”Bruksa” eller var det bruxa?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by peterc »

Såg nån annan tråd om att man ska ”bruxa” sin Early 911. Varför ska man göra det? Den blir nedsmetad med insekter. Smutsig överallt, inte minst under vilket leder till potentiell rost. Vatten läcker in i den, det gör det i alla äldre Porschar och den är inte speciellt bekväm att åka i. Man exponerar den för dagens idioter i trafiken, med mera, med mera.
Håll den ren och fin och ta ut den och njut av den när det är fint väder tillsammans med goda vänner. Jag använder inte mina bilar på det viset på grund av det där värdesnacket, jag kommer aldrig att sälja någon av dem så det är för mig helt ointressant.
ELLER, ta bilen till någon banträff och kör med den som de var tänkta att användas. Där är det bara Magnus W och jag som syns. Kanske någon mer vid något mer tillfälle per år. PCS har idag gruppindelningar som gör att alla passar in. Dessutom instruktörer som snabbt beivrar respektlös körning.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Peter, jag hoppas snart kunna återkomma till banmötena, efter ca 10 års ofrivillig paus
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

JMB wrote: Mon Jul 11, 2022 5:43 pm Peter, jag hoppas snart kunna återkomma till banmötena, efter ca 10 års ofrivillig paus
Härligt!
Men man förebygger ofrivillga pauser med flera bilar! :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

peterc wrote: Mon Jul 11, 2022 9:06 am Såg nån annan tråd om att man ska ”bruxa” sin Early 911. Varför ska man göra det? Den blir nedsmetad med insekter. Smutsig överallt, inte minst under vilket leder till potentiell rost. Vatten läcker in i den, det gör det i alla äldre Porschar och den är inte speciellt bekväm att åka i. Man exponerar den för dagens idioter i trafiken, med mera, med mera.
Håll den ren och fin och ta ut den och njut av den när det är fint väder tillsammans med goda vänner. Jag använder inte mina bilar på det viset på grund av det där värdesnacket, jag kommer aldrig att sälja någon av dem så det är för mig helt ointressant.
ELLER, ta bilen till någon banträff och kör med den som de var tänkta att användas. Där är det bara Magnus W och jag som syns. Kanske någon mer vid något mer tillfälle per år. PCS har idag gruppindelningar som gör att alla passar in. Dessutom instruktörer som snabbt beivrar respektlös körning.
Jag gillar inte att köra i regn om jag inte behöver. Tänker på rosten och jag tänker på att jag hatar att tvätta bilar!
I år har jag trailat 69an en del, mest för att Passaten drar den billigare än den är att köra. Som bonus vet man att man kommer hem också.
Det skulle vara kul med fler earlybilar, eller i alla fall luftkylda bilar, på banmötena. Saknar en Klassikgrupp men kommer det inga bilar så gör det inte.
Är det "nybörjargrupperna" det är tänkt att en erfaren förare i earlybil ska köra, eller hur har man tänkt? Man bör ju ändå ha en ganska snabb bil i tex röd grupp.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

MagnusW wrote: Sun Jul 17, 2022 3:09 pm
JMB wrote: Mon Jul 11, 2022 5:43 pm Peter, jag hoppas snart kunna återkomma till banmötena, efter ca 10 års ofrivillig paus
Härligt!
Men man förebygger ofrivillga pauser med flera bilar! :)
:mrgreen:
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by peterc »

Ja det där med klassikgrupp har vi försökt med en del men som Magnus säger så kommer det inga eller väldigt få. Vad det beror på är svårt att säga. Troligen en kombination av bilarnas värde och att man inte är så van vid att åka på bana.
Vad skulle få er att våga prova?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Jag hade bara förmånen att köra Klassisk några få gånger men det var bland det roligaste jag gjort på bana. Mindre stressigt än att ligga tillsammans med oerfarna förare i en modern bil med mycket pulver. Körningen blev väldigt jämn och säkrare.

Innan var det väl så att klubben krävde R1 erfarenhet för att få köra Klassisk? Undrar om man hade kunnat sänka det kravet något för att få ihop en större grupp? Några få banmöten så att man lär sig hålla uppsikt osv. Tex kunde bilarna få färgkod utefter erfarenhet, typ som vi hade på Ringen.

Bara några funderingar
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Första gången man kör bana är det också bra att först åka med en av instruktörerna och sen ha med en instruktör i passagerarsätet några varv, gärna en som själv har erfarenhet med luftkylda bilar utan elektroniska hjälpmedel

Det hade kanske fått en del att känna sig tryggare med att ta ut sin gamla Porsche
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by henca »

peterc wrote: Sun Jul 17, 2022 4:09 pmVad skulle få er att våga prova?
Mina främsta anledningar att inte köra bana är rädsla för att det skall slita mer på bilen och rädsla för att bilen skall drabbas av en olycka. Min försäkring täcker inte körning på bana. Sen har det varit lite praktiska hinder med tid och så också genom åren.

När jag för några år sedan drabbades av en olycka på vanlig väg önskade jag lite att jag ägnat mig åt bankörning och kanske vågat mig på att försöka häva en sladd utan rädsla för retursladd.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

Min försäkring gäller inte heller att på bana, men riskerna är större i trafiken att det ska hända något. Sen har premierna gått upp så mycket att det knappt är lönt.

Sliter på bilen gör det lite, på lacken och däcken.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by peterc »

Det där med slitage skulle jag inte oroa mig för heller. Det är klart att det går åt bromsbelägg och däck och någon bromsskiva kanske. Så ska man såklart byta olja och filter. Det jobbigaste är att göra rent hjulhusen från bromsdamm. Numera gör jag bara det under vinteruppehållet. Ser ut som någon härjat med sprutpistol. 🥵
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
Fredrik G
Posts: 93
Joined: Wed Nov 16, 2005 12:08 am
Location: Torshälla

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by Fredrik G »

Under dom åren som Klassiker -gruppen fanns var det väldigt roligt att köra bana.
Numera finns det ingen grupp längre att köra i för oss med lite äldre bilar och dito förare.
Även i dom långsammare grupperna är man bara ivägen för dom nya "självkörande" bilarna.
Fredrik G
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Undrar om vi kan övertyga klubben att anordna en klassisk dag en gång om året? Hur många bilar skulle krävas?

Var gick gränsen för gamla Klassisk? Vid 964?

Annars får vi hyra en bana själva.
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

964 killarna hyr väl Ljungbyhed och kör 964 tribe hangout.
Hade varit coolt med en Early 911 hangout, hyra Knutan eller nått. Men det är mycket jobb och planering och jag är mycket osäker på hur många som skulle komma.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Håller med Magnus, det hade varit riktigt kul!

Knutan kostar 90 för en dag? Krävs en del bilar

Sturup är nog lite billigare
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by Johannes »

Bana är trevligt. Förr i tiden hände det då och då i tjänsten. För 35-40 år sen sisådär åkte jag mest på grusväg i skogen. Minst lika trevligt. Men det är inget för ägare som vill ha en snygg bil. På grus lyckades jag med en mekanisk övervarvning. Gjuten vippa tack och lov så det var snabbt reparerat. Smidd och det hade nog varit ras.

För 25 år sen bodde jag några år med ringen inom bekvämt räckhåll. Det var fantastiskt trevligt.

Men idag tror jag att jag är för lat för att ta mig till en bana.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by peterc »

Som f.d medlem i PCS bankommitte vet jag att flera där åker ”fläkt” och nog tycker ett sånt banmöte vore kul. Dock, till att få det att SKE är är nog ändå lite uppförsbacke. Främst av ekonomiska skäl. PCS kommer troligen inte att sponsra.
Knutstorp är ju den roligaste banan men ligger lite illa till geografiskt för att få dit många deltagare. Kinnekulle är väl bättre ur den aspekten och nästan lika rolig. Instruktörer kan vi ordna ur de ”egna” leden.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Kinnekulle hade varit kul, har aldrig kört där
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

Kinnekulle är superkul också, geografiskt är nog bättre också.

21 augusti kör PCS där igen, jag har anmält mig.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by JMB »

Hur många bilar tror ni det krävs för att få det att funka? 30-40?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by MagnusW »

JMB wrote: Wed Jul 20, 2022 8:00 pm Hur många bilar tror ni det krävs för att få det att funka? 30-40?
Beror väl på vad alla är villiga att betala i avgift.

Peter vet kanske mellan tummen och pekfingret vad tex Kinnekulle kostar. Sen tillkommer andra kostnader runtomkring.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: ”Bruksa” eller var det bruxa?

Post by gtBen »

Jag har tänkt köra i grön grupp med min i pcs, den som förut hette lugn och fin. Det finns väl inget som hindrar att de med äldre bilar kör där? Blir det mer än 30-40 bilar kan man börja fundera på att hyra banan själv, eller åtminsone 20 bilar för att pcs ska göra en klassikgrupp igen vid något tillfälle.
Rejäla avåkningszoner eller åtminstone några meter till räckena skulle kännas bra när kör på bana "utan" försäkring.
@lagteknik
Post Reply