lite YouTube

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: lite YouTube

Post by gtBen »

den här gillade jag :mrgreen:
https://youtu.be/eAQGum13h98
@lagteknik
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: lite YouTube

Post by gtBen »

@lagteknik
User avatar
Janne J
Posts: 233
Joined: Sat Jun 08, 2013 8:38 am
Location: Kinna

Re: lite YouTube

Post by Janne J »

Åka Mustang på Knutstorp?
Varsågoda:

https://www.youtube.com/watch?v=4ZP6CWIRd9I


Bromsarna är inte utsorterade därav den lugna körningen på rakan.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: lite YouTube

Post by Jesse »

Otroligt tidsdokument från Ringen 1972.

https://m.youtube.com/watch?v=G0cr8_Wahso
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: lite YouTube

Post by MagnusW »

Jesse wrote: Mon Sep 12, 2022 7:10 pm Otroligt tidsdokument från Ringen 1972.

https://m.youtube.com/watch?v=G0cr8_Wahso
Så jäkla cool!

Red Bulls Helmut Marko dyker upp också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

1982 Monte

En och annan riktigt riktig bil. 8 av de 16 första var Porsche. 50 upplagan av tävlingen. Tex var Barth 10:a med en 924.


Röhrl snabbast med en Opel Ascona 400, de byggdes av Irmscher i Winnenden nord öst om Stuttgart. Lite drygt 20 mil från Opel i Rüsselsheim och reggae på GG plåtar - Gross Gerau som alla bilar i Rüsselsheim, där ligger Opels huvudanläggning. 40 år och lite till har passerat en quttro tvåa och och så två SC. Ett par Quattros havererade precis som en 308 för att nämna några - stort manfall.

https://www.youtube.com/watch?v=R2cR3c6tIDg
User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: lite YouTube

Post by MattiasB »

Johannes wrote: Mon Sep 26, 2022 5:12 pm
Röhrl snabbast med en Opel Ascona 400, de byggdes av Irmscher i Winnenden nord öst om Stuttgart. Lite drygt 20 mil från Opel i Rüsselsheim och reggae på GG plåtar - Gross Gerau som alla bilar i Rüsselsheim, där ligger Opels huvudanläggning. 40 år och lite till har passerat en quttro tvåa och och så två SC. Ett par Quattros havererade precis som en 308 för att nämna några - stort manfall.
De där Opel Ascona 400 är ju bra fräcka. Såg en äkta på en rallytävling i Katrineholm för några år sen.
Fanns även en Manta 400 där och lite lustigt att den satt en Porsche varvräkare i den, tror det är original
IMG_1523.JPG
IMG_1523.JPG (1.65 MiB) Viewed 9043 times
IMG_1518.JPG
IMG_1518.JPG (1009.15 KiB) Viewed 9043 times
-72 ex racer
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

Det här är resurser utöver det vanliga i renoveringssvängen

https://www.youtube.com/watch?v=c3uKrV7Dbvc&t=334s
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Re: lite YouTube

Post by MartinG »

Tuthill’s film från safarirallyt.
https://youtu.be/CFghtD7QQ4I
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
henca
Posts: 633
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: lite YouTube

Post by henca »

Här har vi en film som pekar på några detaljer som skiljer 911F:

https://www.youtube.com/watch?v=VpLQXU3YnuE

Därmed inte sagt att han pekade på de detaljer som jag brukar kika efter: Placeringen av locket till bakre torsions-stavarna för att se huruvida det är LWB eller SWB och framlysena för att se om det är europa-modell eller USA-modell.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: lite YouTube

Post by Homegrown »

Johannes wrote: Sat Mar 04, 2023 2:40 pm https://youtu.be/msgPbxhEWzI
Kul tidsepok, alla kör över förmågan. Många idag dyra bilar som kom undan med blotta förskräckelsen.
Säkerhetstänket ligger i nivå med Arab drifting filmerna 8)
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Homegrown
Posts: 559
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:13 pm
Location: Uppsalatrakten

Re: lite YouTube

Post by Homegrown »

För er som inte känner till Arab drift så får ni en länk till förare som är passagerare. Tillika helt utan konsekvenstänk och medmänskligt omdöme.
https://m.youtube.com/watch?v=Q4u2TneAgQ0
Finns hur mycket som helst i denna genre.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

Det här var en ny genre för min del. Vahnsinn!
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: lite YouTube

Post by MagnusW »

King of the hill porschen. Kul historia med Frau Baer också,
https://www.youtube.com/watch?v=JfqMFAGkLcY&t=394s

Dokumentär från tiden.
https://www.youtube.com/watch?v=LmknHpQSJeg

Underbar vägbit, körde den när jag var i Los Angeles för några år sedan. Numera är den inte riktigt lika lantlig, fler lyxiga hus i området.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: lite YouTube

Post by Oskar.G »

Chris Harris kör Tuthill 911K

~840kg och motor som varvar till 11000RPM 🤯

https://youtu.be/AndH7Xm3ds0?si=R_lYUneNyPzRQW8x
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

Dynamit!

Fina grejor.
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

User avatar
MattiasB
Posts: 285
Joined: Mon Mar 20, 2006 4:18 pm

Re: lite YouTube

Post by MattiasB »

Intressant klipp på flera sätt, bla hur viktig buren är i rally..
Undrar ifall de riktade upp även främre högersidan av karossen eller skar bort den och ersatte med en ny sida då den såg bra
knöglig ut. Förr i tiden hade man nog skrotat den karossen rätt snabbt och flyttat över delarna till en annan..
Härlig sång i maskinen när de är ute och gasar sen.
-72 ex racer
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: lite YouTube

Post by anka »

Lite insperation/vinterboost om någon behöver för att komma igång.....
https://www.youtube.com/watch?v=6fWCJChCNUc
911 Carrera 3.0 Coupé -77
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: lite YouTube

Post by MagnusW »

Det funkar inte att knäppa med fingarna, har försökt i flera år med min 924 turbo, men det händer INGENTING!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
anka
Posts: 150
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: lite YouTube

Post by anka »

Det är så sant som det är sagt! Kanske är många som intalar sig det innan man påbörjar ett projekt....
911 Carrera 3.0 Coupé -77
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: lite YouTube

Post by Jesse »

:D Man får använda pannbenet istället för att knäppa med fingrarna
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: lite YouTube

Post by Johannes »

Intressant clip!

Det var verkligen tattarlagat kring torsionhuset när han började - sällanskådat något liknande. Men det förefaller som om han fuskar och skippar förstärkningsplåten inne i rambenet. Samtidigt varför i hela fridens namn inte byta ut hela röret? Inte gratis såklart men enkelt att byta. Trösklar är lurigt eller åtminstone avigt med delar. Delvis beroende på årsmodell. Kanske har det blivit bättre. De Porsche har eller åtminstone hade för något år sedan var de med pressning och då tarvas den stora kromlisten typ S. Eller de från senare Carreror.

Det finns några finesser vid byta av helt rör, Man svetsar inre plåten på bänk mot röret och likaså den mellanvägg som ska förstärka. Den yttre gäller att få rund så gummit kan rotera.

Trösklar från Dansk är ett skämt.För mjuk plåt och för breda. Men släta på utsidan. Skulle man ändå väl såna så blir det nog i de flesta fall att kap upp dem i radien in mot övre punktsvetsningen för att de inte ska hamna utanför dörren - kanske har de gjort om det på senare tid men inget bräcker originalplåt Porsche.

Han har att göra.
Post Reply