Vaxning mm

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Vaxning mm

Post by insw »

God fortsättning alla som läser

Köpte senaste numret av 911&Porsche world och har alltid undrat över ett företag som annonserar med sina vax produkter swissvax, deras vax produkter är ju givetvis till Porsche 356 och 911 men även till andra märken.

Någon här på forumet som har erfarenhet av deras bilvax?
User avatar
t80196
Posts: 46
Joined: Tue Jan 16, 2007 3:43 pm
Location: Stockholm

Post by t80196 »

Har använt deras medel för läderrengöring/smörjning. Kunde inte märka någon större skillnad, mer än något annorlunda doft, till Turtles grejor som jag använt innan.

Vet dessvärre inget om deras vaxprodukter.

Det är ganska dyra grejor.

http://www.swissvax.se/index.php
Mats

fd 911 Targa -77
Renault 4L -72
NSU Ro 80 -77
BMW 320 Cab -89
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Hmmm - vet inget om swisswax (schweiziskt?) har hört talas om nåt som kallas "brazilian wax" - du kanske skulle kolla upp & testa det? :-D


C - som tycker att ibland kan man inte låta bli när det är serverat på silverfat... :-)
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Det är mycket Carnuba i det det som de säljer från alplandet. Fick en offert för ca 5 år sen på en ask i ekträ med namnskylt i blånerat silver eller nåt i den stilen. Skulle gå loss på sisådär 35 tusen sek för mindre än ett kilo! Ta inte priserna för bokstavligt men storleksordningen är korrekt i runda slängar.

De har olika vaxer för tex röd tysk bil eller röd italienare.

Dessutom för utsällning, wet look, max glans eller vad det nu kallas.

Personligen tycker jag det gamla Simonize är oöverträffat. En del Carnuba i det också. Lita jobbigt att lägga på anser en del som kör med turtle, sonax och annat som är för gamla hemmafruar...

Man kan även köpa klumpar av carnubavax. Det används för att polera gjutverktyg. En klump stor som några snöbollar räcker till ett 200 litersfat. man späder ut det med lite fotogen, funkar väldigt bra.

Funka även på silkeslinor för flugfiske, men det skippar vi här.

//Johannes
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

http://www.zainostore.com/Merchant2/merchant.mvc

Zaino bros. Skall visst vara det typ överlägset bästa i hela vida världen...
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Kul med referens till silkeslinor. Flippar man på Porsche är det inte långt borta att flippa på splitcanespön och gamla Hardyrullar...

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Intressant tips om "oförädlat" Carnubavax, Johannes, men var får man tag i det undrar jag?

F.ö., börjar man vaxa sitt 200-liters oljefat, då har man verkligen flippat ur.. ;)

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Carnuba...min gissning är att du kan hitta det hos firmor som jobbar med materiel till plastgjutning. Såna företag som saluför glasfiberväv, polyesterplast och liknande för proffsbruk.

Jag fick mina klumpar av en snubbe som hade haft ett företag som tillverkade detaljer av armerad plast gång i tiden.

//Johannes
Post Reply