Studiebesök i Kalifornien

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Studiebesök i Kalifornien

Post by stefan11438 »

Hej
jag har varit i Kalifornien och tänkte dela med mig av ett besök hos företaget "European Collectables" som säljer 60-70-talsbilar från Europa. Mest Porsche men även en del Ferrari, Lambos och annat.
Porscharna var mest 356 och 912'or men också många fina 911'or stod i hallen. Topp-puts och trevliga amerikanska säljare "as always" :)

Image

De hade ett stort antal 911 och 912 i lager och alla bilar såg väldigt bra ut, de har egen verkstad med ett stort antal (främst Mexikaner) som renoverar bilarna.
Bland annat så stod det en 1973 911S med taklucka och originalmonterade Recarostolar i bilhallen, mycket fint skick! -prislappen var dock svettig 75' USD!
Image

Denna 1972 911T var inte heller dålig, perfekt inredning bl.a!
Image

Och så sist den dyraste bilen i hela hallen, tyvärr ingen Porsche men kul ändå, en Dino 246 i Mint Condition!!
Image

Bilarna var i bra skick och väldigt dyra, lönar sig knappast att importera så länge dollarkursen är som den är. Som rent studiebesök så är stället däremot värt en omväg ifall du skulle befinna dig i Los Angeles, det ligger ca. en halvtimmas bilfärd söder om flygplatsen LAX.

//Stefan
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

"Bland annat så stod det en 1973 911S med taklucka och originalmonterade Recarostolar i bilhallen, mycket fint skick! -prislappen var dock svettig 75' USD! "

Jag är inte riktigt beredd och hålla med:
Tycker att 911S -73 med Recaro och orginal taklucka i toppskick, för strax under 600'SEK inte är helt fel prisatt. Man kan kanske t.o.m få ändå mer i Tyskland och England.
Om det inte är så att du menar, att 75'usd är mycket pengar, bara i största allmänhet. Det kan jag hålla med om... :shock:
J
Last edited by RS Jesper on Thu Jun 11, 2009 11:20 pm, edited 1 time in total.
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Kul att du tog med kameran och postade här, blir nog ett besök nästa gång jag är där.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jesper, du glömde den lilla detaljen med moms, tull och frakt också. Då landar den på 700-750 k.... :D

Prisbilden i USA har förändrats rejält det sista halvåret, enligt min uppfattning. Det går faktiskt att hitta fräscha S-coupéer från dryga 350 kSEK hemma momsat och klart. Det är väl egentligen ett rimligare prisläge, för så sällsynta är inte early 911. Jag hoppas väl som alla andra här att en T coupé snart är värd 500 kSEK, men det lär nog dröja 15-20 år till.

Dock är detta bilar som man måste kolla på, för de kan vara lagade med colaburkar och spackel. Därför är en prisdiskussion inte relevant utan att ha sett objekten "live".


Mvh Johan
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Jag "glömde" inte den biten alls, utan ser till topp priser internationellt för den typen utav bil/ar. Är bra insatt på vad "S" bilar kostar i andra länder.
Och står fast vid mitt inlägg. Att det finns fusklagade bilar i usa är ingen nyhet. Och kan du tipsa om en fin körklar 911S hemma för 350', så är Jag helt klart intresserad utav den. Och tack för din synpunkt.
J
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Wow, villket ställe. Tack för att du postade bilderna!
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jesper, jag missade ditt svar. Det finns några fina och körklara 911 S till salu i USA för 35-40 k USD, som åtminstone vid en beskrivning och på bilder ser mycket fräscha ut. Nu är det ingen garanti, de kan se ut som sju svåra år när man ser dem "live", men sålänge de inte är fusklagade så brukar åtminstone väst- och syd-bilarna vara fräscha rostmässigt.

Du såg den säkert, men det fanns en -73:a till salu på Ebay nyligen som säljaren hade släppt för 45 kUSD, och den bilen var otroligt snygg med nyrenoverad motor med 2,7 RS spec. Helrätt utrustning och väldigt lite svaga punkter. Såg ut att vara i mycket bra bruksskick. Tyvärr nådde den inte reservationspriset med högsta bud på knappt 38 k. Visst, en bit över 350 kSEK, men å andra sidan bra mycket bättre än "fin och körklar". Bara motorrenoveringen lär väl höja priset 50-75 kSEK även i andra hand.

Sedan finns det en LHD 911 S -72 till salu i UK för 35 k£, lite över de 350' där också men kanske prutbar? Ingen aning om hur den ser ut vid en närmare undersökning, mer än att den enda bilden jag sett ser den fräsch ut. Italienlevererad, ser ut att vara helt i originalskick.

Dock finns säkert en marknad för "Garage Queens" kvar, dvs de som vill ha en superrenoverad bil att ställa i ett garage för att kolla på. Dessa bilar verkar alltid hitta köpare, bara de är tillräckligt sällsynta/fina/väldokumenterade eller har intressant historik. Men priserna har gått ner här också. Dessa bilar är dock helt ointressanta för mig, då jag vill köra mina bilar. Därför bortser jag helt från dem och kollar bara på bilar i skick runt bra bruksskick.

Mvh Johan
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by stefan11438 »

Tittade på denna gamla tråd från min USA resa 2009.
-Tyckte då att en 911S för 75' USD var dyr.
Har ju hänt en del med priserna sen dess skulle slagit till då känner jag nu!!
Porsche 911T Coupé 1969 Hellelfenbein
Porsche 911T Coupé 1970 Irish Grün
Porsche 911S Coupé 1971 Conda Grün
Citroen DSuper5 1974 Beige Vanneau
Ferrari Mondial Spider 1992 Ferrari Rosso
Lotus Esprit S2 1979 English White
Lexus CT200h typ brunaktig :-)
Post Reply