en vanlig handlare som jag hade lite tumme med. Det rekommenderade priset har ett påslag på närmare 40%ut till kund, så mitt tips är att hitta en handlare lokalt som redan är kund hos dem i danmark och försöka få rabatten den vägen.
Jag tror att dansk även är polerad i rören därav prisskillnaden(min gissning men jag har egentligen nollkoll)
lycka till
knut
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Tackar för info. Det blev mittelmotors "kit" àterkommer med ljud- passforms-rapport!

Om porsche guden vill sâ skall jag nog ha mina i slutet av nästa vecka. Jag tar bilder av mina "nya beg" som dock snarare skall beskrivas som "beg beg" men dom hâller nog ut ett par âr till. Jag skickar ett privat mail när dom är bortmonterade och fotade!

Kul att du hittat hit!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Föresten min vänstra är till MFI-motor, höger är alltid samma. Vet nâgon om det passar med "insprutningskammare" till förgasarmotor, tvärtom passar inte vet jag!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Själv har jag SSI liggande för framtida behov. De är väldigt välbyggda.

Det förekommer ibland rostfria skruvar och muttrar mellan bananen och änden på värmekammaren. Undvik den skiten, det skär bara.

För övrigt har jag ett rostfritt till en bil från samma stad, en rak sexa. Sytemet kommer från Raka Rör. Passform tycks vara universal för de flesta bilar och ljudnivån så hemsk att det är ett under att man inte får böter. Efter en timmes körning blir det etter värre för att inte tala om hur det låter efter två timmar. Plåten är tunn och utan förtyvande sickor så den fladdrar som ett trummskinn. Tvingades sätta en slangklänna runt ljudämparen för att tyska den vibrerande mantelytan.

/AJ
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ok, inga rostfria skruvar, jag som svor när mors rostfria audi system rammlade i marken för att skruvarna till det hade rostat av, snâla j-vla DKW tänkte jag, men det kanske skulle vara sâ?!

Jag hâller med, det här med "effekt ljuddäpare" är ungefär som när man sâgade av "insatsen" i moppen, man tyckte det lät snabbt! Ack, vad man bedrog sig.... ljud och effekt gâr sällan hand i hand.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply