Registrerings skylt

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Registrerings skylt

Post by Izvor »

Hej

Under min skylt så satt det en annan skylt. Rød med vita siffror. Den ær svensk før på baksidan stod det nåt om nån myndighet. Tror att det var polismyndighet.

I alla fall jag førsøkte hitta data om skylten men lyckas inte. Jag undrar om det ær nån som vet vilka bilar hadde sånna skyltar. før mellan 67-73 så såg de væl inte ut så? Samt att denna bil var aldrig någon polisbil, den ægdes av privata personer.

Hela skylten:05629

Izvor

Image
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Röd skylt med vit text är en tillfällig registreringsskylt för importerat fordon. Man kan ansöka om en sådan och då köra med fordonet i tre månader i väntan på registreringsbesiktning. Du har alltså (troligen) en privatimporterad bil.

Det var ju lite märkligt att man inte plockade bort den när man satte dit den riktiga. Någon som gillat att felparkera, möjligen?

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Röd skylt med vit text användes också av bilfirmor innan de fick ordinarie regnummer. Man kan se på gamla foton på 911 som togs hem av Scania i Södertälje att bilarna hade den typen av skyltar. Det var vanligt på tävlingsbilar typ denna rally 911 såld ny 1967 i Södertälje. Den gamla röda skylten fanns kvar i bilen när jag hade den.

Thomas

Image
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Vad jag har fått høra om bilen nær jag køpte den ær att en privatperson køpte den av Porsche Gøteborg. Personen avled i børjan av 70 talet sen dess har den stått i en lada tills den børjade renoveras ci 2003 av 5:e ægaren. Blev lite nyfiken på de skyltar.
Nu så har jag tagit kontakt med Porsche Gøteborg och de skulle kontrolera om det var de som sålde bilen och lite data om det hela. Det hadde varit færckt om det var bilens originalskylt før då åker den på igen fram på støtfångaren.

Izvor
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Det kan vara leveransskylten från importören. B stod för Stockholms län, Scania låg även då i Södertälje, så B är helt rätt.
jocke69
Posts: 274
Joined: Tue Sep 15, 2009 10:20 pm
Location: göteborg

o-län

Post by jocke69 »

O står för Bohuslän, vet inte gbg hade egen bokstav!
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Re: o-län

Post by Izvor »

jocke69 wrote:O står för Bohuslän, vet inte gbg hade egen bokstav!
Det ær væl så att det var indelat i læn førrut. Så att GBG hadde ingen egen bokstav. Det ær helt sækert då reg. skylten från importøren, Porsche Gøteborg.
Jag tolkade i børjan av det hela O som en nolla ; ).
Undrar vad som har hænt med skyltar mellan 67-73. Før 73 det var væl då som man bytte till dagens skyltar. Jag hoppades att denna røda skylten var just den men allt pekar på att det var skylten bilen fick bara nær den importerades.

Tack før att ni hjælper mig.

Izvor
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

En cool grej du kanske kan göra är att beställa en custom skylt hos vägverket där du får bestämma själv vad som skall stå, givetvis tar du numret från din röda plåt, sen skiter du i att använda den riktiga skylten utan kör bara med den röda. Jag gissar att den polis som stoppar dej och inser att numret faktiskt är rätt, men i fel färg på skylten kommer kunna ha lite överseende med det och inte sätta dej i fängelse direkt.

Senast jag kolla tror jag det kostade 5000kr att få en special skylt där du själv bestämmer siffror och bokstäver. Jag kan dock ha helt fel.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Izvor
Posts: 233
Joined: Thu Sep 17, 2009 6:52 pm

Post by Izvor »

Jonas Y wrote:En cool grej du kanske kan göra är att beställa en custom skylt hos vägverket där du får bestämma själv vad som skall stå, givetvis tar du numret från din röda plåt, sen skiter du i att använda den riktiga skylten utan kör bara med den röda. Jag gissar att den polis som stoppar dej och inser att numret faktiskt är rätt, men i fel färg på skylten kommer kunna ha lite överseende med det och inte sätta dej i fängelse direkt.

Senast jag kolla tror jag det kostade 5000kr att få en special skylt där du själv bestämmer siffror och bokstäver. Jag kan dock ha helt fel.

tack för tipset Jonas! Jag vet inte om jag kommer att beställa custom skylt men skylten är nu på sin rätta plats för att stanna..

Izvor

Image
Post Reply