912-66 till 911L alt 911s??

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

912-66 till 911L alt 911s??

Post by Älvis »

Hej!

Jag har en 912 från -66. med havererad motor. vevaxel defekt p.g.a löst svänghjul.

Jag har skaffat en ersättnings vevaxel från 356 industrimotor som passar men saknar motvikter.

Jag har även en motor från en 911L från -68 Alu block. saknar Weberförgasare men har Zenith förgasare.

Bilen är orginal 912 -66 förutom att instrumentbräda och motorlucka är uppgraderade till 911S -67. femväxlad 901/1 låda. Orginalfärg Bali Blue med svart inredning Manchester i stolar Manchester behöver bytas på förarstol.

Fråga:
Behålla /återställa 912?
Uppgrader till 911L?
Bygga om motorn till 911S och skaffa Fuchs 4,5x15?



Blir bilen roligare / eller ökar i värde på ena eller andra sättet?

Jag har en annan 912:a och en 911 -71 ingen helt orginal de heller.

Tacksam för åsikter.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Låter som perfekt utgångsläge för en 911R inspirerad busbil. 8)
Image

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Hmm!

ett 4:e alternativ.

göra min 912 -65 till 911R Clone, Den är inte orginal i bakskärmar saknar orginalstolar.

Ta den 4 cyl motorn och sätta i min 912 -66 och ha den orginal.
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

En S är alltid skojig - orginal eller ej.
Busbil väcker nästan alltid positiva känslor hos betraktaren
912 i renoverat skick har en rätt begränsad charm, tycker jag.
912 i patinerat originalskick är betydligt skojigare. Det sistnämnda gäller naturligtvis även 911...

Det viktiga är att du bygger som du vill ha den.
Eventuella värden av att göra på det ena eller andra sättet är helt underordnat resultatet.

Att få till en ball bil är jättesvårt, det handlar så väldigt mycket om fingertoppskänsla. Om man börjar man blanda in vad man tror att andra tycker så tror jag att man är dömd att misslyckas. Resultatet brukar bli lite ängsligt - vilket är raka motsatsen till ballt...
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Helt rätt att låta hjärtat styra och att inte för mycket snegla på värden. Jag tror att en 912 och en 912/911 är värd samma peng om de är i samma skick.

Att ta din L till S status kommer att kosta en slant.

Nytt förslag, som inte är så dumt och sannolikt ganska billigt. Bygg R "halvklone", man behöver inte gå hela vägen för att det skall bli fräkt. Köp en trimmad WV-motor på 150 hk. Du får underbar balans och cool utseende.

L-motorn säljer du till mig ;-)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
christerL
Posts: 164
Joined: Sat Mar 29, 2008 10:46 pm

Post by christerL »

Beträffande motorn 911L så vill jag minnas att "L" har samma kamaxlar som "E" motorn vad gäller kamtider. Skillnaden är att den inte har pumpdrivning på vänsterkammen (därav annat artikelnummer på vänsterkammen, samma på höger). Att bygga om denna till "S" verkar både dyrt och onödigt.

Du har alltså en 911E motor fast utan "einspritz". På 2,0L volym är det väl cirka 130-135Hk och får du ut 160Hk på 2,0S? Körbarheten vad gäller bottendrag anses ju allmänt så mycket bättre på en E-motor jämfört med S vilket nog kan tänkas uppväga de extra hästarna om man inte är beredd att varva +5000 större delen av tiden.
Kostnaden tillkommer uppe på detta. Nya kammar/kolvar/cylindrar? Ombestycka förgasare? och all intrimning för att få det att gå bra sedan.


Mvh

Christer

914-6 konv. 2,2E med weber.
Johannes
Posts: 2113
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

En 2.0 S med förgasare fanns i 160, 168 eller 175 hkr. Detta beroende på hur tillvalslistan fylldes i.

En S konvertering betyder bla även stakar, oljepump, topplock och efter ett visst motornummer fick de modifierade förgasare med extra anrikningsrör att beakta plus ombestyckningen. Kolvar och cylindrar skiljer från L. dessutom skall man ju ha en annan strömfördelare och rotor. Man kan ju sätta dit en rotor utan övervarvningsskydd... Kopplingen skiljer även den.

Vill minnas att även ventilfjädrarna är annorlunda, men man kan ju alltid shimsa.

//Johannes
User avatar
Älvis
Posts: 233
Joined: Wed Sep 03, 2008 9:18 pm
Location: Västerås
Contact:

Post by Älvis »

Tack för alla tips och åsikter.

Att bygga om motorn till 911S känns avlägset och kostsamt.

Jag satsar på att ha den som en trevlig bil med blandning 911L motor -68 med 912 -66/ 911-67 inredning d.v.s borstad alumnium 400mm läderratt med butterfly tuthorn.

Jag saknar då.

Tutknapp
911 / 911L emblem baklucka och handskfacklucka.
5½ fuchs.
ev dörrfickor -68-
912, -65 6401 Slate gray /White int. (Karman)#450527, Barn find
912, -66 6603 Golfblau /Black int. (Porsche)#351843, Barn find
911L -68, Silbermatallic / Red Recaro Sport lether int. Resturation.
911T-72 6262 Hellgelb / Black int, Resturation
Post Reply