Försäkring

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Försäkring

Post by insw »

Hej

vilken försäkring har man på en tidig 911, vilka bolag gäller ?
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Jag har Trygg Hansa. ca 3000:- per år (1000 mil)
Gäller som en vanlig försäkring, dvs jag får köra till jobbet och parkera i stan utan låst garage.

På vintern har jag garageförsäkring som kostar 300:- per år

Bor centralt i GBG och är hyfsat ung
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Samma här - Trygg Hansa.

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Jag kör också helförsäkring hos Trygg-H.

Långt ifrån det billigaste, men man slipper joxet som en entusiast försökring innebär.. fast jag är nog bara lat.. :wink: det blir en tre fyra lax per år..


god fortsättning!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag har Länsförsäkringar Sthlm "Entusiastförsäkring", billig men lite strulig. 1885kr Helf/år. Måste dock ha Immobilizser, bra garage mm. Det verkar var ok med banmöten om dom "syftar till att lärakänna och hantera bilen".
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ocksâ Trygg-Hansa for 911án, ca: 3300 per âr.

Har entusiastförsäkring hos Länsförsäkringar till Coopern, "nästan gratis" 280 om âret med ett värde pâ 150 000.-, men det var ett ruskigt gnäll innan jag fick den besiktningar, fotodokumentation, massa konstiga regler om parkering vem som fâr köra osv. problemet med sâdana regler är att även om man uppfyller dem sâ blir det en massa tjafs om den tex. blir stulen tror att de i varjefall mâste batala även om du inte har uppfyllt alla kraven men med en reducering av ersättningen. Jag skall nog ändra till en "vanlig" försäkring, men man är ju rätt lat!

Jag hörde mig lite för om entsiat försäkringar hos LF, T-H, dial och alla de andra men det verkar vara ett svalt intresse att försäkra 911 or, man fick nästan tigga om en offert, sedan var det intyg om att larmet var godkänt (trots att det var upptaget i listan), en mânads vänte tid för besiktning, nân "tribunal" som godkánde eller ej. etc. etc.

Det viktiga är hur de värderar bilen vid en eventuell olycka eller stöld, vid en eventuell tvist sâ är det handelskammaren i stockholm som har ett ord med i laget om inte fórsäkringsbolagets egna värderingsman har kunskap. Och du kan ju tänka dig handelskamarens kunskap om recaro sportstolar, matchingnumber motorer eller värdet av orginal batteriskâlar...... tror att en nylackad california import S med T motor blir rätt lika värderad som Bennys eller Tommys tyvärr!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Min värderingsman har en 73 RS :D

Allvarligt. Jag har en bra entusiastförsäkring i If, genom SFK (Sveriges fordonshistiotiska klubb) med säte i GBG. Kostar några hundra om året. Ska kolla upp vad min kontaktman heter. Thomas nånting.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
911Bastard
Posts: 29
Joined: Mon Aug 29, 2005 9:09 pm
Location: Strängnäs
Contact:

Post by 911Bastard »

Även jag har Trygg-Hansa, vanlig helförsäkring 1000 mil / år.

1.604:- / år är tillräckligt billigt för att jag inte ska orka ställa av den på vintern...


/Christian
<hr>
"Moderniserad" 911T -72 (Själen är densamma även om det yttre är förändrat)
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Thomas Hallgren heter han, RS-försäkringskillen på SFK. Har för mig klubbmedlemskapet kostar 150 kr/året. (Annat än PCS:s hutlösa nota som finansierar Porschedikter av kärringar :evil:)
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

försäkring

Post by insw »

tack för alla tips, min svärfar är fd. värderingsman åt sthlm handelskammare, HAN har ett stor bilintresse, ska kolla med honom om han har någon bra kontakt idag.
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

"min svärfar är fd. värderingsman åt sthlm handelskammare, HAN har ett stor bilintresse" e det bra eller dâligt?:lol: :lol:

Nu blev jag lite skraj, hoppas att jag inte trampat pà nâgra târ som sitter ihop med en rygg man mâste klia i framtiden..... :wink:

Jag hade nog kânt mig trygg med Tommys vârderingsman, men hur som helst utan att kasta grusi nâgons garage sâ skall man nog tänka lite pà vad som händer om man fâr en skada, ofta (läs jag) tänker man ju bara pà priset......

Gott nytt pâ er!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

:!: Det slog mig nu - jag tror mig minnas att jag läste 100' som max ersättning på Trygg Hansa-försäkringen. Själv har jag fortfarande en bra bit upp till det taket, men ni med pärlor kanske ska kolla om jag minns rätt...

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Såja, inte nedvärdera en T-Targa. Kolla priser i Europa och i USA. En fungerande bil som är hyggligt i originalskick är inte så lätt att hitta. Förstörda bilar kan man fortfarande hitta under 100 000:- men har svårt att se något annat än "dumsälj" av riktig bil för de pengarna.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Sant som du säger. Vad jag menade var att om min blir stulen och jag får 100' i ersättning går jag ordentligt plus. Å andra sidan skulle jag ju gå mer plus med en bättre försäkring! 8) Ska kolla upp detta...

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

värdering

Post by insw »

JA, nu har du grusat till det !!

Var bara tänkt som en kommentar till inlägget, för er övriga som är intresserad av värderingar av era bilar kan jag förmedla en oberoende värderingsman utsedd av stockholm handelskammare. :wink:
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Jag bytte försäkringsbolag igår, från OK/Folksam: 2600:-/år till TryggHansa: 1500-nånting/år. Då står bilen i garage i min egen källare i villa utanför Sthlm. Ingen entusiastförsäkring/avställning utan helförsäkring året om.

Det finns inget fast maxbelopp i TH som nämns ovan, jag kollade det särskilt - det är värdet på bilen som gäller. Så ett bra värderingsintyg är nog bra att ha.
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Stefan wrote:Det finns inget fast maxbelopp i TH som nämns ovan, jag kollade det särskilt - det är värdet på bilen som gäller.
Det var goda nyheter!
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Post Reply