Installation av bussningar?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Darth NiN
Posts: 26
Joined: Fri Jul 05, 2013 10:14 am
Location: Borås

Installation av bussningar?

Post by Darth NiN »

Tjenare

Fråga nummer 1:

Jag ska byta bussningar på fjädersvärden på min SC men blir inte klok på hur de är tänkta att rotera. Vissa säger att rotationen ska ske på utsidan, alltså mot karossen och täckplattan och det är väl så det är original när gummit är vulkat på själva svärdet, medan andra säger att rotationen ska vara på insidan och att det därför är där man ska smörja dem.
Jag följer några kanaler på YouTube som verkar seriösa:

Klassik Automotive Training https://www.youtube.com/watch?v=MaqwQRMpndI som säger att rotationen ska vara på utsidan.

Mike's Restorations https://www.youtube.com/watch?v=kJ7rmY8knrg&t=1s som säger att rotationen ska vara på insidan.

Vad är det som gäller egentligen?

Fråga nummer 2:

Vad gäller om man installerar PU-bussningar istället? Rotation på insida eller utsida?

Mvh

Kristian
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Har inget bra råd. Tror att det blir ”det vrider sig där det vrider sig”. Höll på och passade till och knölade som tusan men jag tror att det blev som jag skrev ovan. Det viktiga är att det går att vrida relativt lätt med handkraft när man monterar utan stavar. Skall förstås inte glappa heller. Mina bussningar verkar ändra sig rätt mycket med temperaturen. Knirrar mycket en varm sommardag.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Kan tillägga att det är en jättebra uppgradering. Lastväxelreaktionerna blir SÅ mycket mindre. Jag har hårda bussningar både fram och bak, dock inte i ändarna på bärarmarna bak. Där är det inte en ren vridning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Darth NiN
Posts: 26
Joined: Fri Jul 05, 2013 10:14 am
Location: Borås

Re: Installation av bussningar?

Post by Darth NiN »

Tack för svaret. Min känsla säger dock att de ska vrida sig på insidan så det är nog där man ska smörja. Har sett fler göra så än det andra alternativet iallafall. Original så måste de ju rotera på utsidan, alternativt om gummit bara vrider sig, vilket inte verkar vara helt sunt.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Ja insidan känns mest logiskt, särskilt när grejorna blir varmare.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by JMB »

Elephant Racings limmar man fast på svärden (samma tanke som att dom sitter fast från fabrik)
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Installation av bussningar?

Post by Johannes »

Man kan ju fundera på vad som ger mest friktionsvärme, rörelse på ytter eller innerdiameter.

Med bussningar av plast brukar det vara fuktkvoten som dimensionerar.

Fast det ena till det andra så sväller det.

Hur som så brukar de som har chassiteknik till yrke inte tycka om lösningen utan isolerande gummi.

Det är väl inte så vanligt, men om man köper ett tvärrör/komplett torsionshus så är det ovalt 2 mm i änden. Det ska svetsas in så det blir cirkulärt. Men det var inte det som var frågan.

Om torsionshuset är rostigt så brukar det vara i botten. Då är det nog en fördel om det inte roterar kring ytterdiametern.

Det blir nog som det blir, men jag hade röstat på rotation kring stora diametern om allt i övrigt är okay.

Själv valde jag att köpa nya svärd vid tillfälle de sålde inte så många sådana på Porsche Center om ens något
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by JMB »

Johannes wrote: Sat Dec 10, 2022 12:34 am
Hur som så brukar de som har chassiteknik till yrke inte tycka om lösningen utan isolerande gummi.
På grund av vibrationerna?
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

De som jobbar med det här vill väl ha gummi för att det inte ska låta? Jag tyckte dock inte jag fick in mer vägljud i bilen, däremot knirrar det som sagt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Installation av bussningar?

Post by Johannes »

NVH noise vibration and harsness som det så vackert heter. Oljud är en sak.

Påkänning av karossen en annan.


Men chassifolket brukar vara finsmakare på de små rörelser som finns i ett chassie. Dessa väl utprovade komponenter i vilken bil som helst ställs lätt på ända.

Lastväxel även kallat momenväxel påverkas av mycket. Tex kompression i motorn.

Men visst från pådrag med mycket tvåvinkel åt ena hållet till rejält utslag åt andra hållet vid släpp och hög komp i kombination med lite rattutslag ger ju fina uppställ …
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by Gunnar B »

Var det vrider sig spelar nog ingen roll, så länge det går lätt och inte glappar.
När det kom amerikanska bussningar, beställde vi några satser, tillsammans med ett smörjmedel, som skulle vara oslagbart. Det visade sig att smörjan, i kombination med vatten, blev ett superlim, så efter några varv i regn på Karlskoga, åkte man gokart. Fjädringen upphörde, och låsningen var total. På Arne Smaalands turbo slets främre fjäderfästet loss ur karossen.
Jag letade materiel för att göra egna bussningar, och fann ett inoljat plastmatriel som används i grävmaskinsarmar, Bussningarna som jag gjorde funkade perfekt. Om någon är intresserad har jag några ämnen kvar, och en bit materiel, tror jag. Tillgång till svarv för anpassning behövs.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Installation av bussningar?

Post by MagnusW »

Gummibussningarna ska INTE glida någonstans. De ska sitta så tajt att de både insidan och utsidan blir "vulkade". Rörelsen sker i att gummit deformeras. Om de glider så kommer du få en jäkligt knepig bakvagn med "sticktion".
Jag började min 69a med några eftermarknads gummibussningar och det funkade inte bra, med lite kraft så gled och fastnade de i ett nytt läge.
Använde man inte gummi utan tex plast så måste dessa anpassas så att de rör sig lätt och sedan smörjas regelbundet, vilket inte går utan att plocka isär allt. Annars blir som Gunnar skriver.
Är det en gatbil du har så rekomenderar jag att du köper nya svärd (finns på Mittelmotor/rosepassion), då får du fina guleloxerade saker med gummibussningar på som du pressar in i bilen.
Är det en bil för bana så finns det bra lösningar med låg friktion som går att smörja eller inte behöver smörjas.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Darth NiN
Posts: 26
Joined: Fri Jul 05, 2013 10:14 am
Location: Borås

Re: Installation av bussningar?

Post by Darth NiN »

MagnusW wrote: Mon Dec 12, 2022 9:43 am Gummibussningarna ska INTE glida någonstans. De ska sitta så tajt att de både insidan och utsidan blir "vulkade". Rörelsen sker i att gummit deformeras. Om de glider så kommer du få en jäkligt knepig bakvagn med "sticktion".
Jag började min 69a med några eftermarknads gummibussningar och det funkade inte bra, med lite kraft så gled och fastnade de i ett nytt läge.
Använde man inte gummi utan tex plast så måste dessa anpassas så att de rör sig lätt och sedan smörjas regelbundet, vilket inte går utan att plocka isär allt. Annars blir som Gunnar skriver.
Är det en gatbil du har så rekomenderar jag att du köper nya svärd (finns på Mittelmotor/rosepassion), då får du fina guleloxerade saker med gummibussningar på som du pressar in i bilen.
Är det en bil för bana så finns det bra lösningar med låg friktion som går att smörja eller inte behöver smörjas.
Tack för svaret. Det är isåfall lite underligt att seriösa renoveringsföretag (som jag tolkar det), såsom t.ex. "Klassik Automotive Training School" menar att man ska smörja utsidan med silikonfett om det är gummi, och insidan om det är polyuretanbussningar.

Jag bestämde mig för att köra på gummibussningar. Eftersom det är en gatbil ser jag ingen anledning att gå Hardcore.

Mina svärd samt ett gäng andra prylar till fram- och bakvagnen har precis fått sig en omgång med gulkromatering så de ser jättefina ut. :)
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Mina gamla Weltmeister bussningar har jag aldrig tagit loss och smort. Bilen fungerar bra både på landsväg och bana men ”knirrar” en del.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Darth NiN
Posts: 26
Joined: Fri Jul 05, 2013 10:14 am
Location: Borås

Re: Installation av bussningar?

Post by Darth NiN »

peterc wrote: Mon Dec 12, 2022 10:07 am Mina gamla Weltmeister bussningar har jag aldrig tagit loss och smort. Bilen fungerar bra både på landsväg och bana men ”knirrar” en del.
Det är just det där knirrandet jag helst vill undvika. Jag kör på gummibussningar istället. För mig finns ingen anledning att köra PU egentligen.

Tack för din input!
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Installation av bussningar?

Post by Johannes »

Det bör bli olika värmepåverkan om det rör sig på yttre eller inre diametern på plastbussningar -de stora på svärden. Med ökad värme då går det såklart trögare i lagringen.

En sliten original påminner med åren om en hockeypuck och det roterar.

Ofta så talas det om stabila hjulvinklar och hårda bussningar - låg isoleringsgrad säger andra. Men det är inte det som utv ingenjörerna hade betalt för. Rörligheten i systemet är en del av fjärdingsväg såväl som styvhet i kaross och bärarmar,

Att en formelbil som går på ganska slät asfalt med liten fjärdingsväg generellt sett har stummare bussningar är en sak.

Men visst blir det tufft med plast och tornstag, men det kanske rent av blir ett mindre sofistikerat chassie …
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Installation av bussningar?

Post by Johannes »

De allra första åren var det lösa bussningar på svärden. Det byttes till vulkat utförande när 911S kom hösten 1966 som modell -67. Har ch nr lista för kalenderbitaren om så önskas.

Med gummi på svärden så sviktar det en aning framåt vid pådrag och hjulet går mot toe in. Med en stummare plastbussning så sviktar inte den lika mycket - men det bör svaja en aning mer i svärdet och ge mindre men likartad effekt. Då hänger det mer på dem lilla bussningen i länkarmen.

Det bli på samma sätt vid motorbroms fast omvänt. Vid låsta eller bromsade hjul så åker karossen så att säga ifrån bakvagnen och hjulen dras mot toe out

Detta förstärks såklart med ökad spårvidd ändrat eller felaktigt ERT med eller utan spacer.

Detta är en del av hela fjädringssystemet och det är ju som bekant olika värden på angreppsvinkeln där man mäter tröskelns lutning beroende på modell. Denna vinkel påverkar en liten aning på bilens hårdhet men får väl anses som försumbar i sammanhanget.

Tittade lite i förrådet och hittade några gamla trasiga svärd som såg närmast nersvarvade ut i gummibussningen. Möjligen 7-8 mm bortslitet / komprimerat - borde ha gått på tippen.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Hur som helst så har jag provat. Bilen blir mer lättkörd på gränsen och lastväxelreaktionerna blir mindre. När det gäller tornstag så funkar de som en främre krängningshämmare. Monterar man dit en så blir bilen mer understyrd. Beror förstås på hyr styv karossen är.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Installation av bussningar?

Post by MagnusW »

På min targa testade jag med tornstag, men jag kan inte avgöra någon större skillnad. Man får in mindre med väskor i bagaget, det var största förändringen.
På targan har jag också Polybronze bussningar från elephant racing. Stumare metall bussningar som man kan och ska smörja typ en gång om året. De har metallbussningen gummiupphängd som tar bort lite NVH gör de enklare att montera utan anpassningar, men de är mycket hårdare och gör bilen bättre i alla fall jämfört med slitet gummi. Kommer ihåg att jag tyckte bilen kändes minst lika bra komfortmässgt med dessa bussningar och 21/27 stavar än mot original.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Installation av bussningar?

Post by peterc »

Får då tillägga att min bil är rätt mjuk. Original Bilstein dämpare till Carrera RS, 19/26 stavar, 18 mm krängningshämmare runt om, ställbart fram.
80% diffbroms 😬
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Installation av bussningar?

Post by Johannes »

Det är egentligen inte mycket som håller ihop karossen fram.

Golvplåten, den får hjälp av en plåt framför tanken och så tvärväggen.

Frontmotorbilar brukar ju ha rejäla balkar och en framvagnsbalk under. Men även de vid minsta påkörning brukar bli rejält skeva. Törnar man i lätt i ena hörnet så viker det sig i regel vid a stolpen på andra. Här har vi ännu mindre.

Den flexen i karossen har de antagligen haft med i tankarna bör chassit är konstruerat.

Därmed inte sagt att ett stag inte tillför något positivt.

Många moderna bilar har idag pressgjutna innersidor i motorrummet som är tillverkade u pressgjuten aluminium.
Post Reply