911 E 2.2 MFI

Sveriges bästa ställe att tipsa andra om prylar att köpa till gamla Porschar.
Post Reply
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

911 E 2.2 MFI

Post by laxen911 »

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... ommend_DES

MY 70 med matching nr motor och standard hjulupphängning enl säljaren.

Bilen har en för mig intressant spec, men jag är orolig för karossens skick. Se tex bilderna av främre utrymmet. Har gått vinterrally. Finns rost vid framskärmarna och B-stolpen enl säljaren. Bett att få högupplösta bilder på rostområden men inte fått något svar än. Blev lite "bränd" efter den gröna i Holland, så jag är tveksam även till denna.
Rikard L
912/6 -65 signalröd
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by tomlin »

"Period matching 2.2 E engine" innebär nog att det bara är just det, en motor från 1970/1971 och inte matching numbers till bilen.
Last edited by tomlin on Thu Nov 19, 2015 9:28 am, edited 1 time in total.
User avatar
Jesse
Posts: 1688
Joined: Mon Jun 22, 2009 2:56 pm
Location: Stockholm

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by Jesse »

Jag skulle personligen värdera en frisk kaross med en periodkorrekt motor högre än en matching numbers-bil med kladdig kaross.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd

Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by laxen911 »

Jesse wrote:Jag skulle personligen värdera en frisk kaross med en periodkorrekt motor högre än en matching numbers-bil med kladdig kaross.
Håller med!

Bilen ovan är dock ingetdera...
Rikard L
912/6 -65 signalröd
laxen911
Posts: 84
Joined: Sat Oct 10, 2015 10:22 pm
Location: Stockholm

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by laxen911 »

Fick lite fler bilder från säljaren: https://goo.gl/photos/5VicGPHKM5CM4yG18

Är det någon som har en uppfattning om eller erfarenhet av vad det kan kosta att renovera, rostlaga och lacka en sådan här bil, om man lämnar ifrån sig allt jobb? Det verkar ju vara väldigt vanligt att early bilar har mer eller mindre mkt rost, så det vore bra att veta.

Någon som har tips på någon professionell som har erfarenhet av att renovera early bilar?
Rikard L
912/6 -65 signalröd
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by Dutch »

Jag tycker inte att skicket skrämmer så mycket. En hyffsad 45 år gammal bil.
Jag har ingen aning om värdet, finns sämre bilar till salu för mer pengar men vet inte vad dom säljs för.
Visst inte mint men tillräckligt bra för att kunna njutas några år utan att vara rädd för att användas.
Verkar inte vara något akut, så kör den några år njut av den och renovera senare.

Renoverings kost 100 och uppåt..

Bosse
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Jakesta
Posts: 66
Joined: Tue Oct 21, 2014 3:55 pm
Location: Luleå

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by Jakesta »

Lär ju vara renoverad minst en gång tidigare. Det man kanske ska fråga om är nere vid framskärmen, dels är där lite bubblor, dels är springan konstig och skärmen verkar sitta ihop med tröskeln? Den ska väl egentligen vara delad där så det måste vara tennat eller spacklat ihop eller nåt.
I övrigt verkar den väl rätt trevlig, en del saker kan säkert åtgärdas med dellackering och bli riktigt snyggt.
911 SC 3.0 -81
User avatar
gtBen
Posts: 836
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:26 pm
Location: Mönsterås

Re: 911 E 2.2 MFI

Post by gtBen »

Jag är skeptisk till att köpa en bil därifrån. Om de köper en bil i sverige för runt 650k och säljer den där för nästan det dubbla så kan man ju undra varför denna inte är såld :!: :!: :!:
(tänker inte på nån speciellt företag därifrån utan mer generellt)

Bengt
@lagteknik
Post Reply