Backspegeltråd

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Backspegeltråd

Post by Eric »

Detta ämne som diskuterats flitigt tidigare tas upp igen!

Har skrapat av all färg på mina dörrar och har hittat hål för backspeglar längre fram än jag hade mina idag. Min bil är Schweizisk och 72a ska den verkligen ha 2st runda backspeglar, är det inte 1st fyrkantig som gäller på utländska bilar från detta år om det ska vara original? Eller ska det vara en rund på vänster sida?
Svenska bilar från 72 ska väl iaf ha två runda och 73orna ska ha två fyrkantiga?

Hur är det nu med placering, är det inte så att den vänstra spegeln ska sitta lite längre fram än den högra? Om jag nu skulle byta till en fyrkantig på vänster sida ska den då ha samma placering som en rund ska ha?

Mycket frågor, någon som har svar?
:?:
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag tror att jag har fattat...

Fram t o m -71. Två runda Durant. Ena någon mindre konkav än den andra.

Före -70 (eller var det 69?) två runda Durant utan krage.

ROW -72/-73 en liten fyrkantig på vänster sida. Det fanns ingen högervariant av denna spegel. Denna kallas ibland, helt felaktigt, RS-spegel.

Japan och Sverige, som hade krav på två speglar, hade två runda Durant med krage.

Placeringen ändrades mellan -71 och -72. I mina ägon var den tidigare placeringen snyggare. Den senare ger dock lite bättre blick bakåt. Jag har postat lite bilder på www.911sregistry.org på en helt orörd -73 RS (chassig #1201) som visar hur de skall sitta. Om du inte hittar kan jag lägga upp bilder på min -73 E som har runda sedan födseln då den leverarades som ny i Japan.

Den spegel som idag går att köpa på Porsche är för -74:a.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

När jag skulle ta hål i min dörr för att få på backspegeln kollad jag på en hel del bilder för att få till rätt plats. Man märkte snabbt att det fans ganska många olika varianter på placering. Något jag tyckte var ganska märkligt.

Men sen läste jag i "Restorers Guide" att backspegel var ett tillval. Jag tror iallafall att det är det som det står (Citat: "The optional outside rear-view mirror ..." Sidan 25). Om det stämmer är det plötsligt inte så konstigt att det fins en uppsjö av speglar som eventuellt är eftermonterade och att det då så klart kan bli lite olika placeringar. Bara en teori.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

När det gäller fyrkantig spegel på vänster sida, aka RS-spegel "finns" bara en placering.

Durant har hamnat lite olika. Dock finns det en "korrekt" placering för Svenska och Japanska bilar -72/-73. Den skiljer sig lite från -71 och tidigare. Senare bilar har mer "vinklad" fot medan de tidigare har sin fot mer i horisontalt, i bilens färdriktning. Titta nedan. De blå bilarna "vet jag" är korrekta, de har jag historia på och har undersökt själv. Den röda har jag undersöke mer flyktigt men är ganska säker på att den är "rätt".

Nedan lite exempel:
RS lwt -73 # 1201. Helt orörd.
Image
Image

Min Japan/USA E orörd vad jag kan se.
Image
Image
En Svensksåld och orörd -73 T
Image

En svensksåld orörd -70 T.
Image
Image

Samt en mycket fin USA S som har en fyrkantig spegel på rätt ställe.
Image
mvh
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Durant med krage kom till modellåret -68.

Plana speglar ger litet siktfält. Det är lagkrav i USA. ( Tänk på texten objekts in mirror are closer then they appear)

Radien på speglar brukar ligga på ca 2000 på förarsidan och neråt 1400 på pass sidan. lagkravsnivån är 1200 i europa.

Kolla på innerspegeln som är plan och jämför stroleken på nåt du ser i ytterspegeln på H resp V sidan så ser man skillnaden lätt.

Fanns det inte Talbot som tillbehör? De där som ser ut som en halv citron och såldes som sportspeglar till de flesta märken?

/AJ
User avatar
912
Posts: 151
Joined: Fri Aug 12, 2005 3:03 pm

Post by 912 »

Hittade detta i tillbehörs katalogen från porsche 1967.

Order No 9131 644.731.111.07 Outside rear-view mirror Talbot, left (not mounted) 23,50 DM eller 5,90 $.

Order No 9132 644.731.111.07 Outside rear-view mirror Talbot, right (not mounted) 23,50 DM eller 5,90 $.

/Mvh Roger.
Post Reply