Jag känner mig en smula yr...

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Jag känner mig en smula yr...

Post by felix83 »

...för jag har precis ringt på mitt livs första Porscheannons! :D Dock ingen early, men väl en börsmoppe (SC -82).
Jag ska eventuellt åka och titta på den i helgen, och undrar nu om det finns någon här som skulle ha lust att hjälpa till som "pre-purchase inspector". Bilen står i Göteborgstrakten, och du som ställer upp kommer naturligtvis få lite ersättning för din tid.

PM:a eller maila felix.petersson@gmail.com. om du är intresserad.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Kul! Jag hade en -81SC, den var ur-kul och bra att köra. Tycker en -81SC och senare (med 204hp) är en kanonbil! Mycket roligare att köra än en pre81SC.

Lycka till och hoppas det blir affär.

Mvh Dennis
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Ajaj, var har du hittat den annonsen? Jag trodde jag hade koll på de flesta annonsplatser och man blir ju lite nyfiken.

Lycka till! :)
911SC -82 (såld)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Stjärtmotor wrote:Ajaj, var har du hittat den annonsen? Jag trodde jag hade koll på de flesta annonsplatser och man blir ju lite nyfiken.

Lycka till! :)
Den låg ute på blocket i våras, då utan att bli såld. Jag hade inte riktigt finanserna då (pluggade fortfarande), men jag sparade annonsen och har kollat med jämna mellanrum om den bytt ägare, vilket den (hittills) inte har. Så nyligen såg jag den på annons i en biltidning och bestämde mig för att ringa.

Jag kan inte tänka på så mycket annat än detta just nu, som ni säkert förstår. Jag menar, det finns ju ett antal anledningar att inte köpa en bil som är så opraktisk och gammal, i synnerhet när jag sitter fast på jobb i Norge fram till juli. Men å andra sidan, man måste våga någon gång, eller hur? :wink:
Det är ju ändå en dröm jag närt sedan jag var tretton...
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Aha, blev lite nervös där ett tag... ;)

Apropå det korkade med att köpa en 30 år gammal bil, tänk såhär: Nya bilar pajar också.

//Johan
911SC -82 (såld)
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Fast med gamla klassiker går man ju miste om det härliga värderaset :wink:
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Det är så sant som det är sagt! Dessutom blir det billigare än att segla. Inte för att det någonsin har varit ett alternativ för mig, men ändå! :)
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Nu har även jag hittat annonsen. Verkar ju vara bra, åtminstone på pappret. Har du varit och kollat på den än? Brun/vit paschainredning är inte att leka med... I like! :)
911SC -82 (såld)
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jag kom precis från att ha kollat på den. Jag fick hjälp av Eric härifrån forumet (tack ännu en gång!). I korthet kan man väl säga att den behöver rostlagas i en tröskel och lite annat småpill. Dessutom var motorn lite väl oljefuktig på sina ställen. Det var ju inte heller väder att provköra, så det får vänta ett litet tag.

Andra saker är att den gått 25 000 mil, och i stort sett bytt ägare var 1000:e... :?

Men någonstans känns den ändå inte helt förlorad. Vi får se vad den framtida provkörningen avslöjar.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
User avatar
t80196
Posts: 46
Joined: Tue Jan 16, 2007 3:43 pm
Location: Stockholm

Post by t80196 »

Om den är välskött och gått 25 k mil är det nog ingen fara, men 25 ägare har med största sannolikhet inte skött den enligt "boken".

Jag skulle nog ta en rejäl funderare.

Vad begärs för bilen? Allting blir ju i slutändan en prisfråga
Mats

fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Gillar man att skruva kan man köpa en smårisig bil - till rätt pris. Om man inte vill skruva ska man köpa sig en fin, och dyr, bil.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

t80196 wrote:... men 25 ägare har med största sannolikhet inte skött den enligt "boken".
Förvisso, men det spelar ju eventuellt mindre roll. Om låt oss säga ägare nummer 23 gjort en rejäl renovering så börjar ju (iallafall min) ägar-räkning om, men det bygger ju som sagt på att någon gjort ett rejält arbete. Eller tänker jag tokigt?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Post by felix83 »

Jonas Y wrote: Förvisso, men det spelar ju eventuellt mindre roll. Om låt oss säga ägare nummer 23 gjort en rejäl renovering så börjar ju (iallafall min) ägar-räkning om, men det bygger ju som sagt på att någon gjort ett rejält arbete. Eller tänker jag tokigt?
Jag hoppas verkligen att du har rätt, för jag har just lagt en handpenning på bilen! Om jag var yr innan, så är jag helt svimfärdig nu! :D
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Post Reply