Scannade lite...

En plats där vi lägger upp relevanta dokument, artiklar och liknande.
Post Reply
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Scannade lite...

Post by Johannes »

Teknikens Värld för 32 år sen...

Image

Image
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Härlig läsning !
Gillar skarpt omdömmet "Funktionell" :)

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Kolla artikeln om Ento Tandrap. Har en gammal banbil med Carreramotor, som ägts av Nisse Nilsson (vem var det??). Hade tidigare ägt Prins Bertils Porsche 356 Carrera2.

Hur coolt som helst. Alla som skulle vilja ha ägt de bilarna upp med en hand!
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

He he, det är ju kul med priserna också:
"Servicen är annars dyr, 600 kr ungefär för varje 2000 mila."
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Kolla artikeln om Ento Tandrap. Har en gammal banbil med Carreramotor, som ägts av Nisse Nilsson (vem var det??). Hade tidigare ägt Prins Bertils Porsche 356 Carrera2.
Han är mannen som bl a har en fyrsitsig early, som ser ut som en Carrera RS - enligt en uppgift så är den byggd på en RS... Vipergrün om jag inte missminner mig.

Sven
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Sven wrote:
Kolla artikeln om Ento Tandrap. Har en gammal banbil med Carreramotor, som ägts av Nisse Nilsson (vem var det??). Hade tidigare ägt Prins Bertils Porsche 356 Carrera2.
Han är mannen som bl a har en fyrsitsig early, som ser ut som en Carrera RS - enligt en uppgift så är den byggd på en RS... Vipergrün om jag inte missminner mig.

Sven
Tackar, även om jag inte har hört talas om honom så har jag har hört talas om den bilen. Jag har för mig att den bilen var med i en gammal Teknikens Värld-artikel.
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Det gröna bilen är med i en porsche special i en gammal bilsport tidning jag har liggande. (nr.25 1995) Dålig bild tagen med dig.kamera i tidningen.
Image
Bildtext:
RINGAREN FRÅN ZUFFENHAUSEN
Den puckelryggiga 911:an här är lyckligtvis en enstycksföreteelse. Bilden är tagen hos Raffay & Co i Hamburg, men bilen lär nu finnas hos Nisse Nilssons bilar i Malmö. Se upp!

/ På Technoclassica mässan i våras så hade porsche med en "lång" 911 som de fabriksrenoverat dock ej samma modell lång som den på bilden, bilder från renoveringen såg jag på porsches internationella sida under classic-avdelningen. Det roliga var att varken jag eller min kompis såg att det var en lång konstig utdragen bakdel förräns vi läste om det när vi senare hade kommit hem. Vi var väl så uppslukade och uppe i alla fina renoverade bilar.

/Dennis
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Bodde i Solna 1975 granne med Beverlo som hade Turbon, gick och kollade varje dag på den bilen, var det grymaste man kunde ha då. Nisse Nilsson hade bilfirma i Malmö på 1970-80-talet med mycket sportbilar och mest Porsche, tävlade en del med 911. Scannar ett par bilder på tidiga Porschar.ImageImage
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Spana in reflexerna som är av kattöge typ och eftermonterade eftersom reflexen i bakljusen inte hade rätt E-märkning för Sverige.

//Johannes
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Scannade lite till...

Image

Image

från PÄ tidigt 80 tal

/Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Jag minns den bilen. jag är ganska säker på att det var en 2.2S motor som satt i bilen. Jag klappade den någon gång när den var på besök på dåvarande NIBO på Norrmälarstrand.

Galet cool bil. Vet inte vart den tog vägen.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Tomlargo: Det vore kul att läsa fortsättningen på 911S-testen om du hade scannat den också.
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Körde Valters Carrera 2 några gånger, en härlig upplevlse, bilen var till salu på tidig 70-tal på en bilfirma vid Odenplan där den stod på ett podium, härlig syn, tyvärr exporterad på tidigt 90-tal. Här är en annan 356 Carrera 2 som första ägare var Prins Bertil, det var den Carreran som förut var nämd några inlägg före, träffade ägaren i Belgien för några år sen fick då det här prospektet av honom, den var till salu, men tror att han behöll bilen.ImageImageImageImage

Här är fortsättningen på test 911S[http://i178.photobucket.com/albums/w263 ... Stest2.jpg[/IMG]ImageImage
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Motorn i Rosenlechners, sedemera Müllers bil var en 2.0 vid test tillfället. Tvålitersmotorn var lite speciell. Portad och med svänghjul från R motorn. Koppling med alu nav och bronserad. Ett sånt svänghjul kräver en speciell startmotor pga annan delning avseende kuggar. Det var en gammal rallymotor. Har personligen skruvat ur motorn ur den bilen och har motorn kvar. Det var i juni 1988.

//Johannes
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Minns jag fel avseende 2.2 S? Var det kanske det som kom i sedan? Jag tror att PeO S mixtrade med den hos Bertil men det var länge sedan....och mitt minne.....

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Clas lät nog stoppa i en 2.2 när jag hade köpt hans tvåliters. 2.0 an var utmärkt om än med slitna ventilstyrningar på höger cylinderbank. Men det är ju en baggis att byta.

/Johannes
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Från PÄ som i sin tur fått det ...

Image

Image

Image

Image
User avatar
Niklas Larsson
Posts: 159
Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
Location: Stockholm/Vällingby
Contact:

Post by Niklas Larsson »

Johannes wrote:Scannade lite till...

Image

Image

från PÄ tidigt 80 tal

/Johannes
Underbart! Jag har hört talas om den här bilen, men aldrig sett den varken i verkligheten eller på bild. Men nu har jag i alla fall gjort det senare.
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff

Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Letade lite i arkivet...fabrikslitteratur...valda delar!


Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Från 65 års broschyr. Bild kvaliteten kanske inte är riktigt vad den borde vara...


Image

Image

Image

Image

Image
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

Lite i anslutning till 356 an...


Image

Image

från 1983

//Johannes
Johannes
Posts: 2086
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Post by Johannes »

G modell, blir väl early med tiden...

Image


Image


Image


Image

Image

Image
Post Reply