Nu så har jag fått ett par förslag till min 3.2 -87 Carrera.
Ligger 7/8" fuchs med gamla 198/65r1515 och 215/60r15 Good years som behöver bytas. Detta verkar vara orginaldimension.
Ett förslag är Dunlop sport classic men då måste jag gå ner till 185/70 på framdäcken. 15.700 kr runt om
Alternativt:
Conti Eco fram och Conti Prem contact bak. dessa då i orginaldimension. 8.200 kr runt om
Vad tycker ni? Rätt stor prisskillnad, samt antar jag då olika mönster om jag väljer Conti.
Jag kör Continental Eco runt om på min 72a med RS-breddning i dim 195/65 och 225/60. Jag är nöjd, men har inte rullat mer än 15-20mil med dom. Betalade ca 5500:- utan montage.
Edit: I mitt fall är det ju inte på tal om någon originalbil där allting ska vara som när bilen var ny. Helst hade jag velat köra på Avon CR6ZZ, men det är jag för snål för.
Jag skulle inte välja olika däckmodell fram och bak oberoende av märke. När det gäller val av däck-dimension har jag inte någon stark åsikt. Om original-dimension är viktig för dig finns ju Pirelli P6000, men då blir det nog ungefär dubbelt så dyrt som med Dunlop och smalare framdäck.
Själv gav jag 13088 kr för 4 st 185/70R15 Dunlop Sport Classic för knappt tre månader sedan, men då är det mindre backdäck och dessutom monterade jag däcken själv på mina 6" breda fälgar.
Kör 205 o 225 av något bra märke
Blir bättre väghållning etc jfr 185/70-15 och du får en hel del pengar över som du kan skämma bort bilen med något annat.
Kör själv Toyo 888 225/50-15 på en smal 911 från 75
Det står inte var du befinner dig geografiskt, men om du vill kan du från linköpingstrakten få låna ett hjul med 185/70R15 för att se hur det sitter på bilen. Fälgen är då inte Fuchs utan ATS Cookie Cutter med 6" bredd, men det borde ändå ge en känsla för hur mycket däcket fyller ut eller inte fyller ut hjulhuset.
Homegrown wrote: ↑Mon Jun 14, 2021 7:56 pm
Kör 205 o 225 av något bra märke
Blir bättre väghållning etc jfr 185/70-15 och du får en hel del pengar över som du kan skämma bort bilen med något annat.
Kör själv Toyo 888 225/50-15 på en smal 911 från 75
+1
205+225 borde bli bra på 7+8. Man får leva med att omkretsen blit lite mindre än original. Men bilen blir lite kvickare och väghållningen bättre med vettiga däck.