PCS Banmöten med Klassik-klass 2009!

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

PCS Banmöten med Klassik-klass 2009!

Post by Jonas Y »

Ser att PCS har den goda smaken att låta klassik-klassen leva även i år, tack!

Kinnekulle 7 juni
Mantorp 12 juli
Gelleråsen 23 augusti
Knutstorp 27 september

Villka från forumet är peppade på finköra lite, men på bana?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag :D
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

JAG!
Fett på...
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

min busbil skall vara klar, är det tänkt, till den 9 juni, och jag tror att Karl-Ove redan har anmält mig så jag gissar att jag är på!

:-)

pärced
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Post by Fredrik G »

Dessutom utökat till fyra st. Kul att Knutstorp också kom med så att dom som bor i södra Sverige också får möjlighet att smaka på bankörning i klassikergruppen. TOPPEN!!

/ Fredrik G
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag ska åka på så många jag kan. Lite långt till Gelleråsen, så den hoppar jag nog.

Det är bra att vi är några stycken som åker på dessa träffar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Jag är oxå på!

Som nybliven PCS-medlem tänkte jag försöka att åka på så många banmöten som möjligt även om jag naturligtvis inser att det inte kommer att bli alla. Passar på att ställa några frågor till er som gjort detta tidigare:

1. Vilka banor är roligast att köra med våra early-bilar? Dvs vilka ska jag prioritera?

2. Vilka grupper passar att köra i förutom klassikergruppen som jag antar är tänkt för våra bilar? LOF? OR? (Jag har alltså aldrig kört bana tidigare)

3. När och var anslås datum för slalom som jag har för mig även anordnas av PCS?

Tack!
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Har du aldrig kört med PCS förrut är det OR gruppen som gäller. För Klassiker gruppen förutsätts det att du har R1 "kompetens".
För att köra R1 krävs att man kört minst 1 banmöte i OR på den aktuella banan.
Allt detta står på hemsidan.

Vilka banor som är roligast? Kinnekulle och Knutstorp är kul.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

MagnusW wrote:Har du aldrig kört med PCS förrut är det OR gruppen som gäller. För Klassiker gruppen förutsätts det att du har R1 "kompetens".
För att köra R1 krävs att man kört minst 1 banmöte i OR på den aktuella banan.
Allt detta står på hemsidan.

Vilka banor som är roligast? Kinnekulle och Knutstorp är kul.
Har ej kört på Knutstorp, men gillaf både Kinnekulle och Gelleråsen. Mantorp är för Turbos...

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tommyrecaro wrote:Mantorp är för Turbos...

Tommy

Nja, jag gillar Mantorp faktist, men är betydligt roligare i Klassik-grupp då man inte blir omkörd stup i ett.
Det är en tekniskt enklare bana och med rejäla avåkningszoner känns den säkrare än tex Kinnekulle.

Sen är bankörning är sällan tråkigt, inte ens på Anderstorp långa raka!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

!

Post by MartinG »

MagnusW wrote:Har du aldrig kört med PCS förrut är det OR gruppen som gäller. För Klassiker gruppen förutsätts det att du har R1 "kompetens".
Kan inte nybörjare köra i LOF (lugn och fin)??
tommyrecaro wrote: Har ej kört på Knutstorp, men gillaf både Kinnekulle och Gelleråsen. Mantorp är för Turbos...
Knutstorp påminner lite om Kinnekulle. Men jag tycker Kinnekulle är roligare. Knutan har en kurva som kallas "idioten" som är skittråkig. Den drar ner betyget lite.

Gotland Ring är min favorit.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: !

Post by MagnusW »

MartinG wrote:
MagnusW wrote:Har du aldrig kört med PCS förrut är det OR gruppen som gäller. För Klassiker gruppen förutsätts det att du har R1 "kompetens".
Kan inte nybörjare köra i LOF (lugn och fin)??
Jo, det är klart, tänkte inte på LOF.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Post by Michael »

Vad kul att så många earlymedlemmar verkar sugna på att köra bana.
Av de fyra klassiker mötena skulle jag helt klart prioritera i fallande ordning:
1.Kinnekulle
2.Gelleråsen
3.Knutan
4.Mantorp (trevligast med en motorstark bil, men med en early blir det aldrig fel)

Tyvärr kommer jag inte själv kunna köra med min gröna vän i år... men hoppas att vi får se riktigt många earlys ute på banan, det gör själen glad. Får köra hästen i stället som substitut.....
Skulle även vilja puffa för mötet i Finland, Hämenlinja. En fantastiskt rolig och knixig bana med stora höjdskillnader (ca 30 m) som passar ypperligt för en early.
Blir en helt annan familjär stämning på denna banträff då antalet deltagare är begränsat och det blir MYCKET körtid. Ska ni bara åka ett banmöte i år med PCS så rekommenderar jag Hämenlinja. Gotland ring är ju för övrigt en kanonbana.

När det gäller slalom så hoppas jag i region stockholm i år få se en del early bilar.
Vi kommer köra alla slalom på Bromma i år precis som förra året.
Har en ide om hur vi ska locka fram lite fler äldre Porschar i år och kommer återkomma till det....

mvh
Michael Lindström
Reg.ombud PCS Stockholm
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Re: !

Post by Jonas Y »

MartinG wrote:Gotland Ring är min favorit.
Det skulle var mycket kul att få åka på Gotland Ring. Vad kan man räkna med för total pris inkl färgor och så, är det någon som har lite koll på det?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
MartinG
Posts: 218
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:47 pm
Location: Kvicksund

Post by MartinG »

Det skulle var mycket kul att få åka på Gotland Ring. Vad kan man räkna med för total pris inkl färgor och så, är det någon som har lite koll på det?
Jonas. Jag tycker verkligen du ska åka till Gotland.
Färjan kostar ca 1000 tur & retur. Boende beror ju på hur kräsen man är men senast bodde vi på vandrarhem i Visby för ca 300:-/natt.

PCS har inget banmöte på Gotland i år så då får man köra på allmänhetens körning vilket kostade 1200:- förra året. Det låter dyrt men det blir MYCKET körtid. Så milkostnaden på banan blir nog lägre än med PCS. Det kan vara billigare på vardagar.
Vi körde på allmänhetens körning förra året dagen efter PCS banmöte och det funkade bra. Bara 10-15 bilar och bra disciplin med att släppa förbi varandra osv.
Vid allmänhetens körning gäller ingen försäkring på bilen men avåkningszonerna är bra så man ska ha otur om man (total)kraschar.
RS -73 Replica | PCS 2424b
User avatar
Joakim
Posts: 59
Joined: Mon Sep 10, 2007 11:24 pm
Location: Stockholm

Post by Joakim »

Tack för alla bra svar med förlag på banor! Hoppas att bilen håller så att jag hinner testa de flesta i sommar...

Bromma låter ju toppen för slalom eftersom det ligger runt hörnet från mig. Har just misstänkt att det körs en del där då det brukar låta rätt ordentligt på kvällarna nästan varje helg när vinden ligger på i rätt riktning.

Annonseras slalomträffarna även i kalendariet som skickas ut tillsammans med "Porscheägaren"? Av ngn anledning kan jag inte komma in på de delar av PCS hemsida som berör slalom och banmöten :?
911 2.2E 1971 Bahiarot
VW Passat Variant 3.2 4-motion
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag kommer köra mantorp, kanske gälleråsen om jag hunnit köra OR där innan.

jonas
Post Reply