Nyckelmaterial? och praktikaliteter vid vinterförvaring?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Nyckelmaterial? och praktikaliteter vid vinterförvaring?

Post by Christoffer E »

Hej!

Var inne och gjorde duplikat på nycklarna till min 912a - endast för att få höra att lilla nyckeln till tändningslåset har gått ur produktion - utan ngt ersättningsmaterial?

Säkerligen har många härinne stött på samma dilemma - nån som vet om det finns en nyckelgubbe nånstans i krokarna som har dylikat nyckelmaterial liggande i nåt gammalt skåp? Eller nån som köpt på sig extra?

(Dörrnyckeln var inga problem - men duplikatet var inte lika snyggt i formen som originalet - buhuu :-( )

Är hyfsat obevandrad vad gäller "konservering" av gamla bilar... Jag försöker köra bilen så mkt jag kan och har lite pyssel (byter alla vätskor - smörjer upp allt rörligt osv) innan jag så småningom ställer in den för vintern. Har tillgång till ett ok garage (10-13 grader) där jag kan ha bilen gratis och göra mindre jobb. Har ställt in en avfuktare + frostvakt som ser till att tempen inte går för lågt. Bilen ska stå på bockar för att inte belasta däck osv. Hur brukar ni göra för att vintern ska passera så obemärkt som möjligt? Musfällor!!?? Motorn? Startar ni ibland under vintern för att dra runt olja osv? Plocka ur batt för att inte riskera läckage? Kan vara bra med en liten checklista!

Ha det bra! // C
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Musfällor är nog smart. Temperaturen är nog inte så viktig, den är ju luftkyld ... Men fuktiga garage är ju inget vidare. Det kan nog vara bra att koppla ur batteriet. Det bästa är nog ändå att försöka ta en tur om det är torrt i typ januari - man ska nog inte hålla på och starta utan att varmköra.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

tror det var i nya 911 & porsche world, eller om det tom var i porscheägaren, det stod om en firma i england som man skickar ett foto på sin nyckel och de tillverkar och skickar tillbaka en nyckel och det funkar prima. bara några hundralappar.
Kollar i kväll var det var jag såg det.
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Lysande - nyckellösningen låter nästan FÖR enkelt! Jag lyssnar/läser intresserat.

Den här hösten har ju erbjudit lysande möjligheter för kondens. Är det nån av er som går så långt att ni tömmer tanken - eller nöjer ni er med k-sprit för att föra ut ev vattenrester?

Ang kyla i garage osv Hörde av en kompis som jobbar med båtar att dom alltid strävar efter att hålla 12+ grader i sina hallar eftersom fukt tydligen bär sig i temp under det - blir sådär "rått" och dynor och inredning kan få problem med mögel/dålig lukt osv... Därför slog jag till på en avfuktare som bara under de 1:a 12 timmarna i garaget drog ut nästan 4,5 liter vatten till dräneringstanken!!??? Phew - den lär få stå på ett tag :-)

Tack för tipsen! // C
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Kuriosa ang musfällor... Jag har från en synnerligen rutinerad - numer pensionerad Anticimex-sanerare fått veta att det absolut bästa att agna musfällor med är: Guldnougat!! *asg*

Han hade fått ett larm till Pressbyrån på Slussen om möss - åkt dit och konstaterat att en hel hord möss kommit in - och i HELA Pressbyråns sortiment av varor var Guldnougaten det enda som dom satt tänderna i och fullkomligen LÄNSAT hyllorna...!!

HAHAHAHAHA :lol:

Riktiga proffs fascinerar alltid - oavsett vilken bransch dom är i!
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Jag vet av egen erfarenhet något som fungerar lika bra som guldnougat. Fick in möss in Porschen för några år sedan och dom små kräken åt upp hela växelspaksdamasken. Det fanns inte ett spår kvar utav den....

En vanlig ingång i bilen för mössen är luftspjällen under bilen så se till att dom är stängda när ni ställer av för vintern.

//Roger
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

i oktobernum´ret av 911&porsche står det att en firma vid namn W G Pollard i Chesterfield, Derbyshire (england) kan tillverka nycklar om man fotar den och mailar eller postar bilden till dem. Det står dock ingen mailadress, bara telefonnummer 01246274771. Det är en notis av en som gjort nycklar till sin 3.2a och det gick bara bra ca 13£. Så det verkar vara safe.
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hej, här är en länk till Pelicans nycklar
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag kollade faktiskt in på PelicanParts - och konstaterade att dom bara hade nycklar från 70 o framåt? (min är en 69a) Är det nån som vet huruvida materialet är detsamma på äldre bilar? Jag kollade på bilderna men kan omöjligt avgöra om det är samma material. Man kan ju alltid kapa dom i längd - frågan är om spåren passar!? :?
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Här finns nyckelämnen till de äldre bilarna:

http://keys4classics.com/html/Por911_63-69.html

Tänk på att om du gör en kopia av en sliten nyckel så kommer kopian också vara en sliten nyckel. Finns det någon som helst möjlighet att tillverka en nyckel efter nyckelkoden så är det alltid att föredra. Har du inte tillgång till din nyckelkod så påstår sig firman i länken ovan kunna ta fram koden och tillverka en ny nyckel utifrån ett foto på den gamla nyckeln.
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Re: Nyckelmaterial? och praktikaliteter vid vinterförvaring?

Post by plåtfälg »

Christoffer E wrote:Hej!

Var inne och gjorde duplikat på nycklarna till min 912a - endast för att få höra att lilla nyckeln till tändningslåset har gått ur produktion - utan ngt ersättningsmaterial?

Säkerligen har många härinne stött på samma dilemma - nån som vet om det finns en nyckelgubbe nånstans i krokarna som har dylikat nyckelmaterial liggande i nåt gammalt skåp? Eller nån som köpt på sig extra?

(Dörrnyckeln var inga problem - men duplikatet var inte lika snyggt i formen som originalet - buhuu :-( )

Är hyfsat obevandrad vad gäller "konservering" av gamla bilar... Jag försöker köra bilen så mkt jag kan och har lite pyssel (byter alla vätskor - smörjer upp allt rörligt osv) innan jag så småningom ställer in den för vintern. Har tillgång till ett ok garage (10-13 grader) där jag kan ha bilen gratis och göra mindre jobb. Har ställt in en avfuktare + frostvakt som ser till att tempen inte går för lågt. Bilen ska stå på bockar för att inte belasta däck osv. Hur brukar ni göra för att vintern ska passera så obemärkt som möjligt? Musfällor!!?? Motorn? Startar ni ibland under vintern för att dra runt olja osv? Plocka ur batt för att inte riskera läckage? Kan vara bra med en liten checklista!

Ha det bra! // C
Hallå! Nyckelkille i hornstullstunnelbana har ämnen, det är samma ämnen som vw, ett tips.
Lycka till!
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Lysande! :-D Nära och bra också!! Jag ska svänga förbi Hornstull på stört!

hejhej
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Hej

Var förbi Hornstull idag och fick två nycklar gjorda, tändning/dörr och baggageutrymme. 110:-/st, funkar perfekt. Berättade om att det avhandlats på nätet och det finns risk att fler kommer in....

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

SuperFly wrote:Hej

Var förbi Hornstull idag och fick två nycklar gjorda, tändning/dörr och baggageutrymme. 110:-/st, funkar perfekt. Berättade om att det avhandlats på nätet och det finns risk att fler kommer in....

/C
tror faktist att dessa nycklar finns överallt, bara man säger att det är till en vw. Som är ju väldigt vanliga... men tror bara att det passar 912or.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
Jesse
Posts: 1689
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Post by Jesse »

Hej! Var nere i Hornstulls t-bana igår men utan resultat, ung kille som jobbade och han kunde inte hjälpa mig..

Någon som vet vart man kan få tag på nycklar pronto i Sthlm!?

/ Jesse med en uppsättning mjuka originalnycklar
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Niklas
Posts: 122
Joined: Wed Mar 04, 2009 6:02 pm
Location: Skivarp

Post by Niklas »

Hej!

Är det inte som vw att nyckelnummer är stämplat på insidan av handtaget?
Man lämnar nummer till tex vw classic i tyskland och de tillverkar en ny.
Kostade under hundralappen tror det var 8 Euro/st till min baywindow.


Niklas
Porsche 914 -1971, 1972, 1972, 1973
Porsche 912/6 -1967
Porsche 928 - 1982
VW EH 1979
VW liftbil 1978
VW DH 1973
Karmann-Ghia 1961
VW 1302S 1972
VW 1200 1956
VW Passat W8 2002
RAM 1500 2018
Ford 1934/928
Beach buggy 1967
Opel Insignia 2016
BMW Isetta 1960
Post Reply