911S -73 på Blocket

Sveriges bästa ställe att tipsa andra om prylar att köpa till gamla Porschar.
Post Reply
stefan11438
Posts: 191
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:31 pm
Location: Stockholm
Contact:

911S -73 på Blocket

Post by stefan11438 »

Nån här som köpte bilen?
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

har väntat på den a tråden, undrar samma sak, borta efter 30min å inget svar ...
911T -71
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Post by Aircooled Crazy »

En 911S -73 för 250.000:- är = ett skämt idag.

Även om man inte hängt med prisutvecklingen och kanske inte är ute efter att maxa priset, så kollar man väl på ett ungefär vad man kan få eller begära inför en försäljning?

Bara annonstexten, lämnade en heldel att önska...

"Säljer bilen till rätt köpare, eller så behåller jag den tills barnen blivit stora och tid finns för att pyssla om den"
(Är säljaren relativt ung med småbarn, så borde han väl ha hyfsad koll på marknaden?)
Inte så att man blivit gammal och vill "få tillbaka pengarna"
Texten fortsätter med...
"Jag vill inte ha däcksparkare, testpiloter, bilen ska inte heller bli någon racerbil el raggarbil, el liknande..."
( mycket attityd, när man söker en ny ägare till en samlarbil )

Annonsör "Sami" hemmahörande i Västerås, annonsen borttagen efter 45 minuter

Jag kan ha fel! men i min värld så var detta en oseriös annons, tills motsatsen bevisas
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Misstänkte också skoj annons och första tanken var att någon fyller år. Men då brukar ju nummret stå. Men ja märklig annons där det handlade mer om honom än om bilen.

Jag tog printscreen på annonsen, någon kanske känner igen bilen om inte annat. Kan lägga upp senare ikv om intresse finns.

Mvh
911T -71
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Hej! Annonsen var seriös, jag fick svar och mer info. Säljaren insåg att bilen var för lågt prissatt. Han hade ett par bud runt 500 senare på kvällen. Fick fler bilder, bilen såg fin ut, en targa var det.
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
931Melander
Posts: 187
Joined: Mon Sep 08, 2008 10:03 pm
Location: Piteå

Mail

Post by 931Melander »

Jag mailade i vanlig ordning när det inte fanns tel nr. och fick svaret att han hade fått så många svar att han tog bort annonsen och nu gällde det bud.
Jag tackade för mig!
Fredrik Melander
PCS 8349
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Post by Aircooled Crazy »

Allt detta på 30-45 minuter?, budgivning på det dubbla direkt.
Det om något skulle få honom att "vakna upp", här sitter jag på en "juvel"
Varför inte då låta annonsen ligga kvar i t.ex en vecka?
Komplettera med fler bilder och låta alla som är intresserade få mer information, för att därefter ta emot seriösa bud.
Istället tar han bort annonsen och meddelar de som hunnit maila, att nu är det bud som gäller.
Nej, jag är lika tveksam som tidigare.
En ensamvarg, som vill få uppmärksamhet är mitt hetaste tips...... :shock:
(Därmed inte sagt att bilen inte finns, kanske hans, kanske någon annans..)
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Hej,

Jag känner killen lite grann och jag tror egentligen inte han hade räknat med att sälja den. Det är inget fel på honom, tonen i annonsen berodde nog mest på hur han blivit bemött tidigare, innan han ville sälja den. Alla som har S-bilar (liksom jag) vet att man blir uppringd av 2-3 personer om året som på olika trevligt sätt och med olika mycket lögner och bedrägerier försöker köpa bilen till ett underpris. Jag har hört allt, från de som bönat och bett till de som ljuger om släktband och minnen av bilarna.

Han hade inte koll på priserna, och blev nog rätt förvånad över budnivån. Sedan kan man diskutera hur någon kan bjuda 550 kkr (högsta bud igår) för något man inte sett? Det kan mycket väl sluta med att han inte säljer den heller, men däremot bli motiverad att göra klart den. Den är inte färdig, han har börjat renovera för många år sedan men den blev stående för minst 5 år sedan med en hel del arbete kvar.

Jag menar, en Targa som inte är i originalskick med ganska mycket kvar att göra (bromsar fast, motor inte startad på åratal, lacken är orange metallic = inte original), är verkligen 550 kkr rätt pris då? Osett? Den kan ju se ut hur som helst och behöva vad som helst.

Man borde tycka det är kul när man har 7 gamla Porschar stående i varierande stadier av renovering, men nej, det tycker jag inte. Usch vad jag lät som en grinig gubbe nu.... :? :shock: :roll:


Mvh Johan
Aircooled Crazy
Posts: 100
Joined: Fri Apr 27, 2012 7:57 am
Location: Svartsjölandet

Post by Aircooled Crazy »

Johan
Tack för att du förtydligade denna mycket märkliga annons, det är tydligt att man aldrig upphör att förvånas.....
911T Targa 2.4
Karmann Ghia Coupe
VW Single Cab
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Det finns nog en uppsida om man bjuder 550.000 SEK (förutsatt att bilen är matching numbers). Denna -73 S targa såldes för motsvarande 2,5 MSEK:

http://www.total911.com/195500-for-a-po ... lon-prive/

En fint renoverad sepiabrun -72 S targa med forumanknytning såldes för omkring 2 MSEK för inte så länge sedan om jag minns rätt.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Fast de pengarna är såvitt jag förstått reserverat för de extremt fina lågmilarna i orenoverat originalskick. Samlarna betalar ju vad som helst för dessa topp 0,1 % som fortfarande har fabrikslacken kvar. En bil är bara original en gång som det brukar heta!

Det finns en 72s targa stående i ett garage på västkusten, cabbad, vitmetallic, 959-ombyggd med dubbelturbo. Det är ingen som springer livet ur sig för att köpa den direkt.


Mvh, Johan
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Intressanta kontraster, onekligen.... :?
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jag börjar nästan bli illa berörd av det här. :cry:
Jag fortsätter vaxa RSen så den blir fin till banmötes-säsongen. :D
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

Jag mailade direkt och lämnade mitt nummer och annan info. Fick inget svar men om det var en targa är jag inte intresserad (har heller inte drygt 600k till övers)

Den är ute igen nu iaf för er som missade den.
http://m.blocket.se/vastmanland/Porsche ... .htm?ca=11

Detta får mig att undra vad -72 E som såldes nyligen gick för? Hade lite kontakt med säljaren och han begärde 450k för den (delvis isärskruvad) olika färger på kaross etc.

peterc wrote:Jag börjar nästan bli illa berörd av det här. :cry:
Jag fortsätter vaxa RSen så den blir fin till banmötes-säsongen. :D
Jag kanske ringer dig, ska släktforska lite först bara.. :lol:
911T -71
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Fina sportstolar. Bara de är värda ca 60.000 SEK.

Edit: Ett par kompletta sportstolar, renoveringsobjekt, såldes nyligen för motsvarande 73.000 SEK på auktion. Vet ej om köpavgift ingick i priset.

https://www.silverstoneauctions.com/porsche-911t-seats

Den blå -72 E som annonserades ut här verkade vara ett bra objekt. En Sportomatic från början. Blocket var upptaget för 2.7-cylindrar och MFI:n hade försvunnit i en verkstadsbrand. Vet inte vad den såldes för.
Last edited by tomlin on Mon Feb 23, 2015 6:40 pm, edited 1 time in total.
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Det känns som den hysteri nu som normalt avslutar en bubbla innan den spricker. "Köper jag inte Fermenta-aktier nu kommer jag aldrig att ha råd!" :D Fast det kanske bara är jag som är gammal nog för att minnas Fermenta. Kan bytas ut mot hus i USA 2006, muskelbilar 2010, tulpanlökar på 1600-talet (?) mm mm. Det är inte sunt när priserna ökar 50% om året! Det slutar inte bra.

Mvh, Johan
User avatar
Einar Irgens
Posts: 209
Joined: Fri Apr 17, 2009 2:00 pm
Location: Tromsø, Norge

Post by Einar Irgens »

jsoderbe wrote:Det känns som den hysteri nu som normalt avslutar en bubbla innan den spricker. "Köper jag inte Fermenta-aktier nu kommer jag aldrig att ha råd!" :D Fast det kanske bara är jag som är gammal nog för att minnas Fermenta. Kan bytas ut mot hus i USA 2006, muskelbilar 2010, tulpanlökar på 1600-talet (?) mm mm. Det är inte sunt när priserna ökar 50% om året! Det slutar inte bra.

Mvh, Johan
Helt enig. Hvis jeg hadde planer om å selge min en gang i nær fremtid, ville jeg definitivt gjort det NU. Hvor mye var det prisene på eksotiske biler sank med på slutten av 80-tallet? 60 prosent?
Einar Irgens

1973 911E targa
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

jsoderbe wrote:Det känns som den hysteri nu som normalt avslutar en bubbla innan den spricker. "Köper jag inte Fermenta-aktier nu kommer jag aldrig att ha råd!" :D Fast det kanske bara är jag som är gammal nog för att minnas Fermenta. Kan bytas ut mot hus i USA 2006, muskelbilar 2010, tulpanlökar på 1600-talet (?) mm mm. Det är inte sunt när priserna ökar 50% om året! Det slutar inte bra.

Mvh, Johan
Jag håller med dig och hoppas det planar ut eller går ner (kontrollerad landning), det vore nyttigt. Det enda som talar mot att hysterin inte leder till en bubbla är att marknaden ökar nu som den inte gjort förut. (Antalet potentiella köpare blir fler)
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
tomlin
Posts: 875
Joined: Fri Nov 10, 2006 3:16 pm

Post by tomlin »

Kanske för tidigt att säga ännu, men vissa påstår att prisbilden håller på att stabiliseras. Åtminstone i det korta perspektivet. Det är ju bra för alla inblandade. Men potentiella köpare blir fler (Asien t.ex.) och marknaden blir mer global. Tyckte det blinkade förbi bilder från någon "classic car show" i Kuwait på en sajt nyligen.

Edit: http://www.sportscardigest.com/kuwait-c ... nd-photos/
Last edited by tomlin on Fri Feb 20, 2015 1:27 pm, edited 3 times in total.
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

jockebostrom wrote:
Jag kanske ringer dig, ska sl�ktforska lite f�rst bara.. :lol:
Släktforska :?:
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
jockebostrom
Posts: 54
Joined: Wed Jun 11, 2014 7:40 pm

Post by jockebostrom »

tomlin wrote:
Den bl� -72 E som annonserades ut h�r verkade vara ett bra objekt. En Sportomatic fr�n b�rjan. Blocket var upptaget f�r 2.7-cylindrar och MFI:n hade f�rsvunnit i en verkstadsbrand. Vet inte vad den s�ldes f�r.
Ja den såg verkligen fin ut, hoppas han fick vad han ville, export var iaf inte ett alternativ vad jag förstod så kanske nya ägaren finns här eller dyker upp någon gång :)
peterc wrote:
jockebostrom wrote:
Jag kanske ringer dig, ska släktforska lite först bara.. :lol:
Släktforska :?:
jsoderbe wrote: Alla som har S-bilar (liksom jag) vet att man blir uppringd av 2-3 personer om året som på olika trevligt sätt och med olika mycket lögner och bedrägerier försöker köpa bilen till ett underpris. Jag har hört allt, från de som bönat och bett till de som ljuger om släktband och minnen av bilarna.
(och nej jag ska varken 'släktforska' eller ringa någon) :)
911T -71
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Post by peterc »

Jag som hade satt på extra lås på garaget :P
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply