Carrera 75

Sveriges bästa ställe att tipsa andra om prylar att köpa till gamla Porschar.
Post Reply
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Carrera 75

Post by Dutch »

Är väl en 911/83 i dessa?
Kommer nog ångra om 10 år att man inte belånade huset.
http://mobil.blocket.se/halland/Porsche ... ?ca=16&w=2

Bo
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Visst ska det vara en 911/83 i den vagnen.

Tror nog att du kan börja ångra dig redan nu, om det är som det står i annonsen stämmer.
:D

Jag har ingen som helst koppling till just denna vagn.
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Post by Trenoll »

Vad är åsikten om prisbilden på den aktuella bilen?

//Mats
jsoderbe
Posts: 642
Joined: Sat Feb 14, 2009 3:22 pm

Post by jsoderbe »

Stämmer annonsen, dvs seriöst renoverad kaross och renoverad motor, matching numbers osv, ligger prisbilden i Europa och USA närmare det dubbla. Dra av 100-150 kkr för färgbytet, så skulla jag säga att den lätt är värd 500 kkr.

Är den lapplagad med dåliga karosspassningar, och/eller garagerenoverad motor som inte riktigt går som den ska och/eller sämre bruksskick invändigt så är priset idag ok.

Jag kan personligen inte fatta att den är kvar, men med en Carrera -74 i garaget är jag partisk....

Med vänlig hälsning,

John
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

jsoderbe wrote:Jag kan personligen inte fatta att den är kvar, men med en Carrera -74 i garaget är jag partisk....
Men hur länge till? 8)
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/po ... rigin=PARK

(antar det är din bil?)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Personligen ser jag dock inte riktigt finessen med en 911/83 motor i bilen när man kan få mer pulver och minst lika mycket klassikerstatus för halva priset om man köper en tidig turbo. Intet ont om bilarna i sig, vare sig RS -73 eller Carrera 74-75, men i förhållande till vad man får börjar priserna te sig närmast absurda. Eller kanske man borde säga tvärtom, en 3,0 turbo (eller i ännu större mån 3,3 turbo) är riktigt prisvärd :)

Dessutom, man vet ju inte riktigt när magnesiumblocket säger upp sig och så står man där med en oerhört kostsam reparation på halsen eller ett halverat värde på bilen. Och kom inte och säg att risken inte finns för precis detta har hänt en god vän till mig. :(

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Trenoll
Posts: 44
Joined: Tue Aug 28, 2012 6:31 am

Post by Trenoll »

Tigerman: Det lät läskigt, vad händer med blocken? Fast halva priset för en Turbo? Dom annonserna har jag nog missat;) Tipsa mig gärna, det låter mycket intressant!

Mvh

Mats
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Trenoll wrote:Tigerman: Det lät läskigt, vad händer med blocken? Fast halva priset för en Turbo? Dom annonserna har jag nog missat;) Tipsa mig gärna, det låter mycket intressant!

Mvh

Mats
Ang turbo kontra Carrera 2,7 så är det bara att göra en sökning på mobile.de så kan man notera en avsevärd skillnad i medelpris. Visst, tidiga turbos är inte heller billiga men man begär betydligt mer för Carrera 2,7 i motsvarande skick.

Jag vet inte exakt vad som hänt med blocket, men jag tror det handlade om mikrosprickor, ren utmattnings/åldersskada helt enkelt. Domen var åtminstone att det var i princip irreparabelt, man behöver ett nytt block. Och 911/83 block växer ju inte på träd... Bilen i fråga är en 75:a.

Hade jag haft en frisk 2,7 motor i min bil och ville använda bilen för aktiv körning hade jag nog starkt övervägt att ställa originalmotorn på bokhyllan och bygga en bruksmotor på ett nyare alublock. Helst en 3,0 med MFI och runt 300 kusar :)

MVH Jonas
Jonas Thiger
997 turbo -09
Post Reply