RACERBILAR
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Tror det är denna som Team Gunnar har nu: http://www.youtube.com/watch?v=tU0r99fyD0UBernard wrote:
The hippiecar kördes av Gijs van Lennep. Porsche 917-21. (Har jag visat förut).
De har flera filmer med den, alla värda att kika på.
mikael wrote:Tror det är denna som Team Gunnar har nu: http://www.youtube.com/watch?v=tU0r99fyD0UBernard wrote:
The hippiecar kördes av Gijs van Lennep. Porsche 917-21. (Har jag visat förut).
De har flera filmer med den, alla värda att kika på.
Jag besökte Gunnar Racing i West Palm Beach i februari i år. Läs mitt reportage i kommande numret av Porsche Ägaren.
http://porschebahn.wordpress.com/2011/0 ... ghtweight/
En bil bland andra...fast ta inte fasta på att det står 1969. Motorgaller -67. Mätare 68 och bakskärmar kan vara något att spana in
En bil bland andra...fast ta inte fasta på att det står 1969. Motorgaller -67. Mätare 68 och bakskärmar kan vara något att spana in
Här är en äldre länk om bilen 911L 1968 när den såldes innan renoveringen.
Thomas
http://www.race-cars.com/carsold/porsch ... 2541ss.htm
Thomas
http://www.race-cars.com/carsold/porsch ... 2541ss.htm
Det finns ju fler detaljer att studera för den som är intresserad. Kanske rent av som ett komplement till de som hade möjligheten att i Porsche club sveriges tidning läsa en artikel som publicerades för några år sedan. Den artikeln handlade om 73 RS och författaren påstod att de tidigare modellerna inte hade varit så seriösa försök utan mest andra munstycken och hårdare stift och således inte varit så häftiga.
Då kan man ju kosta på sig att undra hur 2 nyckeltalen" skall se ut. ökning från standard beträffande effekt, häst per kilo, etc.
Nåväl, korta hjulbasen gör det mesta totalt sett - det var den som egentligen gjorde 911an!
I länken finns fler bilder på 911T med S motor och sportkit 2. Men kittet är tex inte komplett, för i så fall skall det inte vara standard luftfilterburk -de körde ibland utan filter. Då sitter det en kantig spolarburk som oljeupfångare på torpeden. detta i kombination med sportfilter av metall.
Eller rent av bara en plåt över de öppna förgasarna!
Rattten är icke tidsenlig. Till dessa bilar fanns det exempelvis möjlighet att förse bilen med en alupanel bakom nummerplåten. Men även en komplettbakkofångare i ett stycke av glasfiberarmerad plast.
Fälgarna i kittet var Unpoliertes -dvs helt naturellt gråa. på många marknader såldes kittet som tillbehör av godkännande skäl! och säkerligen också av ekonomiska.
De breddade skärmkanterna är inte standard men var fullt möjliga att beställa från tillvalslistan om de inte rullades med ett vedträ.
det finns även 911T bilar av den här modellen med R bromsar. Det är den senare typen av S broms som har icke delbara caliprar
De har även kallats för 911TR och är en 911S i lättviktsutförande med sportattiraljer. Det var fullt lagligt att montera ett svänghjul av sporttyp som var mer slitstarkt än R hjulen. De svänghjulen kräver den tidigare typen av strtmotor eftersom det är olika antal tänder på kransen.
Man kan orera i all evighet men förmodligen är bara ett väldigt litet fåtal intresserade...trots att SWB bilarna i många avseenden är klart skarpare än RS 73.
http://www.356sales.com/1968.html
Då kan man ju kosta på sig att undra hur 2 nyckeltalen" skall se ut. ökning från standard beträffande effekt, häst per kilo, etc.
Nåväl, korta hjulbasen gör det mesta totalt sett - det var den som egentligen gjorde 911an!
I länken finns fler bilder på 911T med S motor och sportkit 2. Men kittet är tex inte komplett, för i så fall skall det inte vara standard luftfilterburk -de körde ibland utan filter. Då sitter det en kantig spolarburk som oljeupfångare på torpeden. detta i kombination med sportfilter av metall.
Eller rent av bara en plåt över de öppna förgasarna!
Rattten är icke tidsenlig. Till dessa bilar fanns det exempelvis möjlighet att förse bilen med en alupanel bakom nummerplåten. Men även en komplettbakkofångare i ett stycke av glasfiberarmerad plast.
Fälgarna i kittet var Unpoliertes -dvs helt naturellt gråa. på många marknader såldes kittet som tillbehör av godkännande skäl! och säkerligen också av ekonomiska.
De breddade skärmkanterna är inte standard men var fullt möjliga att beställa från tillvalslistan om de inte rullades med ett vedträ.
det finns även 911T bilar av den här modellen med R bromsar. Det är den senare typen av S broms som har icke delbara caliprar
De har även kallats för 911TR och är en 911S i lättviktsutförande med sportattiraljer. Det var fullt lagligt att montera ett svänghjul av sporttyp som var mer slitstarkt än R hjulen. De svänghjulen kräver den tidigare typen av strtmotor eftersom det är olika antal tänder på kransen.
Man kan orera i all evighet men förmodligen är bara ett väldigt litet fåtal intresserade...trots att SWB bilarna i många avseenden är klart skarpare än RS 73.
http://www.356sales.com/1968.html
För ungefär ett år sedan yrade jag om en av Pickos bilar. Det var fel av mig.
I samband med att jag för en annan tråd grävde fram motorinformation dök följande upp.
Leif hansen skulle det vara som beställde en silvermetallic 911L, för grupp 5 till säsongen 1967. Richard Cederlund hette tydligen mannen som hade lovat att köpa vagnen under förutsättning att han vann SM, oskadad och färg och klädsel valdes av Cederlund.
Vem vet mer?
I samband med att jag för en annan tråd grävde fram motorinformation dök följande upp.
Leif hansen skulle det vara som beställde en silvermetallic 911L, för grupp 5 till säsongen 1967. Richard Cederlund hette tydligen mannen som hade lovat att köpa vagnen under förutsättning att han vann SM, oskadad och färg och klädsel valdes av Cederlund.
Vem vet mer?
- Niklas Larsson
- Posts: 159
- Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
- Location: Stockholm/Vällingby
- Contact:
Åke Nilsson från KAK/Umeå som dominerade grupp 1 i Norrland med sin Porsche 912 under slutet av 60-talet. Bilden är från den störtcoola tidningen Motorbiten.
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Porsche Carrera Abarth I Norge ?
Hvis jeg ikke mins feil var det en slik bil i Norge på samme tid, jeg fikk prøvesitte i forbindelse med race i Norge, jeg var bare en liten grabb da, jeg kommer ikke i håg om det var Hammarlunds bil (eller kunne det være Joakim Bonnier ?) Bilen jeg tenker på ble solgt eller lånt ut til en norsk sjåfør ved navn Basse Hveem. Den ble också vistnok stulen en tid.Det er mange år sedan og minnene ligger langt tilbake så jeg er ikke helt sikker. Jeg var mye sammen på race med min farsa som tävlet mye i sin BMW Veritas på slutet av 50 talet.Tomlargo wrote:
Här är en länk om Hammarlunds Porschen Carrera Abarth var den finns idag.
http://www.excellence-mag.com/issues/18 ... ght?page=4