Nu ska jag köpa Porsche

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Nu ska jag köpa Porsche

Post by Dizzycap »

Först måste man väl presentera sig och tacka för en bra hemsida. Hursomhelst... lång historia kort: jag är från Kumla från början men bor numera i Manchester. Har hållt på med folkvagnar (ett par bubblor och så den där ghian som aldrig kommer bli klar) i snart 15 år, men nu ska de bort och en 911/912 ska in!

Hoppas ni inte misstycker om jag lägger upp bilar jag överväger här för diskussion, och om ni känner till några andra bilar så tas alla tips emot tacksamt :)

Kriterierna:

1. Det ska vara en "gammal" porsche pre-73
2. Det ska vara en kupe. ingen targa eller sollucka.
3. Runt 100.000 till 120.000 kronor kan jag tänka mig att lägga i första hand.
4. Ett visst renoveringsbehov är inga problem.

I nuläget har jag bara hittat ett objekt som kan vara intressant. Vet inte om bilen finns kvar, men jag tänkte ringa och kolla när jag är i Sverige nästa vecka.

http://www.blocket.se/vi/16169405.htm?ca=8_s

Vad jag förstår har några på forumet varit och tittat på den här bilen, och de andra bilarna han hade. Det vore kul att höra vad ni tyckte om skicket vs. priset. 55.000 besiktigat i Sverige bör kunna bli en fin bil för runt 100.000 (i valfri färg :D ) till nästa sommar eller är jag överoptimistisk?
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Hallåj, kul att du är i bilköpar tagen. Jag kan inte komma med något vettigt inlägg ang pris och skick, men jag kan lite snabbt säga vad jag skulle passa på att byta om bilen ändå skall renoveras. (Det är alltså bara estetiska funderingar som så klart är helt subjektiva).

- Europa lyktringar, istället för dom amerikanska som nu sitter på. Snyggare.
- Framspoilern (som nummerskylten sitter på) skulle jag byta till den äldre sorten (som inte har "läpp" i nerkant). Blir mer 912:känsla då.
- V backspegel skulle jag genast ta bort och ersätta med en cromad rund Durant.
- Passagerarsättet ser ut att vara lite konstigt klätt.
- 912 märket på huven skulle jag ta bort.
- Mattan på instrumentbrädan tycker jag ser lite märkligt ut, gissningsviss döljer den en en stor spricka. Jag skulle heller köra med sprickan synlig.
- Porsche skölden på huven ser ev ut att vara av den gamla sorten, sliten och snygg, den skulle jag absolut INTE byta.

PS Det är värt att notera att det kostar typ exakt lika mycket att renovera upp den billigaste 912:an som det gör att göra samma jobb på den dyraste 911S:en. Om vi bortser från motorn så är det ju mycket samma delar som skall till.

Lycka till och hoppas du får mycket hjälp av forumets användare.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Ser dessutom ut att sitta en VW-snurra i den och idag kostar en bra 912-motor en ganska bra slant. Det bör man ta in i kalkylen.
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Man får tacka för de snabba svaren. Jag håller med Jonas till fullo om den mindre smickrande fronspoilern, backspegeln etc. och du har ju också helt rätt vad gäller kaross/mekanisk/inredningsrenovering av 911 vs 912. Det måste ju kosta ungefär exakt lika mycket . jag har däremot inbillat mig att en 912 är aningen billigare att motorrenovera/underhålla och dessutom lite snällare som sommarbruksis. Med lite lätt trim bör det kunna röra på sig, och aningen lättare/bättre viktfördelning (speciellt på kort hjulbas bilar) blir det väl också.

Niklas,
Visst är det en baggemotor. Igår satt jag och övertygade mig om att "tusan vad lik en 356/912 motor är en baggemotor" , men nu när jag spanat lite närmre så är jag övertygad om att det är en baggemotor. För inte sitter bränslapumpen där på 356/912?

Hursomhelst. det viktiga nu är att hitta en bil som inte är krockad eller söndermoderniserad, så jag tar nog en sväng förbi och spanar in den lite mer. Kan vara bra att ligga och åla under en early, så man förstår hur alla de där "kolla efter rost här och här och här och.."-ställena ska se ut.

Förresten, vad tror ni invigda? Ska man satsa på kort eller lång hjulbas? kan ni se på bilden om det är en kort/lång hjulbas?
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Det är nog kort om det nu inte är en sådan där 912 som även fanns som årsmodell 1976 i US spec. Kolla den relativt nya tråden "Blivande 912-ägare?" eller nått som fanns nyss, då står det massa jämförelse mellan 912 å 911.

Vad står det för svart bil bredvid då i annonsen?
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Dizzycap wrote: ... kan ni se på bilden om det är en kort/lång hjulbas?
Jag kan mycket väl se fel, men dom små galler som sitter under lyktorna ser breda ut, och då lär det väll vara en kort hjulbas. Men som sagt; bara min gissning.
Dizzycap wrote:Ska man satsa på kort eller lång hjulbas? ...
Jag tycker, av estetiska skäl, att kort hjulbas i kombination med plåtfälgar är svårt snyggt. Alla andra aspekter av kort vs lång hjulbas låter jag gärna någon mer insatt förklara.
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Christoffer E
Posts: 277
Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by Christoffer E »

Jag - som också har för avsikt att handla Porsche - kollade in denna Tangerine 912an på plats. Det är mycket jobb med den - golven är genomrostade och det finns lite frågetecken undertill i form av äldre lagningar m.m Glappigt i framvagnen och lite onödigt tufft sliten everyday-runner, kunde man tycka. Personligen tyckte jag att det var synd att den var så "californiserad". Tyvärr!!!! tog även en av köparna till hans andra bilar hand om originalsätena - så nu satt där ett par lösa Recarostolar.

Men jag var iaf ute och svängde den runt kvarteret (i lösa stolar - yiieeehaaa!!) efter att vi snapsat igång den... Alla växlar betedde sig som dom skulle och motorn kändes som om den iaf hade kraft i sig... Bromsarna.... behövs ses över... hehe! vilket jag noterade på ett ganska läbbigt sätt HAHAHA

Fram med svetsen och smörj armbågarna!

//C
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Jag var och kollade på de här bilarna i höstas och kom fram till att den klarröda var rätt okej, men att den ljusröda var ett objekt. Trött lack, konstig framstötfångare, VW-motor, sliten inredning och en hel del rost i golv och trösklar. Helt klart ett bra objekt, men att få ihop kalkylen med en pris på 55k blir nog svårt.

Du som kollade in bilen: Hur var det med besiktning? När jag var där och kollade hette det "besiktigad och körklar", men trots det var det USA-skyltar, milesmätare och en bromspedal som gick i botten.
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Hur hård är din budget på 120'?
Med inköp. rostlagning, lack samt införskaffa en Porschemotor så har du passerat den gränsen med mycket god marginal. Om du även vill ha en inredning, bromsar lite el och tror att några gummilister har torkat ihop så är förmodligen den bortre sidan 200' ett troligare scenario.
Jag vet att jag är en trist glädjeförstörare, men tro mig - att avstannat halvfärdigt objekt är inte någon större glädjespridare heller...
Så försök skaffa en realistisk bild av insatsen - både penga- och arbetsmässigt.

:D :D
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Tja... hård och hård... man får ju nya pengar varje månad :wink: så visst kan den väl justeras upp med tiden, men inte för den bilen...Jag tror vi är överens om att den 912an gör vi bäst i att glömma. Hursomhelst, jag är tacksam för alla påpekanden om mina kalkylers tillkortakommanden. :D Hellre nu än när vraket ligger där i delar och bara sörplar i sig pengar :D

Det har gått några fina 912or för vettiga pengar här i england den senaste tiden. Bland annat denna som gick för sisådär 110 000:- Priset verkar försvarbart i sammanhanget.
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=16501

Och till slut finss det en tidig 911 till salu för närmare 180 000:-. Verkar dyrt... Några synpunkter på tidiga 2,0motorer och 911or med kort hjulbas?
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewtopic.php?t=20065
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Det ligger en -72 S på Blocket som legat ett tag nu. Den är såklart ombyggd till G-stuk, men ändå... Om man tar bort fram- och bakkofisarna och recaro-stolarna och byter ut motorluckan så har du ett riktigt bra objekt att börja återställa till originalskick!

http://www.blocket.se/vi/16281012.htm?ca=11_s

MVH

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Du kanske redan har sett MHRF-annonserna? Vet inte om bilarna finns kvar men det kan vara värt ett försök att ringa på dom:

http://web.annonsmag.mhrf.se/

MVH

-ALF
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

alf3001 wrote:Det ligger en -72 S på Blocket som legat ett tag nu. Den är såklart ombyggd till G-stuk, men ändå... Om man tar bort fram- och bakkofisarna och recaro-stolarna och byter ut motorluckan så har du ett riktigt bra objekt att börja återställa till originalskick!

http://www.blocket.se/vi/16281012.htm?ca=11_s

MVH

-ALF
Borde vara ett ganska tacksamt projekt (om man hade tid pengar och plats) om den har originalspisen.

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

denna då från :http://web.annonsmag.mhrf.se/
Inte min


Porsche 911 1965.Ch.nummer 300487, Motornummer 900623. Tre ägare. Stått sedan 1970-talet. Pris 165.000:- eller högstbjudande. Tel 042-28 46 94, 073-140 60 06, Bert Andersson (Höganäs).
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

den vita här är visst till salu för 68tusen i danmark,

http://www.early911.dk/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=1156
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Nu är man igång igen efter lite semester. Inga Porschar såg jag, men undersidan av en gammal folkvagnspickup är jag rätt bekant med nu. Herregud vilka as de är att meka med jämfört med bubblor... Bussägare ska jag då aldrig bli :)

Det känns inte helt ok att överväga en 911S utan att egentligen kunna någonting om dem så jag har beställt några böcker med hopp om att jag ska kunna utbilda mig lite,

911 and 912 Porsche: a Restorer's Guide to Authenticity

Porsche 911: 1965-1971 (Vol 1)

Ser fram emot att bli lite mer insatt och lite spännande är det att leta bil. Speciellt när jag velat ha en tidig Porsche så länge nu.

Den där vita 69:an i Danmark var ju intressant och den verkar finnas kvar fortfarande. Priset verkar vara i rätt härad iaf, men man måste väl kolla på den först. Tyvärr är det något med min registrering på early911.dk som krånglar så jag får väl ringa karln. Ser verkligen fram emot att diskutera tröskellådor, tullavgifter och kartfack på danska :?

Det står i beskrivningen att det finns rost i bakkant på golvet (är det här batteriet/batterierna sitter? som på folkvagn :wink: annars är det ju ett lite skumt ställe att börja rosta på) samt i nederkant på innerskärmarna fram. Är det här klassiska rostställen? hur jäkligt är det att rostlaga i innerskärmarna fram? Kan man misstänka att sådan rost också har spridit sig in i trösklar osv.?
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

rädda mig från splitbusshelvetet

Post by Dizzycap »

Ja, det här går då verkligen inget vidare. Jag har bevakat åtminstone tre markander i flera månader och inte hittat någonting som kännts helt rätt. Å andra sidan har jag lärt mig lite mer och funderat ut lite mer hur jag skulle vilja ha min porsche så den här objektstorkan är väl inte helt av ondo.

hursomhelst... vilka objekt/bilar har egentligen varit ute nu under sommaren? Tja..

två lusiga 912or i bålsta. de var för dyra/dåliga.

En schysst vit 69 912 på early911.dk. den va helt ok, och den borde man nog köpt. fan.

en ljusblå 912 på ddk för £8500. såg ut att vara hur solid som helst och priset verkade rätt, men det tog nog två månader innan den sålde. för fin för mina planer, för att inte nämna att den är i lite fel land.

en röd 912 i karlstad. verkar åt helsike för dyr. schyssta bilder dock. segelbåtar och grejer. :D

i övrigt har det dykt upp lite obskyra objekt (minns ni 73an med urkapad bakvagn?) men inget riktigt rätt. Så nu börjar jag bli desperat... FINNS DET NÅGON SOM HAR NÅGONTING I OBJEKTSVÄG? Allt till rimligt pris är av intresse, men för mina planer så vore det perekt med en mer eller mindre tom 911/912 SWB kaross med papper. Obs, jag ska inte byta till cheva smallblock eller dylikt, det är inte därför jag söker en tom kaross. Det blir definitivt porschemotor och originallik kaross.

Alla tips emmottages tacksamt, och jag lovar att lägga upp en projekttråd här om jag hittar ettobjekt. :D
User avatar
tommyrecaro
Posts: 698
Joined: Mon Aug 15, 2005 2:45 pm
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by tommyrecaro »

Kolla i Norge. Hittade flera roliga objekt på www.finn.no

Tommy
911S 2.2 kupé 1971 (signalorange 1414)
911T 2.2 Sportomatic kupé 1970 (rödmetallic 8181)
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

tommyrecaro wrote:Kolla i Norge. Hittade flera roliga objekt på www.finn.no
Vid en helt ovetenskaplig undersökning så verkar det finnas fler intressanta bilar till salu i Norge, jämfört med en sökning på Blocket. Oväntat, då Norge är ett mindre och gissningsvis mindre Porschetätt land än Sverige.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

:D :D :D :D
Jag tror jag har hittat DEN!!!! Man ska väl inte jubla förrän man är över ett bäcken, men hittils har allt (nåja) låtit rätt.

En 1970 kupe utan taklucka. Check! :)
Enligt ägaren ska den vara fräsch i kaross och invändigt och puttrar (ja ni fattar) och går som den ska. Jag är lyrisk, men ska försöka hålla mig kall till jag har tittat på den på lördag.

Ett problem. Hittils, ska man kanske säga. Men ett problem iaf: Den är ombyggd vid nåt tillfälle till nyare skärmar och stötfångare. Breddad bak, men inga konstiga tröskellådor och ingen smakfull vinge på bakluckan.

Frågan lyder; vad innebär det att bygga om/tillbaks till tidiga utseendet? Om man bortser från mardrömmen det är att hitta delar...

Framskärmar är bolt-on vad jag förstått, men frambalken är förmodligen bytt för att passa korta luckan. Har jag rätt? Så om man byter den biten är det bara att bulta upp de tidiga delarna? Eller brukade man kapa upp ännu mer när man "moderniserade"?

Bakdelen då? Om man bortser från sc-breddningen som jag tänkt behålla tillsvidare (S/T look rules alright) är ett byte mellan impact-bumpers och tidiga stötisar ett bolt-on byte eller kan man misstänka att de varit framme med kapen där med?

Blir det affär så kan ni förvänta er bilder till helgen!
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

Jag kan inte svara på kaross frågan, men jag passar på att tipsa om en ganska sjävlklar detalj; om det är någon som byggt en sc av en 70 tals bil så fins det risk att dom gjort ett seriös arbete även på interiören. Tänk igenom hur viktig den delen är för dej och bilda dej en prisuppfattning på vad som måste fixas för att du skall få den look som du vill ha. Om det är så att det sitter en sc intreör i och du igentligen vill ha en original inredning så är det lite dyrare en man först vill tro (det är iallafall min uppfattning). Barra standard dörrfickor (om man nu vill ha det) kan bli 10 k. :cry:

Lycka till
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Jesper von Wowern
Posts: 135
Joined: Tue Sep 06, 2005 8:44 pm
Location: Vellinge

Post by Jesper von Wowern »

Min 65:a har original plåtfack till baklyktorna samt en galvad reflexhållare mellan, samt är klistermärkesförsänkningarna ogalvade. Förmodligen går reflexhållaren att kapa bort och därmed bör resten stämma med originalet.
/Jesper von Wowern, 912-65 & 924-84 & 944-84
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Bara så jag hänger med, Jesper...

Du har alltså en "moderniserad" 65a, men de har inte kapat i nederkant på bakskärmarna vad du kan se.

Vidare så är plåten med huvlåset bak (engelskans "slam panel") kvar från din originalkaross, trots att du har en såndär lång reflex (a la SAAB 9000) mellan baklyktorna. Så får man bara bort reflexpanelen (bultad innifrån in i plasten vad jag förstått) så ska det se ut som om man bara bultat bort sina gamla stötfångare (och sin gamla reg.plåtshållare? eller?).

"Bara" att bulta upp gamlaa stötfångarhörn och en ny regplåtshållarplåt då! :) Hoppas du hittar en uppsättning! :D

Enligt ägaren så sitter det iallafall låga stolar i bilen. Hur uppkapad den är i instrumentpanel och dörrsidor återstår väl att se... Forts. följer.
Dizzycap
Posts: 430
Joined: Mon Mar 24, 2008 9:57 pm
Location: Stockholm

Post by Dizzycap »

Dags att avrunda den här tråden för jag har precis parkerat minförsta porsche (1970 911T) här hemma! Helt jävla stelfrusen (vågade inte pillra på värmen) är jag efter tre timmars sträckkörning men jag är i alla fall grymt nöjd med mitt köp!

Orkar inte lägga upp bilder men den är iaf någorlunda fräsch och sträckkörning 90km/h i 25 mil gick ju bevisligen bra :D

Tack för alla råd och kommentarer ni gett i den här tråden. Foton kommer imorgon.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Grattis till köpet :)
Blir kul och se lite bilder på den
911T 2.4 1972 Aubergine
Post Reply