Årets Nörd..!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Årets Nörd..!

Post by henkesid »

När vi ändå håller på att kora årets bild i den fantastiska tävlingen
annual early911 photo contest, passar det väl bra att ha en till tävling vid sidan om.
(ni som inte lagt upp er finaste bild från det gågna året, marsch pannkaka..)

Lägg in en kortfattad nominering varför just DU är nördigast iår...

Nånting du gjort, köpt, fixat på bilen, eller nånting som bara är föör mycket...

sen lägger vi upp en poll som med bilderna så vi kan rösta fram årets nörd.

Nu ska jag sätta mig och försöka komma ihåg nånting urfånigt som jag gjort under året..


Hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Detta skulle egentligen vara ett eget TOPIC. Men käner mig bâde nördig, arg, ledsen, besviken och som en kandidat till en livslâng dumstrut!

Jag har precis betalat 480 euros+ 16% moms för denna del till min mek. insp. KAN DETTA VARA ETT NORMALT PRIS?!

Har nâgon vänlig själ en bosch katalog/prislista och kan säga vad ett "normalt" pris skulle vara!

Nu är jag ju medveten om att ett marknadspris är just vad marknaden är villig att betala, sâ det borde vara 480+moms (âtminstânde ett pucko (jag) har ju betalat det :cry: ) men tycker ändâ att det verkar lite saftigt även med en porscheplastpàse över huvudet, hârt âtdragen kring halsen...... en liknande del används ju säkert i nân tjeckisk skördetröska och kostar dâ 4,80 + moms!

4.5-5.0 cm i diameter 1-1.5 cm "bred" kan ta exakta mâtt i kväll.

Image
Image
Image
Image
Image
Tackar! (Om det nu är en del som kostar 4.80, sâ var inte rädda att säga sanningen, jag lovar att ta det som en porscheägare och bara grâta lite)
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Med risk för ännu större dumstrut:
vad 17 är det för nåt..?

Men det var ju bra att du fick bryta isen lite här..
Jag insåg just en nördig grej själv som jag gör hela tiden utan att tänka på.

Nästan varje gång jag skrivit nåt här avslutar jag med ett litet Hoj!
ungefär som Galenskaparnas "på vinden, med Valerius Hansson"
- O´hoj seglarvänner..! om ni minns...

det är faktiskt ganska nördigt, typ som att jag skulle säga
-o'hoj porschevänner..!

va? -det går ju inte för sig..




hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Det är den delen som tydligen gör sà att det blir rätt tryck i mfin, men efter att ha betalat 1450 eurosar(13500 sek) sà fungerade bilen ungefär lika dàligt som innan den kom pà verkstad.... just nu kliar mekanikerna sig i huvudet och undrar vad det kan vara om det inte var den delen.

Och jag är grymt förbannad, trots att de försákrar mig att "den gick bra innan du kom" sure!

Jag var grymt skeptisk mot att de skulle byta nâtt inne i pumpen överhuvudtaget dâ den orena gângen "kom plötsligt" och dâ brukar det ju inte bero pà nâgot som det ser ut att ta 30 000 mil att slita ut. Snarare nân lös slang, brusten packning, tappad skruv, igensatt filter etc.! Jag krävde att fâ se alla delar de bytt och fick en hög packningar samt denna del!

Jag vet inte riktigt vad det är, den är dock av "god kvalitet" (hârt stâl) och snurrar?! Det är "delen som skapar trycket" enligt "experterna", men jag har inte klar för mig om den roterar inuti nâtt eller om den pàverkar en axel som i sin tur driver en pump eller nâtt, jag fick förklaringen att det är denne dels "fel" att det inte gâtt att justera upp trycket via Co-skruven....????!!!!! Den är "rätt" sned-sliten (inte att den är oval, det är meningen :wink: ) pà ett ställe, sâ den behövde nog bytas i vartfall nângâng i framtiden!

Tacksam för all info.
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

En gammal S brukar bluddra lite vid 2800 varv, det är ungeför där man ligger på 5:an när man kör 110. Det är för att denna kurva blir sliten då motorn ofta tillbringar mycket tid på detta varv. Min VIncent för likaså och mina tidigare S och RS-motorer. Din fina kurva är ett mekaniskt UNDERVERK, är den nu ny så finns möjlighet att få en fin gång!
Denna lilla sak lyfter en axel som bestämmer bränslemängden till motorn. Denna påverkas av luftryck, gaspådrag och varv. Detta är själva hjärnan i din fantastiska pump.
Problemet med en MFI är att man kan komma helt bort när det gäller inställningarna. Det gäller i synnerhet när sakerna börjar bli lite slitna.

Tråkigt att den inte går bra din bil. Det kan vara rätt svårt med felsökningen.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

När det gäller nördighet så är det kanske inte en egenskap man vill tillskriva sig själv. Jag har dock haft gamla 911:or sedan 1979, förutom en paus på 5 år och en utflyckt med en 968 CS/M030. Just nu har jag 3 bilar, två projekt och en körbar. Trots att jag har inget garage hemma....

Mojäng? Jag köpte en gammal Moto-Meter däcktrycksmätare för 500:-.

Nörd, icke!

Entusiast, yes!

:-)

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
mposch
Posts: 236
Joined: Mon Aug 29, 2005 12:55 pm
Location: Barcelona/Göteborg

Post by mposch »

Ahhh! Sâ det är bara denna del som skiljer en S pump frân en E?! Hur "vasst" den ökar resp. minskar tryck/bränslemängd?

Nu börjar bitarna trilla pâ plats, men det var lite som jag tänkte, denna del ser ju absolut ut att behöva en 30000 mil för att bli lite sliten och lite ojämn gâng vid just 2800 varv är väl inget alarmerande direkt pâ en 34 âr gammal bil. Vad grymt det är med detta forum, vilken kunskap!

Nörd/entusiast, jag skulle ocksà beskriva dig/mig/oss som "hârda" entusiaster. I mitt fall sover jag med 4x fusch fälgar ovanpâ gardroben i sovrummet och har ett compact resrervhjul i städskâpet, det är entusiastikt! Men tror att vi kanske kan fâ ett annat omdömme av andra "icketroende", "vilsna" människor, vilka inte funnit meningen med livet! Teleinstallatören var impad över vad han tyckte var en "komplett-fälgaffär" och min fru gnäller över fiskespöna, var hans kommentar!

Helt ok att säga Hoj, du kan ju inte säga Brumm! Brumm pà er Porsche vänner, det lâter nördigt!
"if everything is under control, you're not going fast enough!"
Post Reply