RACERBILAR

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Tidningen FIB AKTUELLT som de flesta grabbar läste på 60-talet, antagligen för att det var bra biltester i den? I det här numret från 1967 testas första årsmodellen av 911S. Det är Picko Troberg som testar den. Kan det vara den 911S som Pär ägde och som han skrotade?

Image

Image
Image

Image


Image
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Vi stog och häckade i ett garage häromdagen och det kom in en snubbe som ingenting visste om någonting. I nästa andetag frågade han om vi aldrig hade funderat på ferrari istället. Om ingen visste så är det är den där skiten där man skruvar ihop motorblockets halvor och har lagren i för att sedan slipa in dem med en läppdorn eftersom det så dåligt gjort från fabriken...så gjorde man med T-fordar som hade lager av babbits. Fast 328ans tempgivare kommer från VW golf.

När vi ändå var igång som hamnade vi på äldre riktiga grejor som torde platsa under denna tråd.

Efter lite rundsnack drog vi oss till minnes lite olika stories om en av Pickos bilar. Picko visste att han kunde vinna SM på bana men hade ingen bil. Då lär en skåning med känsla för mode ha kommit in i bilden och gjort ett muntligt upplägg om att köpa Pickos bil efter säsongens slut under förutsättning att skåningen fick välja karossfärg och inredning samt att bilen var oskadd. Skåningen lär ha stått med en blomsterkvast och ett kuvert efter sista tävlingen och sedan försvann bilen.

Skåningens namn hade vi på tungan men sen var det stopp förmodligen handlar det om en 68S.

Passar detta in på någon av de tidigaste inläggen? vem vet?
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Sexiga bilder 8)
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Bilen jag syftar på skulle ha varit silver metallic och svartvit "pepita". (Fast pepita var det kanske inte om man skall märka ord...)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det är synd att man inte kan se reg nr. Jag är dock ganska säker på att den är min gamla bil. :-(

Kul att se bilder och få en liten bit historia till. Tack

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Johannes wrote:Vi stog och häckade i ett garage häromdagen och det kom in en snubbe som ingenting visste om någonting. I nästa andetag frågade han om vi aldrig hade funderat på ferrari istället. Om ingen visste så är det är den där skiten där man skruvar ihop motorblockets halvor och har lagren i för att sedan slipa in dem med en läppdorn eftersom det så dåligt gjort från fabriken...så gjorde man med T-fordar som hade lager av babbits. Fast 328ans tempgivare kommer från VW golf.

När vi ändå var igång som hamnade vi på äldre riktiga grejor som torde platsa under denna tråd.

Efter lite rundsnack drog vi oss till minnes lite olika stories om en av Pickos bilar. Picko visste att han kunde vinna SM på bana men hade ingen bil. Då lär en skåning med känsla för mode ha kommit in i bilden och gjort ett muntligt upplägg om att köpa Pickos bil efter säsongens slut under förutsättning att skåningen fick välja karossfärg och inredning samt att bilen var oskadd. Skåningen lär ha stått med en blomsterkvast och ett kuvert efter sista tävlingen och sedan försvann bilen.

Skåningens namn hade vi på tungan men sen var det stopp förmodligen handlar det om en 68S.

Passar detta in på någon av de tidigaste inläggen? vem vet?


Hej! Den enda skåning som jag vet både intresserat sig för mode och bilar är Leif Olsen i Malmö, men hans garage har ju alltid varit fullt av Lotus...
Sen har "vi" ju Yngve Rosqvist (Rosqvist Racing) gift med Evy som körde Mercedes i Rally, men höll dom på med mode???

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
Bernard
Posts: 328
Joined: Tue Mar 04, 2008 11:13 pm
Location: Tyresö

Post by Bernard »

Nu har jag hittat mängder av mina gamla negativ. De här bilderna är alla tagna under helgen Kanonloppet 1970 (då den stora olyckan hände). Jag hade då fattat tycke för fotografering och för första gången lånat min pappas tvåögda Rolleiflex kamera med 6cm x 6cm negativ färgfilm. Jag har nu lärt mig scanna dessa och kan inte låta bli att visa en del i mitt tycke mycket intressanta bilder, mest Porsche. En av bilderna har jag visat förut fast då scannad från gammalt foto. (Vill helst inte att någon vidarebefordrar bilderna utan att fråga mig först).
Image
The hippiecar kördes av Gijs van Lennep. Porsche 917-21. (Har jag visat förut).
Image
Porsche 908. Förare Jürgen Neuhaus.
Image
McLaren M8c. Förare Chris Craft.
Image
Bla Lola T70.
Image
Porsche 917/David Piper o Porsche 908/Ronnie Pettersson
Image
Lola FVC 210/Jocke Bonnier tror jag Porsche 908/Ronnie bakom
Image
3 st 911:or vilka är det?
Image
Pickos Camaro och 911:a
Image
Mustang och gul 911:a
Image
Mercury Cougar! och 911:or
Image
914 och 911:a

Slut med bilder för idag.
Bernard Lohr

-72/73 911 S/T Replika (white)
-65 356 SC Coupé (white)
-04 911 4S Convertible (bluemetallic)
-13 Audi S6 Avant
-71 Dodge Challenger R/T
User avatar
Stjärtmotor
Posts: 76
Joined: Sat Sep 19, 2009 12:39 am
Location: Uppsala
Contact:

Post by Stjärtmotor »

Fantastiska bilder! Tack!
911SC -82 (såld)
User avatar
Martin M.
Posts: 390
Joined: Thu Apr 19, 2007 8:27 am
Location: Linköping

Post by Martin M. »

Tack snälla Bernard!

Ett reportage om detta i Porsche Ägaren vore trevligt. Manusstopp 12 oktober till nästa nummer
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

För dom som gillar Early 911 med rallyutrustning.

http://www.early911sregistry.org/forum/ ... hp?t=37050
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image
KAK-Rallyt 1972 Waldegård/Helmer kom tvåa efter Stig Blomqvist.

Image
Waldegård/Helmer KAK Rallyt 1970 1 plats.

Image
Waldegård gör reklam för Koni stötdämpare, bilen på fotot är den 911T (TR) som han vann KAK-Rallty med 1968.

Här är min länk till early911s registry i USA med mer bilder på rally Porschar om ni orkar titta.


http://www.early911sregistry.org/forums ... orsche-911

Thomas
DPHANS
Posts: 1
Joined: Sun Nov 07, 2010 4:47 pm

Mer bilder

Post by DPHANS »

Tjena alla.
Jag är ny på detta forum. ja någon gång måste man börja.
Det började med att den nya ägaren till min gamla 73 RS ringde och ville veta om jag hade någon action bild liggandes, letade igenom arkivet men fann inget foto, har man flyttat samt bytt ut tanten så kan det bli problem.
Men nu htttade jag några andra foton, bla på min gamla 65 911. ex Nippe Rodeblad , ex Gino Waldner, Nu har Wickström den. hittade även några bilder på mina gamla tävlingbilar som jag även skrotade, har ansökt hos Transport styrelsen om att få tillgång till reg papperna en gång till.
Vem vet kanske det går vägen..
MVH
Hans Lundström

Ps. kanske någon har några gamla foton från SSK tiden -78 då jag tävlade med en Carrera RS-73


Image
Image
Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Härliga bilder Hans,

Här är ett par bilder på en Porsche 904 en modell som det inte fanns så många av i Sverige. Det här är den som Hans Radefalk krockade med i Västkustloppet 1964 och sedan försvann från tävlingsbanorna. Hösten 1970 fanns den till salu i Stockholm igen. Den köptes av den välkända Porscheföraren Sten Hillgard. Han körde SSK-tävlingar med bilen 1972. Bilen skadades vid en brand på Kinnekulle 1972. Men lagades till säsongen 1973, bilen hade då en 2,4 liters motor på 240 hk, ventilerade bromsar från en porsche 917, 10 tums fälgar bak ock 8 tums fram.

Image
1972

Image
1972
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är lite mer info om gamla svenska rallybilar. 911L tävlade 1968-69 i Sverige i grupp 2. Våren 1968 tog Scania-Vabis hem två bilar och de fick reg nummer BB 4200 och BB 4300 och de kördes av Waldegård/Helmer och Andersson/Svedberg. En tredje bil registrerades jan/1969. Den bilen hade nummer BB 3020 och kördes 1969 av Waldegård och Åke Andersson och även i KAK-rallyt jan/1970 av Ronnie Peterson. BB4200 köptes av Leif Nilsson som körde bilen i olika rallyn 1969. Bilen är idag renoverad och ser ut som den gjorde 1968. Även BB 4300 är renoverad och körs i olika rallyn. Förra året med Waldegård/Sylvan i Monte Carlo Classic och i år skall Åke "Bryggarn" Andersson köra bilen i Monte Carlo Classic i januari. BB 3020 blev privatbil efter rallytiden. Den finns kvar hos samme ägare sen 1982 och är renoverad. En fjärde bil köptes av Lars Nyström april 1968 och hade reg nummer BB 4151. Han är rallyförare från Rimbo och tävlade med bilen 1968 och 1969. Bilen användes inte under två år. Bilen såldes hösten 1971 till rallyföraren Sven-Erik Svensson Norrköpings MK som 1972 tävlade med bilen i Vlata-rallyt i Tjeckoslovakien och det östtyska DDR-rallyt. Den startade även en sista gång i Firestone rallyt i Spanien 1973. I samma rally debuterade Lancia Stratos och 2 st 911RS och en 911ST fanns med i startfältet. Kartläsare under dessa tre rallyn var Hans Sylvan som fortfarande åker rally, nu i januari med Åke "Bryggarn" Andersson i Monte Carlo. Det måste ha varit sista gången en så gammal 911 från Sverige startade i ett riktigt rally. Även den bilen BB 4151 finns kvar.

Bilarna hade rallymotor som hette 901-30 och fanns i 28 911L tävlingbilar som byggdes 1968. Idag finns 10 kända bilar kvar i världen. Tyvärr finns nog inte många av den motortypen kvar så titta i era bilar om ni har en motor som börjar på 388XXXX så har ni en raritet sittande i Porschen. Har gjort en sida som handlar om 911L och 901-30 motorn på Early 911S i USA, länkar med den om ni vill titta.

Image
BB 4200 Waldegård/Helmer

Image
BB 4200 Andersson/Svedberg

Image
BB 3020 Waldegård/Helmer

Image
Nyström/Svensk

Länk till Porsche 911L 1968 racing/rally cars with 901-30 engine
http://www.early911sregistry.org/forums ... cing-Rally

Image
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

En kul modell!

Förmodligen har det funnits fler än så. Fast kanske inte byggda i samma nummerserie. Fast det är troligtvis inte många beställda. Alternativt efterutrustade

Detta är den motor som ibland kallas för R. Beteckningen är 2000 R. Som tillvla kallades ett paket för M-Nr. 9552 och kostade DM 2100 extra. Då ingick även en del krafs som rallystolar, konis, krängare runt om etc.

M 9541 0ch M 9542 gick det att komplettera med utan kostnad. Minus 25 kg och väck med ljuddämpning och underredsmassa.

till 901/30 gick det även att beställa ett sportkit för effekt ökning från 150 till 160 hk. Det är förgasarmunstycken och en oljefälla gjord av en spolarvätskeburk från SWF, (den är verkligen dyr som reservdel på skroten - nån tusenlapp för en skitig plastburk...)

Motorn har kolvar och kammar från den vanliga S modellen samt IDS förgasare med annan bestyckning och svart motorkåpa.
Sportkoppling, en variant mellan S och carrera six.

Allt enligt Porsche W 351-01-300-07-68 som skriften heter.
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är en artikel från 1961 om en av de finaste Porschar som har funnits i Sverige.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här en bild till.


Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Här är en länk om Hammarlunds Porschen Carrera Abarth var den finns idag.

http://www.excellence-mag.com/issues/18 ... ght?page=4
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är några av bilderna jag har fått låna av rallyföraren och kartläsare Lennart Svensk från Rimbo. Han åkte både med 911 och 912 även VW och Opel. Lägger ut mer bilder längre fram.

Thomas


Image
Lars Nyström/Lennart Svensk Porsche 911L.

Image
Lennart Svensk.

Image
Albin Griberg/Lennart Svensk Porsche 912 Rally Bore 1967.
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här lit mer bilder.

Image
Bengt Söderström Ford och Åke Andersson Porsche 911 Gulf Rally 1967.

Image
Lennart Svensk med sin VW.

Image
Porsche 912 tävlade i Grupp 1.

Image
Nyström/Svensk.

Image
Waldegård kollar Nyströms Porsche 911L, läcker Gulf jacka Waldegård har.

Image
Albin Griberg i sin 912.

Image
Lennart Svensk ställer förgasare. Gulf Rallyt 1968.

Image
Åke Anderssons Porsche. Gulf Rallyt 1968.
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Image
Tekniska Museet i Stockholm.

Image
På väg mot starten i Warzawa.

Image

Image


Image
Polenfärjan.

Image
Lucas Andersson rally garage.

Image


Image

Image

Image

Image


Image

Image


Image
I år är det Åke "Bryggaren" Andersson som kör Porschen i rallyt, samma bil som han vann Gulf rallyt 1968 i England.

Image

Image

Länk KAKhttp://www.kak.se/index.php?page=2&id=10&oid=69

Länk http://www.sportscardigest.com/monte-ca ... formation/

Thomas.
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Tomlargo wrote:Image
Jag blir alltid lika undrande när jag ser hålborrade fotplattor... varför tar man inte bort dem helt och hållet? Borde väl spara mer vikt?
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Lite bilder från Monte Carlo 2011.


Image
Åke " Bryggarn" Andersson och Hans Sylvan.

Uppehåll i Dresden.


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Peter Bergqvist Renault Alpine.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image
Waldegård/Helmer

Image

Image

Image

Image

Image
Nyström/Svensk

Image

Image

Image

Image
Andersson/Svedberg

Image
Waldegård/Helmer

Image
User avatar
Tomlargo
Posts: 503
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Post Reply