Varför blir dessa inte sålda?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Varför blir dessa inte sålda?

Post by tomlin »

User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Den orangea ser ju ut att ha fel motor, men den blå ser ju "clean" ut. Synd att Euron är så dyr...


Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag får intrycket att det är en inte fullt så seriös handlare!

Den orangea är ju helt felspecad då den har ett chassinummer för -72 T samt motor från en -73 T K-jetronic (eller möjligen någon senare maskin). I övrigt ser den lite halvskabbig ut.

Den blå verkar schysstare men första reg 01/1972 stämmer inte med motorrummet som ser ut att tillhöra en -73:a...
Dörren har inte någon vidare passform vilket får varningsklockorna att ringa, det finns kanske annat som gör att den blir stående men som inte framgår av bilderna.

MVH

EDIT: Den blå har dessutom T-instrument! Skulle därför tro den i verkligheten är en 911T men fått motorn utbytt.
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Tycker att den blå verkar klart prisvärd.
Visst inte mint condition men det avspeglar ej heller priset.
Tycker att motsvarande på mobile.de är dyrare.
Hade jag varit i jakt så hade jag nog tagit en titt på den blå. Holland är ju ett trevligt land. Holländare är ett handelsfolk sedan generationer och är ofta intressanta att göra affärer med.
Sambon har importerat en hel del hästar därifrån och med den erfarenheten vet jag att dom alltid försöker med något men är ärliga schyssta när det har förhandlats lite.
Så om någon åker och tittar på dom så bli inte besvikna om "något" dyker upp men utifrån det förväntas man förhandla priset.

Exempelvis så skulle kunna tänka mig att den bara har två Fuchs fälgar och dom råkat flyttas runt vid fotograferingen, men man har tillbaka det vid prisförhandlingen.....


-Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Prisvärd, ja absolut i jämförelse med många tokpriser på mobile.de. Men man måste först och främst jämföra med T-modeller och inte E. Plus att en del saker som sagt tyder på att det finns orsaker till att de inte blir sålda. Prutläge kanske?

Helt apropå, den här kändes kul även om den råkat fått en motornedgradering (borde också kunna rendera i prutmån). Hur ofta hittar man en Limegrön, med AC och elhissar dessutom:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... =110500426
Jonas Thiger
997 turbo -09
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Jag måste faktiskt ifrågasätta om marknaden är där att man får 250000 kr för en 911 T i bra bruksskick? jag tror kanske vi som ägare har en förmåga att övervärdera våra bilar, speciellt som marknaden har skenat se sista 10 åren. Uppenbarligen är de inte sålda, dvs marknaden är inte beredda att betala dessa pengar.

Den gröna och orangea 911:an är troligen US-import, den orangea har tom mph-mätaren kvar vilket indikerar att den inte ens är reggad. Min gissning är att US-import är lägre värderat än europasålt, pga fler tillverkade, annan utrustning (därav K-jetronic som satt på 73.5-modellerna) och svårigheter att hitta historik.

Den blåa E-modellen är väl mer prisvärd, men den ser ut att vara steget under bra bruksskick. Sedan är det som vanligt, att troligtvis finns det en del saker att fixa och när man inte kollat på bilen är det svårt att skaffa sig en uppfattning. Även om den mekaniska insprutningen är underbar så kan en sådan i taskigt skick kostar 20-30000 kr bara att få instprutningen i ordning.

Missförstå mig inte, de får gärna vara värda hur mycket som helst, men personligen tror jag marknadsvärderingen på en 911 T i bra bruksskick börjar på 150'. Lite surt, med tanke på att jag missade en underbar vipergrün 911 S -73 runt 1997 som gick till Norge för 150 lappar....

mvh Johan
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Ja den orangea kanske var ett dåligt exempel, men den blå tyckte jag såg hyfsad ut. Lite fattigt bildmaterial på den, kändes som lite "strategiska" bilder. Dock hade jag missat att det var en T från början.

Handlarna med tokpriser verkar också få behålla sina bilar, även i England, Tyskland och USA.
Post Reply