Handla från USA

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
p911
Posts: 58
Joined: Sat Mar 18, 2006 11:00 pm
Location: Linköping

Handla från USA

Post by p911 »

Hej!

Har lite funderingar om att handla delar från USA.
Har kollat på Automotions hemsida på rostfria värmekammare (Dansk) och det är otroligt billigt nu.
Hur fungerar det med frakt moms tull mm.
Är momsen 25% ?
Vad är tullavgiften?
Någon som har erfarenhet och vill dela med sej?

God fortsättning Thomas
911 s -71
Silver
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Jag beställde från automotion i somras. Det tillkomm moms på ca 30% på det totala beloppet. (det du handlar för + frakten alltså) + andra småavgifter (Tull på industriprodukter, Expeditionsavgift)... Totalt kostade det mig 35% extra, dock sparade jag ändå några tusen.

Det jag beställde kom hit på ca. 1 vecka och gick hur smidigt som helst. Levererat till min dörr. De ringde från UPS och ville ha mitt kortnummer för att dra totala summan inkl. moms, några timmar senare ringde de här utanför med mina delar. 8)

Mvh Dennis
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Intressant att frågan dök upp nu, jag har kollat en del, dom senaste dagarna, på just avgassystem till min då nuvarande är rätt ruttet.

Om man räknar in att man kommer att behöva betala moms mm så kan jag inte se att tex avgassystem "dansk" skulle bli dyrare att ta från england , www.eurocarparts.com än från USA, www.automotion.com

Frakt har jag inte kollat än ..

Fördelen med USA är "vinst chansen" ;)
Alltså att man kan ha tur att slippa förbi tullen och spara moms pengarna
911T 2.4 1972 Aubergine
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Om du beställer från england tillkommer 17.5% moms (VAT). Har beställt från http://www.design911.co.uk/ förr. Om man beställer från Automotion kan man nog till 100% räkna med att få betala moms om UPS levererar som de gjorde till mig. Känner man någon i Usa som kan packa om kan man om man har tur slippa momsen om man orkar med böket. Är inte SSI rostfria värmekammare billiga på automotion också i jämförelse?

/Dennis
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Hej å Gott Nytt år!

Har köpt från Stigs Garage (Dansk). Det gäller inte bara priset. Om Du får en skadad
frakt från US eller GB blir det helstruligt. Gynna svenska handlare och och korta eventuella reklamationsvägar. Köp nya packningar också!

Lasse
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

satt häromkvällen och letade priser på värmekammare och ljuddämpare till min bil då jag äntligen fått tummen ur ,,,,, och bestämt mig för att köpa nytt.
Jag har siktat in mig på SSI värmekammare, rostfria, och dansk ljuddämpare, rostfri
samanfattar det lite kort vad jag kom fram till för att hjälpa er andra som kanske har samma planer

Ta priser och vxl kurser som rikt värden då det ändras hela tiden !!



sverige, "välkänd säljare"
V+H värmekammare = 10590
ljuddämpare = 4995
frakt har jag inte kollat så jag gissar 200-400:-
summa 15585 + frakt
TOTALT ca 15800:-
_______________________________________


USA, Pellican
V+H värmekammare = $1100
ljuddämpare = $676
Fick inget exakt pris men runt $150 fick jag som mailsvar
summa $1926 * 6
Man får ta med i kalkylen att man fastnar i tullen !
TOTALT 11556:- med tur att slippa tull o moms
TOTALT 14570:- om man betalar moms + avgifter
_______________________________________


Tyskland, 911teli , säljer mycket via ebay.de
V+H värmekammare = €962
ljuddämpare = €375
frakt = €45
summa €1346 * 9,3
TOTALT 12517:-
_______________________________________


sen finns det fler men ingen jag hittat som vart billigare.
sammanfattningen är att man i runda slängar spar ca 1200:- att ta det från USA, om man inte har tur med tullen för då sparar man ca 4200:-
Tyskland ger en besparing på ca 3300:-

Sen finns det säkert säljare som kan ge lite rabatt om man tar kontakt med dom ..
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Intressant undersökning ovan. Tyskland verkar ju onekligen ligga bra till. Något som jag funderar över är att Pelican listar flera olika modeller av SSI värmekammare, men 911teile bara har en, som påstås passa till alla motorer mellan 2.0 och 3.0. Har du kollat om de kan levererera alla modeller som Pelican listar?
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

jag tror (man vet inte) att dom täcker in lite flera modeller i samma annons på ebay.de
Det står det alltid priser runt €950 i annonsen

men när jag mailade och fråga om pris på frakt på v+h värmekammare samt om dom hade DANSK ljuddämpare och sa att allt skulle passa till en 1972 911T så fick jag i svaret att v+h värmekammare skulle kosta €925
vilket är lite billigare än det pris jag såg senast ( för några dagar sedan) :)

Detta svaret jag fick på mail i går kväll

Hello

We can make you an offer.

Stainless Steel Exhaust for 2,4l = 375,- Euro
SSI Wärmetauscher right + left = 925,- Euro
Shipping to Sweden = 45,- Euro (two parcel)

If you want please send us your complete Adress to mh911@gmx.de

Regards,

911Teile
Gernot Piechura
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Var tyskarna långsamma att svara? Jag skickade i väg en fråga för en vecka sedan och har fortfarande inte fått svar.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Nej dom var snabba, fick svaret dagen efter att jag mailat. sen mailade jag dom igen ang lite mer saker, packningar, värmeslangar mm och svar på det fick jag samma dag. fick en offer i pdf format med allt specificerat.
Som info kan jag nämna att frakten blev densamma trorts att jag la till saker ..

Förra fredagen så betalade jag så nu går jag och vänar på att schenker ska dyka upp med 2 paket :)

Den här adressen mailade jag dom på mh911@gmx.de

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Hur går det - blev det några värmekammare? Hur ordnade du betalningen?
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Jag fick delarna i mitten på förra veckan :)
SSI värmekammare och en ljuddämpare från Danks, lite packningar mm
Jag borde igentligen knata ut i garaget och ta en bild så du får se, för det är riktiga skönheter, nästan synd att montera dom ;)

Jag betalade med banköverföring, det som brukar heta IBAN/BIC
Har du internet tjänst hos någon bank så har du garranterat den funktionen

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Nu har jag också fått hem mina värmekammare. Jag fick betala 932 euro för dem och 28 euro i frakt.
User avatar
blomman
Posts: 322
Joined: Sat Jul 05, 2008 10:44 pm

Post by blomman »

Jag köpte nya SSI kammare på ebay. Mailade firman och bad dem skriva ett värde på 100$ skickade dem med USPS(posten i usa) och totalsumma med moms tull frakt blev 7500SEK.

Jag tog även hem ett par fina begagnade ej rostfria som jag gärna säljer till den som är i behov av ett par.

jonas
Post Reply