RACERBILAR

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Det finns en -65 som är med och kör historisk racing som sägs ha varit en rally reserv-bil på Scania-Vabis på den tiden.Någon som känner till mer om detta..? (DKW 697)
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Kanske lite off topic, men visst Pär, den breda listen kom till 1968 års modeller. Den breda listen satt enbart på S eller som tillval.

En bit upp i tråden finns en ljusblå race 911 med vita fartränder, är det den bilen som figurerade i en svensk tidningstest tillsammans med några andra 911or på en racerbana för ett par år sedan?

Raceline, Feustel GmbH, i Waldbröl - ligger mellan Köln och Olpe - hade för några år sedan en verkligt fin katalog. Outstanding, men numer sköter han om bilar åt andra och kränger inte delar på det viset. Han har även de gamla karossverktygen till 904! jag har besökt honom vid något tillfälle och de renoveringar han gör är fina.

//Johannes
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Nilsson wrote:Det finns en -65 som är med och kör historisk racing som sägs ha varit en rally reserv-bil på Scania-Vabis på den tiden.Någon som känner till mer om detta..? (DKW 697)
Kan försöka kolla, denna bil bodde i Kalmar under hela 80- talet, hörde aldrig nåt om att det var en fd tävlingsbil. Motorn i den på den tiden var en 2,2 s.
Karl-ove
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Karl-Ove, Jannes?

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Post by Janne Pettersson »

Det stämmer att bilen gick i Kalmar, jag ägde den mellan 1979 och fram till i början av 90-talet då jag tröttnade på all rost och bytte den mot en Austin Hearly 3000 i mycket fint skick. 3000 såldes vidare till en granne och för pengarna köpte jag en vipegrön 911S-73 som också näms i detta forumet. Men det är en annan historia.
Till 65:an igen. Den måste kommit till Kalmar redan som ung för jag kommer ihåg den när den var mörkblå och i början av 70-talet så lackades den om till vinröd och fick ett stort porschemärke på framhuven. Den såldes sedan till en kille som hade den några år på firman. Sedan köpte jag den från firmans konkursbo, för jag tror det var 10550kr i ett skick som inte var det bästa, men tillräckligt bra för att göra en semestertur till Gotland.
Efter det så ställde jag av den ett par år för att fixa rosten och renovera motorn, som både rök och läckte olja.
Nu blev det ingen renovering av motorn för både mellanaxellagringen som löper direkt i blocket var mycket glapp och ett av ramlagerna hade skurit och gjort lagerläget lite för stort.
I stället så blev det en 2,2l S-motor som även den behövde en översyn.
Snacka om sång i den motorn, kortslagigt låter bäst:-).
Vad den gamla motorn tog vägen kommer jag inte ihåg.
Bilen blev i samma veva vit, vilket den fortfarande var då jag bytte bort den.
Någon rallyhistoria hörde jag aldrig talas om och det var inget som tydde på det när man tittade på bilen.
Men jag pratade aldrig med de tidigare ägarna och vet därför inte så mycket om den tidigaste historien. Gunnel Rydberg tidigare en av ägarna av Rydbergs Motor vet nog, för jag tror hon sålde den.

Kul att den är kvar i Sverige, jag har inte hört ett ord om bilen sedan jag lämnade den och trodde att den sålts till USA.
Janne P
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Janne Pettersson wrote:Det stämmer att bilen gick i Kalmar, jag ägde den mellan 1979 och fram till i början av 90-talet då jag tröttnade på all rost och bytte den mot en Austin Hearly 3000 i mycket fint skick. 3000 såldes vidare till en granne och för pengarna köpte jag en vipegrön 911S-73 som också näms i detta forumet. Men det är en annan historia.
Till 65:an igen. Den måste kommit till Kalmar redan som ung för jag kommer ihåg den när den var mörkblå och i början av 70-talet så lackades den om till vinröd och fick ett stort porschemärke på framhuven. Den såldes sedan till en kille som hade den några år på firman. Sedan köpte jag den från firmans konkursbo, för jag tror det var 10550kr i ett skick som inte var det bästa, men tillräckligt bra för att göra en semestertur till Gotland.
Efter det så ställde jag av den ett par år för att fixa rosten och renovera motorn, som både rök och läckte olja.
Nu blev det ingen renovering av motorn för både mellanaxellagringen som löper direkt i blocket var mycket glapp och ett av ramlagerna hade skurit och gjort lagerläget lite för stort.
I stället så blev det en 2,2l S-motor som även den behövde en översyn.
Snacka om sång i den motorn, kortslagigt låter bäst:-).
Vad den gamla motorn tog vägen kommer jag inte ihåg.
Bilen blev i samma veva vit, vilket den fortfarande var då jag bytte bort den.
Någon rallyhistoria hörde jag aldrig talas om och det var inget som tydde på det när man tittade på bilen.
Men jag pratade aldrig med de tidigare ägarna och vet därför inte så mycket om den tidigaste historien. Gunnel Rydberg tidigare en av ägarna av Rydbergs Motor vet nog, för jag tror hon sålde den.

Kul att den är kvar i Sverige, jag har inte hört ett ord om bilen sedan jag lämnade den och trodde att den sålts till USA.
Janne P
Kan det möjligen vara den här bilen du pratar om? http://luftkyld.blogspot.com/2008/01/jp ... nvara.html
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Post by Janne Pettersson »

:D Javisst, där är hon ju. Min första Porsche som fick in mig på rätt spår....
Många glada minnen (och jobbiga) har det blivit genom åren. Utan den så hade man nog suttit framför TV:n och glott på någon såpa i ställert för att roa sig i garaget.
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Janne Pettersson wrote::D Javisst, där är hon ju. Min första Porsche som fick in mig på rätt spår....
Många glada minnen (och jobbiga) har det blivit genom åren. Utan den så hade man nog suttit framför TV:n och glott på någon såpa i ställert för att roa sig i garaget.
Kul! Den var/är riktigt frän den där bilen.
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Här är en bild från i somras.

Image
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Så frän! Hur kan alla 911:or vara så vackra? Jag vill ha alla!

Pär Ferry Cederholm
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Janne Pettersson
Posts: 25
Joined: Wed Nov 12, 2008 12:09 pm

Post by Janne Pettersson »

:( Tyckte väl att regnr. inte känndes rätt när jag sa det.
Min 65:a hade DKW679 visst är det nära men antagligen så togs de in samtidigt och därför blev regnr. så lika. Är det någon som vet om vad min hamnade?
Johannes
Posts: 2111
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Den ljusblåa med startnummer 11 en bit upp i tråden har jag hittat i en tidning som var lite äldre än jag trodde. Automobil nr 6-7 1998! Där har bilen reg nummmer COY 475. Såvitt jag kan bedöma förefaller det vara samma bil. Ägaren hemmahörande i Lund på den tiden.

De har provkört fem elvor varav 4 riktiga och en vattenskadad...

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Enligt vad jag har hört så bor en 911 med COY´s reg och chassinummer i Danmark. Det är mao inte samma bil.

Pär Cibie
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

COY var ursprungligen röd. Blev ljusblå (VW L54D) när förra ägaren fixade till den för att tävla historiskt. Såldes till Danmark av dödsboet.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

När COY var röd hade den RS-breddning och lång hjulbas. Någon måste ha gjort ett stort jobb, eller kanske "ett litet" med den.
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 500
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Här är bilen när den deltog i Midnattsolsrallyt för ett par år sen.

Image

Stämmer att bilen är i Danmark och renoveras.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

[quote="Johannes"]Den ljusblåa med startnummer 11 en bit upp i tråden har jag hittat i en tidning som var lite äldre än jag trodde. Automobil nr 6-7 1998! Där har bilen reg nummmer COY 475. Såvitt jag kan bedöma förefaller det vara samma bil. Ägaren hemmahörande i Lund på den tiden.

De har provkört fem elvor varav 4 riktiga och en vattenskadad...

//Johannes[/quote
Tillhörde Lasse Brunndahl tror jag..
User avatar
Per Ericson
Posts: 29
Joined: Mon Aug 27, 2007 1:52 pm

Post by Per Ericson »

Det stämmer, Lasse Brunndahl köpte bilen någon gång på 80-talet och körde den först i den röda skepnaden som gatbil. När den blev gammal nog för historisk racing byttes skärmkanter och annat i bakänden innan den blev blå. Lasse hade också en Carerra RS -73 som var ombyggd till rallycross när han köpte den. Har tyvärr ingen koll var den tog vägen.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Bild test....

Post by Nilsson »

Om allt stämmer ser ni just nu en bild på en 911 från Bosse Strandells stall.
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

Nej,det blidde ingen bild.
Men hittade en annan sida med lite roliga äldre race foton (inkl Porsche).
bilbaneforumet.se.
scrolla ner till allmänt 1.1.
Svensk racing 60-70 tal....
Försökte även där länka bilderna men misslyckades...
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vi ge TomLargo lite ledsna hunfblickar, de flesta av bilderna har lagt upp redan på vår syskonsite i USA. Utom möjligen bilden på Bjurströms 67:a med BMW som dragbil.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 500
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är lite rallyhistoria om en av dom första 911 som kom tiill Sverige för att tävla för Scania-Vabis rallyteam 1967. Den var utrustad med 100 liters tank, Recarosäten diff,mm. Bilen kom hit jan-feb 1967 kördes med dom röda interimskyltarna B 992 första tävlingarna bland annat KAK-Rallyt fick sen regnummer B 70046. Förare under hela 1967 var Åke"Bryggan" Andersson och Sven-Olov Svedberg. I rally SM fick dom inte så många framgångar, bästa plats var i Gulf-rallyt i England där blev det en tredjeplats efter Waldegård/Helmer som körde den andra Porschen som Scania-Vabis hade. Bilen såldes på hösten efter Jyväskylä Rallyt i Finland där den hade blivet kraftigt skadad efter en avåkning. Köpare var Roland Larsson tävlingsförare i södra Sverige som reparerade bilen och tävlade både på bana och istävlingar. Andra plats efter Braasta på is SM klass 3 1969, 6 plats Klass 3 Grupp 2 banracing 1969 och vann is SM Klass 5 1970 före Bengt Ekberg. Senare samma år såldes bilen till Per Carlsson i Piteå även han tävlade med Porsche. Bilen blev i slutet av 70-talet avförd och skrotad.

Image

Åke "Bryggan" Andersson i Rally Bore första rallyt med bilen feb 1967.



Image


Image

Leif Hansen teamchef för Porsches rally och banbilar 1966-1970 han tävlade även själv med 911. Rallybilarna syns i bakgrunden, foto från garaget hos Scania-Vabis Södertälje.

Image

Gulf Rallyt i England juni 1967.

Image

Sven-Olov Svedberg i England inför Gulf Rallyt, den andra Porschen är Waldegårds rallybil.

Image

Bilen i Jyväskylä Rally aug 1967.

Image

Roland Larsson nr 53 före Waldegård och Bengt Ekberg kör av i snövallen Isbane SM 1969.

Image

Åke Andersson i sin 911L som han körde rally med 1968.
User avatar
Tomlargo
Posts: 500
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är några gamla racefoton.

Image
1969

Image
Leif Hansen 1969.

Image

Image

Image
Roland Larsson

Image

Image
Gunnar "Persbergan" Carlsson före Sten Axelsson båda i Porsche 904 GTS på Knutstorp 1965 den undre bilden Sten Axelsson, återkommer med mer info om 904 som kördes i racing i Sverige,

Image

Image

Image

Thomas
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Post by Nilsson »

## Test ##
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag lägger mina bilder på Photobucket och kopierar sedan länk som kallas: "Imagecode", klistrar sedan in den i posten. Funkis var gång.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply