Tips på bra böcker och DVD?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Tips på bra böcker och DVD?

Post by tomlin »

Hej alla.

undrar om nån här har bra tips på köpes-DVD och böcker rörande 911-historien? Finns en hel del men tänkte få lite hjälp att hitta guldkornen. Nånting att plugga in medan jakten på den optimala 11:an fortsätter... 8)
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns tre "måsten", High Performance Handbook - Bruce Anderson, Exellence was Expected - Karl Ludvigsen samt R to RSR - John Starkey. Sedan tycker jag att verkstadshandböckerna ger väldigt mycket. Ingen av de DVD eller filmer jag ha sett har varit så informativa, men visst, det finns de fina bilar och coola motorljud. Vill jag se rörliga bilder så söker jag på YouTube :-)

BTW så kommer Bruce´s bok snart i ny upplaga.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Jag har en film som heter 100 Porsches and me, http://www.100porschesandme.com/ Den är helt ok, kanske lite hoppig men schysst en mörk vinterkväll.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Tackar Pär för boktipsen, ska kolla upp var man kan beställa dem. MarGie brukar ju vara rätt välsorterade. Kommer att skaffa verkstadshandbok för aktuell modell så fort 911:an är inhandlad, har alltid gjort så med mina gammelbilar tidigare och de har som du säger varit mycket informativa och man har sluppit många gissningstävlingar.

Tackar Rickard också för länken.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hittade just RUF History part 1 - 4 på YouTube. Kanske inte så mycket info men trevlig.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2108
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Håller med Pär om de tre böckerna, men jag skulle verkligen vilja komplettera.

Brian Long 911 63-71. Den är bra på detaljerad information som inte finns på annat håll mig veterligen. Engelsk text och kanske ett måste för "early" gänget!

Dessutom tänker jag på en foliant som är häftad, kanske finns den i andra band. Den är verkligt billig och har kommit i flera utgåvor tror jag. Das grosse Porsche 911 buch. Den täcker in allt fram till de moderna men är faktiskt ritigt bra bitvis och har en del fin detaljerad info som jag heller inte har sett någon annanstans. Tysk text.

Kanske lite till när jag är igång, Das Grosse buch der Porsche, två band i kassett. I klass med Ludwigsen tror jag utan att lägga dem bredvid varandra. Tysk text och förhållandevis dyr vill jag minnas.

Nu borde jag ge mig, men min favorit om Porsche kostar kanske 75 kronor. Ferdinand Porsche av Fabian Müller. Den beskriver allt det där i historien som ingen riktigt vågar tala om. Ferdinand P var en gång i tiden stor direktör i vapenbranschen! Det får man inte veta på så många andra ställen. Det handlar om hur Skodaverken ville köpa Austro Daimler. Fientligt övertagande säger man i dag. Skoda hade tjänat pengar på nigarafallen och Suezkanalen. Mycket om Volkswagens roll i dritten reich. Vi får oss till livs en story om hur en jude finansierade verksamheten och måste smugglas ur landet. Utgiven på Ullsteins förlag.ISBN 3-548-35871-7. Borde finnas på Amazon, mitt ex kostade 16.90 DEM, häftad, 160 sidor. Den är skriven på lättläst modern tyska. Rekomenderas varmt.


Annars är det Herr Mommsen som gäller med sina digra avhandlingar om Volkswagens roll i dritten reich.

//Johannes
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Intressant med boktips i vinterkylan! Bra tråd!!

För oss 912are kan jag rekommendera (igen!): www.hcpresearch.com och det synnerligen trevliga bemötandet från Andrew Pellow.

"The Maestro's" böcker bjuder på allt från hur man mäter upp och kombinerar den perfekta uppsättningen kamlager för just DIN kamaxel, smarta trix & fix och skillnaden på blondiners och rödhåriga kvinnors dimension på "onämnbara" nedre placerade hårstrån... med mikrometerprecision... ( yup smått manschauvinistiskt men vansinnigt roligt - jag läste högt för en rödhårig väninna som även hon skrattade haha)

"The Maestro's Little Spec Book" och "Secrets of The Inner Circle" är ovärdeliga om du ska renovera (eller tänker köpa!). Kunskap i form av böcker är förmodligen den BILLIGASTE investeringen du kan göra i din bil - med tanke på retfulla haverier du kan undvika!! :-)

Shine on! // C
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Johannes, Barths bok är bra. Jag har gammal upplaga men tror det finns nyare. Skall kolla dina andra tips.

Annars så kan man få mycket info på Pelican, early911s och Rennlist. Jag har haft bra utbyta av diskussioner där rörande mycket smala frågeställningar där. Vi har diskutterat material i motorblock, RS-rattar och annat viktigt ;-)

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Post Reply